ABS problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
svea
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

ABS problem

Inlägg av svea »

Märkte för ett tag sedan att bromsen på höger framhjul ligger på så att fälgen blir varm. Och idag så tändes ABS-lampan när jag var ute och körde.
Tittade lite snabbt under bilen men kunde inte hitta några givare vid framhjulen. Kan inte så mycket om ABS-system men hittade iallafall sensorerna bak.

Om man kör in till en verkstad och ber dem kolla felkoderna, vilken användbar information om felet kan man få? Får man t.ex. reda på vid vilket hjul det är?
För man kan väl inte kolla felkoderna själv utan utrustning.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: ABS problem

Inlägg av PierreW »

svea skrev:Märkte för ett tag sedan att bromsen på höger framhjul ligger på så att fälgen blir varm. Och idag så tändes ABS-lampan när jag var ute och körde.
Tittade lite snabbt under bilen men kunde inte hitta några givare vid framhjulen. Kan inte så mycket om ABS-system men hittade iallafall sensorerna bak.

Om man kör in till en verkstad och ber dem kolla felkoderna, vilken användbar information om felet kan man få? Får man t.ex. reda på vid vilket hjul det är?
För man kan väl inte kolla felkoderna själv utan utrustning.
Jag visste att vi hade pratat om det på "gamla" forumet :D

http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... =blink+kod
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
svea

Inlägg av svea »

Tack för länken!

Efter att ha kollat felkoderna så får jag på ABS-lampan 31 och 41 men även airbaglampan blinkar 31.
Så jag hade rätt när det var ABSen på höger fram som inte fungerade men de andra koderna verkar märkliga, antar att det är lagrade koder? Har sökt efter tydning av koderna på internet men hittar inget, någon som vet?

Men problemet verkar inte vara så allvarligt som jag först misstänkte eftersom ABS-lampan slocknade häromdagen i fem minuter när jag var ute och körde så jag hoppas att det bara är nåt glapp i kontakten.
svea

Inlägg av svea »

Någon som vet var ABS styrbxen sitter på en -98 Corolla?
Är den integrerad med ECUn?
Oavsett var, hur kommer man lättast åt den?
svea

Inlägg av svea »

För framtida funderingar:
ABS-boxen sitter under behållaren för spolarvätska.
Kontakten för ABS-sensorn fram sitter skyddad bakom innerskärmen.
Jag fick en ny sensor på Toyota för 600 kr, plastpluggarna för innerskärmen bjöd de på.
Enligt mekanikern brukar sensorn ha rostat fast och vara svår att få ur, de brukar behöva borra ur den. Själv hade jag inte det problemet men däremot gick skruven som sensorn sitter i av. Så jag fick borra iallafall.

Bra sida jag hittade:http://toyotaownersclub.com/forums/inde ... opic=47053
Pdfen i post 5 innehåller samma text som post 1 samt några bilder.
Skriv svar