Avensis 2.4 tappar greppet vid omkörning!!!!!!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
computercowboy
Bilmodell: avensis 2.4 executiv
Årsmodell: 2007
PostOrt: 36070
Land (Country): sweden

Avensis 2.4 tappar greppet vid omkörning!!!!!!!

Inlägg av computercowboy »

Hej folkens!!! :D

Vi har en avensis 2.4 aut. executiv 07´ 6800mil och jag har märkt att vid tex. omkörning, när man gasar på och svänger ut för att komma förbi bilen framför, tappar bilen greppet på framhjulen och det är ganska läskigt
Det ska sägas att detta fenomenet är både sommartid med sommardäck (färska michelin) och vintertid med färska dubbdäck.
Det känns som att stöttdämparna bak är kassa, för bilen reser sig fram när man gasar på.
Kan det verkligen stämma att stöttdämparna redan är slut??????????? nån som har samma erfarenhet????
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.4 tappar greppet vid omkörning!!!!!!!

Inlägg av Pugho »

Hjulinställning gjord nyligen? Kanske kan vara dax annars..
Förutom stötdämparna så låter det som att det kan vara nån led som är glapp så toe ändras när du ställer dig på gasen. Toe påverkar greppet rätt mycket.
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Inlägg av GT4-R »

Dom är ju lite känsliga för tung last sjunker ner lätt i bak.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0

Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

computercowboy skrev:Hej folkens!!! :D

Vi har en avensis 2.4 aut. executiv 07´ 6800mil och jag har märkt att vid tex. omkörning, när man gasar på och svänger ut för att komma förbi bilen framför, tappar bilen greppet på framhjulen och det är ganska läskigt
Det ska sägas att detta fenomenet är både sommartid med sommardäck (färska michelin) och vintertid med färska dubbdäck.
Det känns som att stöttdämparna bak är kassa, för bilen reser sig fram när man gasar på.
Kan det verkligen stämma att stöttdämparna redan är slut??????????? nån som har samma erfarenhet????
Typiskt beteende på framhjulsdriven bil som uppstår vid gaspådrag och lätt sväng samtidigt, speciellt åt vänster vid omkörning. Detta i samband med spår i asfalten. Orsaken till detta är framförallt att vänster drivaxel är kortare än höger så det är mindre massa att dra runt och som kan vrida sig.

Sen spelar ju självklart hjulinställningen roll. Framför allt då Toe-in vinkeln. Den kan lätt ändras om man kör mycket inne i stan och fickparkerar och använder trotoarkanten till hjälp.

Vad gäller stötdämparna bak, vad är det som säger dig att dom är slut? Gungar du till bilen bak ska den stanna på ett gung, alltså inte fortsätta. Är den allmänt matt i upphängningen bak så är de nog mer troligt att fjädrarna är utmattade då det är dom som håller uppe bilens tyngd, inte stötdämparna. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Engen
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Engen »

Aldrig ägt någon toyota tidigare utan kört volvo och audi!! Men men., Toyotan tycker jag i vissa lägen går hur stabilt som helst men Nu när det är vinter och halt.. Mitt anti sladd system jobbar för fullt för att hålla bilen på vägen i tex rondeller och allmän stadskörning,!!
Hon bra lätt i baken. Jag har helt OK godkända däck ( Hacka 5) så dom borde inte va det stora problemet... Men Både Audi och volvo jag hat tidigare dom går ju traditionellt Rakt fram så fort den hasar när det är halt men på toyotan tycker jag baken gärna slänger en del för mycket..!
Användarens profilbild
KelMer
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Inlägg av KelMer »

Engen skrev:Aldrig ägt någon toyota tidigare utan kört volvo och audi!! Men men., Toyotan tycker jag i vissa lägen går hur stabilt som helst men Nu när det är vinter och halt.. Mitt anti sladd system jobbar för fullt för att hålla bilen på vägen i tex rondeller och allmän stadskörning,!!
Hon bra lätt i baken. Jag har helt OK godkända däck ( Hacka 5) så dom borde inte va det stora problemet... Men Både Audi och volvo jag hat tidigare dom går ju traditionellt Rakt fram så fort den hasar när det är halt men på toyotan tycker jag baken gärna slänger en del för mycket..!
Har då inga problem med Avensisen att ta en rondell i typ 40-50 km/h på vinterväglag, slänger å kränger inte alls mycket å anti sladd systemet är nästan aldrig på G ;)
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*

Friskt vågat, Hälften vunnet
Skriv svar