**********LÖST**********
Fel på katalysator. Byte. 8500:-. Ville ta bort tråden men fattar inte hur.
En Admin kan väl fixa det. Tack för era svar!
Hej!
Häromdagen så kollade jag oljan på min Corolla 2002 Kombi. Nivån låg mellan + o -. Tyckte det var extremt mycket förbrukat efter 200 mil. Jag ringde verkstaden och de sade att vissa av dessa motorer hade det problemet pga kolvringar/materialfel. Synd. bilen är för gammal för åtgärd, o dessutom ej fullstämplad.
Men han sade att det inte var någon större fara så länge jag fortsatte vara uppmärksam på olje nivå. Det brukar jag vara. Det var goda nyheter.
Jag sprang ner till mekonomen och köpte en liter olja. Hälde in hälften tills oljan kom upp i Max.
Startade bilen och allt var frid och fröjd. När jag skulle köra med tjejen till Lund samma kväll tändes helt plötsligt Check engine lampan eller den som heter "fel i motorelektronik".
-HELVETE tänkte jag, efterssom att jag inte kan så mycket om motorelektronik och vad det egentligen betyder.
Har nu sökt igenom en massa forum och kommit fram till att det kan vara precis allt.
I en tidigare artickel här på forumet så sade jag att min bil hade en väldig baston i motorvägsfart, och folk snackade om att det var lösa fästen hit och dit.
Nu spekulerar jag bara. Men kan det vara att jag har en läcka i avgassystemet? Som orsakar att lambdan får fel värden?
Har några av er andra haft problem med denna lampan på era corollor?
Jag provade att nolla den. Och det funkade. Men så snabbt jag hade kört en halvtimma lyste den igen.
PS. Det var ett fast sken.
Tackar för svar.
Sköt om er!
Felmeddelande CE *Löst*
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: 21211
- Land (Country): Sverige
Felmeddelande CE *Löst*
Senast redigerad av serverfel den ons 13 jan 2010, 16:50:30, redigerad totalt 2 gång.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Felmeddelande CE
Tyvärr som alla andra gånger med motorlampan så är de ingen idé att spekulera i vad det KAN vara, åk till en verkstad och läs ut felkoder så vet vi vad de ÄR. Då kan vi börja spekulera i vad som orsakar felkoden. 

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Corolla
- PostOrt: 21211
- Land (Country): Sverige
Jepp du har väl helt rätt. Men F*N vad irriterande. Första gången jag fått denna lampa att lysa.PierreW skrev:Tyvärr som alla andra gånger med motorlampan så är de ingen idé att spekulera i vad det KAN vara, åk till en verkstad och läs ut felkoder så vet vi vad de ÄR. Då kan vi börja spekulera i vad som orsakar felkoden.
Vi får se vad som händer.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- PostOrt: Umeå
Jag skulle nog föreslå att du åker in ASAP och kollar av felkoderna. Om du kör omrking med tex trasig lambdasond eller annat så kan du ju förstöra katalysatorerna om motorn inte förbränner ordentligt, och då kan det bli riktigt dyrt att fixa.