Vilken Motorolja?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Knobbo
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Vilken Motorolja?

Inlägg av Knobbo »

Hejsan.

Håller på att trimma mr2an ganska så rejält..och nu har det kommit till oljan...
Har hört mig för hos flera personer och får olika svar på vilken olja jag ska köra med.
Så tänkte höra lite vad ni kör med och rekomenderar?!
:D
Impreza
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Vilken Motorolja?

Inlägg av Impreza »

Knobbo skrev:Hejsan.

Håller på att trimma mr2an ganska så rejält..och nu har det kommit till oljan...
Har hört mig för hos flera personer och får olika svar på vilken olja jag ska köra med.
Så tänkte höra lite vad ni kör med och rekomenderar?!
:D

Beror på hur ofta du tänkt byta oljan samt oljekylningen.
Jag har testat de mesta.
Biltema för de e billigt o funkar men ja bytte oftare då körde ja 10w40 halvsyntet.
Testade även penzoil halv 10w40 .
Måste säga att motorn lät exakt likadant på dessa.
MEN sen tömde ja i castrol helvsyntet 5w30 o de blev en jäkla skillnad, dock för oljan var så tun så den gick upp o smörjde med en gång när man startade.
Innan kunde man höra lite smått oljud från ventiler/kammar precis när man startat men itne med den sissta oljan.

Men ska du köra bana/hård körning e de väl bara motul eller castrol edge som gäller.

Detta av min erfarenhet. sen beror de ju självfallet om du ska köra bensin eller etanol!
MVH Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Knobbo
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Inlägg av Knobbo »

Hört massa visor om biltemas olja, att det ska vara samma som statoil o.s.v men det vågar jag inte testa..
Okej har vart inne på edgen, 5w30 sen 5w40 också tror jag finns.
Är det någon större skillnad på 30 eller 40?
Ska köra på v-power bränslet.

/Christian
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Inlägg av KACE80 »

Finns ingen annan olja än Castrol Edge Sport 0W-40 8-) !
Skriv svar