Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: 21211
- Land (Country): Sverige
Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö
Hej!
Idag så lämnade jag in min bil hos toyotacenter pga att lampan för motorelektronik/Check engine lös senaste tiden.
Jag har varit försiktig med att köra bilen efter att den började lysa, trots att den gick fin-fint.
Sendare på dagen ringde de tillbaka till mig och fällde bomben över min vardag.
Katten sönder. 8500:-!
Är jag helt dum i bollen, eller är det inte jäkligt dyrt???
Visst jag respekterar att toyota-arbetare är knegare som jag och att de måste få sina löner.Men en erfaren mekaniker fixar väl ett avgasrelaterat problem jäkligt fort.
Är katten verkligen så dyr?!
Kollade på lite universalkatalysatorer, och de ligger BRA under dessa summor...
Sen undrar jag hur de kan vara säkra på att det är katalysatorn bara genom att läsa av en felkod. Det kan vara något annat som skapar ett följdfel... Trasig givare...
Nej usch. Om jag bara visste mer om bilar och mek...
Så vad är poängen med denna tråd?
Vill veta om ni andra haft erfarenheter av sådant här och hur det gick för er när det gäller pris och service...
Idag så lämnade jag in min bil hos toyotacenter pga att lampan för motorelektronik/Check engine lös senaste tiden.
Jag har varit försiktig med att köra bilen efter att den började lysa, trots att den gick fin-fint.
Sendare på dagen ringde de tillbaka till mig och fällde bomben över min vardag.
Katten sönder. 8500:-!
Är jag helt dum i bollen, eller är det inte jäkligt dyrt???
Visst jag respekterar att toyota-arbetare är knegare som jag och att de måste få sina löner.Men en erfaren mekaniker fixar väl ett avgasrelaterat problem jäkligt fort.
Är katten verkligen så dyr?!
Kollade på lite universalkatalysatorer, och de ligger BRA under dessa summor...
Sen undrar jag hur de kan vara säkra på att det är katalysatorn bara genom att läsa av en felkod. Det kan vara något annat som skapar ett följdfel... Trasig givare...
Nej usch. Om jag bara visste mer om bilar och mek...
Så vad är poängen med denna tråd?
Vill veta om ni andra haft erfarenheter av sådant här och hur det gick för er när det gäller pris och service...
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö
Jag har för mig att är läget så här: Katten är ihopabyggd med grenröret därav det saftiga priset, alltså går det inte att montera en universal katt, utan man byter hela faderullan med grejer.
Dock behöver de inte vara den som är kass, kan vara så enkelt att den koniska avgaspackningen läcker i skarven efter katten, så den sista Lambdasonden känner av en för hög syrenivå i avgaserna och därmed tror att katten gör ett dåligt jobb.
Fixa ett avgastest och en allmän koll innan du bestämmer nått ingrepp.
Dock behöver de inte vara den som är kass, kan vara så enkelt att den koniska avgaspackningen läcker i skarven efter katten, så den sista Lambdasonden känner av en för hög syrenivå i avgaserna och därmed tror att katten gör ett dåligt jobb.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
Om nu katten är sönder borde det väll gå att montera en vanlig (universal) längre bak på systemet, alltså efter grenröret och bara låta den gamla sitta kvar. Det borde vilken avgasmekare som helst klara av om inte avgassystemet är extremt komplicerat byggt.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Mercedes SLK 200 -06
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: 21211
Jo det kanske hade varit en bra idé men nu är jobbet redan beställt...PierreW skrev:Jag har för mig att är läget så här: Katten är ihopabyggd med grenröret därav det saftiga priset, alltså går det inte att montera en universal katt, utan man byter hela faderullan med grejer.

Dessutom vågar/vill jag inte köra runt med "bettan" så länge något lurt är på g. Ett litet problem kan ju bli större. Eller som i det här fallet. Ett stort problem blir enormt....
Bra tips annars. En dag lär jag väl komma ihåf det du skrev.
- PierreW
- Moderator
Det är ingen Volvo 740 1987 med mekaniskt sprut och eftermonterad katt från fabrik vi snackar om nuTobbera skrev:Om nu katten är sönder borde det väll gå att montera en vanlig (universal) längre bak på systemet, alltså efter grenröret och bara låta den gamla sitta kvar. Det borde vilken avgasmekare som helst klara av om inte avgassystemet är extremt komplicerat byggt.

Problem 1, bara för att kattens verkningsgrad är lägre betyder ju inte det att mottrycket är borta. Risken finns då att tempen i gamla katten blir så hög att den smällter samman pga av mottrycket i den nya. Alltså det blir för dåligt flöde i främre röret.
Problem 2, det sitter en syresensor (Lambdasond) efter katten, då skulle den alltså hamna före universal katten och då kvarstår ändå problemet med felaktiga värden. Och säg nu inte att man kan skarva kabeln för det är till 99% uteslutet då lite för mycket motstånd i kablaget oxå skulle resultera i fel värden, den jobbar ju pendlande mellan ca 0 och 1 volt.
Man kan ju köpa begagnat oxå

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
Ja ser inte vad det är för årsmodell i tråden så några sådana slutsatser är svåra att dra.
Tobias Rådenholt
Mercedes SLK 200 -06
Mercedes SLK 200 -06
- PierreW
- Moderator
Tobbera skrev:Ja ser inte vad det är för årsmodell i tråden så några sådana slutsatser är svåra att dra.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=2377
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 0
- PostOrt: 41658
Kanske inte är något fel alls på katten!?!
http://www.gp.se/konsument/konsumentrat ... inget-fel-
Skulle inte förvåna mig om det är ett enkelt "problem"...
http://www.gp.se/konsument/konsumentrat ... inget-fel-
Skulle inte förvåna mig om det är ett enkelt "problem"...
Tycker absolut inte man ska hålla på att hemma pula sånt där, risken är bara man köper nån skit katt som senare smälter ihop å i slutändan så blir motor skrot å det kostar 30000:- å laga.
Nu överdriver men faktum är ju att det kan hända, tyvärr ser man många hemma pulare som bara förstör med deras "billiga" lagning som slutar med att nåt annat dyrare går sönder.
Man ska ha koll på vad man håller på med innan man fingrar på nyare bilar anser ja.
Katalysatorer i nyare bilar är ofta dyra just för att dom är integrerade med grenrör eller har nåt konstigt flexrör.
Nu överdriver men faktum är ju att det kan hända, tyvärr ser man många hemma pulare som bara förstör med deras "billiga" lagning som slutar med att nåt annat dyrare går sönder.
Man ska ha koll på vad man håller på med innan man fingrar på nyare bilar anser ja.
Katalysatorer i nyare bilar är ofta dyra just för att dom är integrerade med grenrör eller har nåt konstigt flexrör.