
Byta belägg på Corolla
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Byta belägg på Corolla
Har en Corolla -03 och måste byta belägg bak. Då jag bara mekat på mina gamla Volvobilar, så vet jag inte riktigt hur jag gör. Måste jag lossa hela oket vid bytet,eller går det ändå? Känns konstigt om oket måste loss tycker jag, då det alltid är känsligt med bromsslangarna då,eller hur? Tacksam för tips. 

- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta belägg på Corolla
Lossa endast övre skruven som håller Oket, storlek 12 på skallen. Sen kan du helt enkelt "tippa" oket framåt och låta det sitta kvar i den nedre glidpinnenno-one-else skrev:Har en Corolla -03 och måste byta belägg bak. Då jag bara mekat på mina gamla Volvobilar, så vet jag inte riktigt hur jag gör. Måste jag lossa hela oket vid bytet,eller går det ändå? Känns konstigt om oket måste loss tycker jag, då det alltid är känsligt med bromsslangarna då,eller hur? Tacksam för tips.

Men jag rekomenderar att du skruvar loss hela Ok-hållaren (2st 14mm skalle) och slipar rent under bläcken, då Ok-hållaren har en förmåga att rosta som en gammal Opel just där.

Blir svårt att få i de nya klossarna annars utan att fila på dom, vilket i sin tur är dumt då man helst vill ha kvar färgen som iallafall ger nått som helst rostskydd.
Detta gäller om du har en 1 kolvs Ok vill säga. Finns ju en annan lite ovanligare variant med 2 kolvar på kombimodellerna bygda i Japan och de tidigt turkbygda, dom är däremot nästan likadana som ATE bromsar på Volvo med pinnar som håller klossarna på plats

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Re: Byta belägg på Corolla
Hej Pierre och tack för dina råd. Gjorde jobbet nu ikväll och det gick bra. Men jag funderar på varför höger sidas yttre belägg var helt nerslitet men det inre var det 3mm kvar på? På vänstersidan var det ung 4mm kvar på båda.Jag motionerade kolvarna en del innan jag monterade. Nån sa att det kan bli så utan att det behöver vara nåt fel?
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta belägg på Corolla
no-one-else skrev:Hej Pierre och tack för dina råd. Gjorde jobbet nu ikväll och det gick bra. Men jag funderar på varför höger sidas yttre belägg var helt nerslitet men det inre var det 3mm kvar på? På vänstersidan var det ung 4mm kvar på båda.Jag motionerade kolvarna en del innan jag monterade. Nån sa att det kan bli så utan att det behöver vara nåt fel?
Kul att de gick bra

Oken är ju flytande, oftast beror ojämt slitna belägg på 2 saker, antingen så har det rostat fast eller så går oket trögt i glidpinnarna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?