Då var det dags igen... P0141

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rylle
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 21:58:40
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 0
PostOrt: 41658
Land (Country): Sverige

Då var det dags igen... P0141

Inlägg av rylle »

Första långresan med "ny" katalysator och... efter 60 mil så tändes motorservice lampan.

Diagnosen är P0141 Bank 1 Sond 2, värmeslinga R.I.P.

Min fråga är om någon vet OM när Toyota verkstäder byter katalysator flyttar över de gamla O2 mätarna? I min värld, om man köper "ny" katalysator för runt 10-lapp borde väl det ingå nya O2 sensorer?
Vilket borde ge "garanti"byte eller?

//rylle
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av PierreW »

rylle skrev:Första långresan med "ny" katalysator och... efter 60 mil så tändes motorservice lampan.

Diagnosen är P0141 Bank 1 Sond 2, värmeslinga R.I.P.

Min fråga är om någon vet OM när Toyota verkstäder byter katalysator flyttar över de gamla O2 mätarna? I min värld, om man köper "ny" katalysator för runt 10-lapp borde väl det ingå nya O2 sensorer?
Vilket borde ge "garanti"byte eller?

//rylle
Om felkoderna inte specifikt pekat ut sensorerna så byter man inte dom utan flyttar över till nya katten, det är ju liksom inte 4 billiga mojänger man bara byter sådär för skojs skull.



Kategoriregler

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av cheetah1 »

Det lär kosta 5 papp till minst att byta alla fyra lambdasensorerna, så det är för mig ganska uppenbart att man inte gör det...
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av Pipedreams »

De kostar 2000:-/st. Och de sitter inte fastgjutna i katalysatorn så därför följer de inte med. Inte konstigare än att du inte får med nya torkarblad om du köper en torkarmotor.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av Speedo »

Men man kanske kan undra om det ursprungliga felet verkligen var katten då, eftersom motorlampan nu lyser igen? Kanske varit nån sensor som spökat hela tiden?
rylle
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 21:58:40
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 0
PostOrt: 41658
Land (Country): Sverige

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av rylle »

Hej å tack för svaren! (Avensis Touring 2,0 D4D, -01)

Min tankegång är att detta systemet med Kat. och sensorer verkar ha ungefär lika lång livslängd. Hyllpris främre Kat. ca 3500 vad är det då som kostar 6500?
Hyllpriset på sensorerna kan inte vara mer än någon hundralapp (dussin vara i bilar idag) utan med fett pålägg från verkstaden. Fick en prisuppgift på 2600pix.

Och.... detta verkar onekligen vara något som spökar eftersom detta blivit en följetong och det skulle vara ordnat när den främre delen av skorstenen blev bytt för det var "hål" på den gamla. Tog 2 diagnostiseringar att komma till den diagnosen... så troligen är det fortfarande inte ordnat.

Övriga symtom på bilen: ryckig gång och 9,7l/mil på landsvägen, borde vara 8,7l/mil tycker jag.

Någon som haft en liknande problem med svår diagnostiserat Lamnda/Kat. system?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av Speedo »

Jag måste citera cheetah1 från en annan tråd:
cheetah1 skrev:Resultatet när ena lambdasonden på mammas avensis la av var att den fick HC-värde på mellan 150 och 200 (pendlade lite). Lite pill för verkstan (ej toyota) att hitta rätt bara, det var tre stycken.. Den gick dock på grund av att det var en läcka på röret. Kollat om ditt avgassystem läcker lite nånstans?
Kan det vara så att lambdasonderna kan fara illa av läckage? Isåfall kanske någon sond pajat pga läckaget du hade på katten innan?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Jag måste citera cheetah1 från en annan tråd:
cheetah1 skrev:Resultatet när ena lambdasonden på mammas avensis la av var att den fick HC-värde på mellan 150 och 200 (pendlade lite). Lite pill för verkstan (ej toyota) att hitta rätt bara, det var tre stycken.. Den gick dock på grund av att det var en läcka på röret. Kollat om ditt avgassystem läcker lite nånstans?
Kan det vara så att lambdasonderna kan fara illa av läckage? Isåfall kanske någon sond pajat pga läckaget du hade på katten innan?
Det blir som en ond cirkel med avgas läcka innan syresensorerna.

Syre smiter in före sensorn som då tror att motorn går för snålt, databoxen fettar då på blandningen för att kompensera den "felaktiga" blandningen, vilket i sin tur medför att katten får jobba för mycket och detta i sin tur leder till förtids pension av denna. Fler följder av den feta blandningen blir såklart ökad förbrukning och ökat slitage på rörliga delar pga utspädd olja. Även syresensorerna "slits" ut pga de allt för sotiga avgaserna som de måste vistas och mäta syrehalten i.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
rylle
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 21:58:40
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 0
PostOrt: 41658
Land (Country): Sverige

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av rylle »

Tack alla, den läckan som jävlas med system och sätter det i obalans, låter trolig, med tanke på att felet återkommer.
Obalansen i bränsleblandningen, förklarar onekligen den hårda tomgången och den lite frikostiga konsumtionen även på landsvägskörning.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Då var det dags igen... P0141

Inlägg av PartyBoy »

Har verkstaden ens mätt upp den sensorn som felkoden pekar ut? Det är ju en specifik kod för en av sensorerna! Man får ju börja med det enklaste, och billigaste först. Man ser ju bara hur olika Toyotaverkstäderna jobbar..
---------------------------
Toyota Mek
Skriv svar