Hej alla!
Lite spännande att jag springer på denna tråd som första när jag söker info till mina Previa behov..
Varför? Jo:
Köpte en Previa XL i vintras för att min bruksbil börjat bli för kass. Den djärva planen var att åka med full bil till Småland över julhelgen och till Fjällen under vintersportlovet samt använda den för min flytt i januari.
Bilen var i bedrövligt skick då den likt många andra Previor (som nämnts i annan tråd) har gått som "stor barnfamilj med för lite tid att laga sin bil-bil". Rostig, bucklig, halvtrasig och full med hästlukt och lera från transport av hästflickor tre dagar i veckan. Men maskinellt var bilen helt ok. Fläktreglaget var paj och däcken slut men annars inga stora problem.
Sen kom en halv meter snö över skåne, och jag har inte haft så roligt på länge

Mittmotor, precis (halvo)lagliga dubbdäck utan ett dubb kvar, låg tyngdpunkt, hög sittställning, bakhjulsdrift och massor av snö... då blir Previan en riktig go-kart
För att få den att göra som man vill måste man våga använda gasen. Eftersom Previan med sin viktfördelning är monstruöst understyrd får man gasa sig ur alla sladd-situationer eller tvärbromsa spikrakt framåt (några alternativ existerar inte eftersom de från början är dömda att misslyckas

) såvida inte bilen är lastad nära maxlast då är saken en helt annan.
Nåväl, någon resa till småland blev det inte och innan det var dags att köra till fjällen skulle bilen besiktigas.
Däcken blev utdömda, Avgasvärdena underkända (hjälp mig gärna med det i en annan tråd, ni som kan) och PARKERINGSBROMSEN vänster bak, anliggning samt dålig bromsverkan, plus anm på den löstagbara dragkroken.
Med slägga och OKQ8:s GDS-hall fick jag bromsen att lossna, med svärfars hjälp inhandlades nya (åtminstone oanvända) dubbdäck på ny plåtfälg (jag önskade dubbfria men svärfar insisterade), rostolja och en hammare fixade dragkroken. Sen bar det av till fjällen utan efterkontroll, (något jag tänkte göra i malung)
SMHI hade utfärdat en klass II-varning för vår färdväg men vi hade inte mycket att välja på än att ta oss iväg i beskedlig takt, varningen var helt klart befogad och resan var inte fri från strapatser
Hur som helst, jag känner att jag börjar bli långrandig, men jag vill komma fram till två saker:
1: Parkeringsbroms-bekymret är exakt detsamma som på Eriks bil (har jag kanske köpt hans bil!!?) jag kan dela med mig av mina erfarenhet och lagningsåtgärder senare.
2: Jag har ALDRIG, kört en modern bil som varit bättre ur vinterkörnings-synpunkt. Vi såg volvos, fordar, toyotor, traktorer, bilar med släp och en 8 tons plogbil(!) i diket utefter vägen upp till fjället men Previan inte så mycket som antydde att den ville fara av vägen. Den enda bil jag kört som varit stabilare var en Citroen CX kombi med välfungerande aktiv hydraulisk fjädring.. och jag har ändå kört massor av bilar i alla storlekar, även fyrhjulsmonster och paketbilar...
Det kändes nästan som att köra bandvagn (och lät tyvärr lite så också, XL-modellen är lite bullrig) och jag gissar att det beror på tre saker.
a: Nya dubbdäck som verkar vara en lyck-träff för Previan.
Dimension 205-70 R15, lagom breda och med 2,5-2,8 bars lufttryck.
(Fler punkteringar och avåkningar beror på för LÅGT luftryck än för högt. Ha ALLTID minst tillverkarens rekommenderade lufttryck i däcken, jag rekommenderar ca 10-15% högre tryck i normalfallet, men när det är halt ute vill man inte ha så mycket högre lufttryck så man förlorar greppet längst ut på däckets sidor)
b: Full last. Lär ha gjort stor skillnad.
(Om man ska ut och köra själv i en previa eller BMW 3-serie från 90-talet på svårt vinterväglag är det 50-kilos sandsäckar i bagageluckan som gäller

)
c: Bra välservade bromsar utan anliggning och med jämn bromskraft runtom.
Jag bromsade bestämt och såg till att ha tillräckligt med väg rakt framåt så jag kunde stanna. och när det inte ville sig i rondellerna i fjället (vägbanan bestod överallt av välpolerad packsnö och is) så såg jag till att frikoppla eller gasa nog för att få grepp på bakdäcken. jag stötte på splitter nya AWD-bilar som hade mycket större problem att ta sig runt i rondellerna än vad jag hade
Förutom ett fryst kylsystem som fick vattenpumpen att låta som en industriell mixer som krossar is på en bar(?) så gick resan till fjället helt smärtfritt

och tack och lov hade jag sett till att ha tillräckligt med glykol så det var inget som frös sönder eller sprängdes av frysningen, ett helt full-laddat batteri och spolarvätska som var tillräckligt koncentrerad räddade mig från öden som drabbade många olycksaliga bilister (även bofasta) på plats när termometern stannade på minus 33
Oj, det var värst vad långt det här blev, jag väntar med spänning på att få höra om Eriks vidare öden eller om det verkligen var så att det var Eriks bil jag köpte
Och jag kan av egen erfarenhet säga att det är helt säkert är bromsarna som spökar, för finns det en anliggning bak vill bilen HÅRT åt motsatt håll mot anliggningen. dvs Bilen vill åt höger = anliggning eller däckproblem vänster bak, och tvärt om. Beskrivningen av drifting känns väldigt bekant
/Niplas