Koppla ur automatiskt halvljus

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av Fnys »

Går detta enkelt att modifiera, skulle vilja kunna välja om jag vill köra med ljuset släckt.
På nyare modeller finns det ju "kombinationer", typ:
Vrida ljusomkopplaren till "symolen för halvljus". Sedan hålla inne helljusspaken samtidigt som man vrider ljusomkopplaren till läge 0
...kanske inte går lika enkelt på min gamla modell men om någon vet hur man gör så vore jag tacksam :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Falk
Inlägg: 196
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Erik Falk

Re: Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av Falk »

Vad är målet med hela grejen? vill du köra med lamporna uppe utan att det lyser?

//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av Dale »

Skulle tro det sitter i spaken. Är då så på min importerade ST205.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av Fnys »

Falk skrev:Vad är målet med hela grejen? vill du köra med lamporna uppe utan att det lyser?
//Falk
Bara möjligheten att kunna köra på dagen utan ljus precis som alla franska/tyska/amerikanska modeller. Bromslampan tänds dock alltid när du bromsar (vilket kan vara bra ;))
Dale skrev:Skulle tro det sitter i spaken. Är då så på min importerade ST205.
Har du möjlighet att ta reda på hur du gör, vilken kombination?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av PierreW »

Fnys skrev:
Falk skrev:Vad är målet med hela grejen? vill du köra med lamporna uppe utan att det lyser?
//Falk
Bara möjligheten att kunna köra på dagen utan ljus precis som alla franska/tyska/amerikanska modeller. Bromslampan tänds dock alltid när du bromsar (vilket kan vara bra ;))
Dale skrev:Skulle tro det sitter i spaken. Är då så på min importerade ST205.
Har du möjlighet att ta reda på hur du gör, vilken kombination?

Du vet att vi har halvljuslag i detta land precis som resten av de nordliga länderna. ;)

Din bil har garanterat en halvjusautomatik som är eftermonterad i hamnen i Sverige. Det bör finnas ett relä att bryta signal strömmen till eller en säkring att dra ur. Men jag kan fortfarande inte begripa meningen med att koppla ur de :shock:

F.ö så har jag faktiskt kopplat ur halvljusautomatiken på min 850. Men då har jag istället gjort en specialare med 2 reläer som styr dimljusen, så när ljusvredet är i läge Noll där det i vanliga fall är halvljus är det numera bara P-ljus, men dimjusen är kopplade så att dom bara kan lysa när halvljuset inte lyser. Således tänds dessa ihopa med P-ljus och resten av belysningen automatiskt. Sedan när jag vrider ljusvredet till läge 2 och halvljuset tänds så slocknar dimjusen automatiskt :D Så jag beöver ingen knapp till mina dimljus och det är omöjligt att köra med den olagliga kombinationen halvljus och dimljus samtidigt. Besiktingsgubbarna ser lika fundersamma ut varje år när dom försöker tända dimljusen manuellt ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av Larco »

Antar att Fnys vill kunna åka med lamporna nedfällda :)
Varselljus/DRL kan man ju montera och köra istället för halvljus på dagtid enligt lagen.

Jag har dock alltid kört med parkeringljuset på celican på dagtid utan problem. Men det kan ju vara fördelaktigt att synas bra och följa lagen ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Koppla ur automatiskt halvljus

Inlägg av Fnys »

PierreW: Jo, jag vet mycket väl att det är lag på halvljus i Sverige... och därför alla svensksålda (säkert flera skandinaviska länder) har automatiskt halvljus.
Larco: Min är svensksåld och kan släcka varselljusen (antar att det var dom du menade) samt alla möjliga lägen förutom just släckning av positionsljus och bakljus som jag aldrig kan stänga av när motorn är igång.

Såhär är det på min bil:
Läge 0: Positionsljus & Varselljus
Läge 1: Positionsljus & Varselljus
Läge 2: Positionsljus & Varselljus (med möjlighet att stänga av varselljus om jag ställer "ratten" på i läge "off") Se bild
Läge 3: Positionsljus & Halvljus
(kan ha blandat ihop Läge 1 & 2)
Bild


men då vet jag att jag inte kan ändra genom en kombination i spaken utan måste leta rätt på reläet. tack
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar