Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Handbromsen höger bak ligger på, har provat att släppa lite innifrån på bromsen, och det blev såklart bättre men inte mycket. Det gnisslar och har sig. Har tagit bort däcket nu och undrar hur jag ska lösa detta?
Det är tänkbart att handbromswirearna kärvar. Enklast är troligen att byta ut dessa (isåfall). Plocka av skivan/trumman och kolla om handbromsen går tillbaka som den ska när den lossas.
vet inte om celican har samma handbroms som mr2 men det är väl troligt ?
Isåfall e de kanske handbromsvire som personen innan skrev.
Mina kärvade.
Tog loss dem drog ut vajern o gjorde rent den o smörjde med avfettning (just de avfettning ända som gjorde så de gick lätt ! testade även med motorolja men nix pix ! avfettning va bäst)
För att smörja kan man exempelvis försöka göra en tratt av något i ena änden, hänga upp på nåt snyggt vis, och sen hälla i nån slags tunnflytande olja i tratten.
Impreza skrev:ja kopplade loss mina vajrar .. ganska simpelt på mr2. drog ut vajern så gott de gick o så på me avfettning.
div oljor funkarde inte för mig..
Det låter ju konstigt. MEN jag har en teori. Avfettningen löste upp diverse gammel skit som kleggat fast i vajerhöljet därav gick vajern lätt igen.
Som regel när en vajer kärvar så har det någonstans gått in fukt och skapat rost på vajern och i höljet, BYT. Oftast så fransar sig vajern pga att några trådar rostar av. Tänk på de när ni parkerar i en brant backe och ni smörjt upp era gamla vajrar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Olja och avfettning? Ska man snålreparera, eller kanske ska säga skjuta på problemet så använd en riktig rostlösare och motionera vajern! Detta kommer ju inte hålla på sikt, utan byt ut vajern och slipp följdfel som utslitna backar/belägg!
Det är helt klart värt att köpa nya vajrar, gör man sig besväret att ta bort dem så kan man lika gärna lägga några kronor på att byta dem. Men som vanligt, vill man komma undan billigt så går oftast att motionera upp genom att hålla vajern verikalt och dränka in allt i tex WD40 + en massa dragande fram och tillbaka. Är inte vajern fransig så funkar det säkert.
Men det är vanligt att höjet är trasigt, och då dröjer det inte länge innan den kärvar igen.
Lycka till.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88