Kallstart Previa-94, går på tre cylindrar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bnkt
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Kallstart Previa-94, går på tre cylindrar

Inlägg av bnkt »

Som rubriken säger. Vid kallstart, även nu när det börjar bli varmt, går motorn på tre cylidrar i 5-10 sekunder. Jag misstänker att motorn får för mycket bränsle. I vintras bytte jag tändstift, fördelarlock, rotor och tändkablar.

Kanske nån tempgivare som fått fnatt? Jag tycker också att bränseförbrukningen är lite hög, även fast en dylik bil drar en hel del normalt...:)

Jag kan tillägga att i vintras hade jag stora problem med kallstart. Fick knappt igång bilen i bland. Men med full gas så startade han lättare. Full gas=mer luft, alltså en bättre bränsle/luft blandning när motorn får för mycket bränsle?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Kallstart Previa-94, går på tre cylindrar

Inlägg av cheetah1 »

Kallstartsventil som fastnat i öppet läge kanske?
bnkt
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Re: Kallstart Previa-94, går på tre cylindrar

Inlägg av bnkt »

Så skulle det ju kunna vara, men då tycker jag att man borde märka det på gången även vid varm motor. För om den ventilen är öppen så får han väl MYCKET bränsle?
Skriv svar