HC för hög Starlet 97

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Staarlet
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1997

HC för hög Starlet 97

Inlägg av Staarlet »

Hej.

Efter 2 års lyckligt ägande av en Starlet 97:a tog lyckan slut förra veckan då bilprovningen inte tyckte om att det läckte avgaser samt att fjädern var av, (båda visade det sig när jag lyfte upp bilen och tittade) det var det minsta problemet då jag inte fick avgasvärdena. Idag kom jag hem från verkstaden där dom tätade avgassystemet med lite svets och pasta och gjorde avgasvärdena. Och fick veta att HC värdet var 387 mot 100 godkända, frågade ej om dom andra värdena, men dom var bra sa dom. Det var sååå nära bilen skulle hamna på bilkyrkogården, men bestämde mig att ge den en chans då den varit med mig genom regn och rusk :P. Det jag gjort är bytt olja, oljefilter och luftfilter men inte stiften då jag fick höra att det kunde vara boven i dramat, stiften som sitter på nu har varit med snart 4000 mil.
Så min fråga är kan stiften påverka värdet så mycket på HC? Motorn går fint i övrigt. Har fått flera tips bland annat katalysatorn.
Imorrn blir det fräscha stift och nytt försök.

Bilen passerar snart 22 tusen mil har ett fläckfritt förflutet genom besiktningarna tills nu.

Starlet 1,3 -97
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: HC för hög Starlet 97

Inlägg av Neblade »

HC = oförbrända kolväten(bensin).

Betyder att bilen antingen får för mycket bränsle pga: igensatt luftfilter, felaktig lambdasensor(syresensor), läckade kallstartsventil, läckande avgassystem innan lambdasond(givaren mäter för hög syrehalt och skickar i mer bränsle) mm.
alternativt så har du dålig förbränning: tändstift (alt. övriga tänddelar).

Är det vanliga tändstift så är det hög tid att byta dessa, 1000-2000 mil är väl rätt lagom bytesintervall på tändstift. Om det inte sitter några longlife tändstift (platina/irdium?). Byte av olja(+oljefilter) kan göra en del på avgasvärden och ska ändå göras en gång per år så varför inte passa på innan besiktning? (edit: det hade du ju redan gjort ;))

HC gränsen på 100 brukar väl friska bilar klara även utan katalysator har jag för mig?
Har säkert missat något vitalt här i texten känns det som... någon som kan fylla i? :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Staarlet
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1997

Re: HC för hög Starlet 97

Inlägg av Staarlet »

Då ger jag mig på tändstiften i första hand, vet dock inte vad det är för stift då jag aldrig bytt dom, men kan dom påverka det så pass mycket? :P. Om det är så att det fortfarande är småhål i avgassystemet efter katten påverkar det hc värdet vid mätningen?

Om det skulle vara katten så skulle väl CO värdet påverkas också?
Skriv svar