Bromsarna ligger an på Corolla 1.3, -94 EE101 - FIXAT!!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Anettebosis
Bilmodell: Corolla 1.3
Årsmodell: 1994
PostOrt: SKÄRPLINGE
Kontakt:

Bromsarna ligger an på Corolla 1.3, -94 EE101 - FIXAT!!!

Inlägg av Anettebosis »

Jahaja,

fan va dyrt det är med nya reservdelar. Vet inte ens om jag behöver några. Har bromsar som ligger an och kraftigt ojämn bromsverkan. Lossade framhjulen och det satt lite fast. Mycket kvar på beläggen dock. Men jag kunde inte se några skrikplattor eller något. Tyckte inte heller att monteringen av beläggen var förtroendeingivande. Såg lite rattligt ut.

Frågan är nu: varför ligger bromsarna på? Man kan köra men känner att bromsarna ligger an, särskilt vi mycket liten fart. Skulle det räcka med att byta packningar i oken och rengöra dem? Finns det kanske också någon slags nippel/backventil för oljan? Tänkte att det kanske var anledningen till att bromsarna inte släpper ordentligt...
Senast redigerad av Anettebosis den lör 01 maj 2010, 22:58:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige

Re: Bromsarna ligger an på Corolla 1.3, -94 EE101

Inlägg av Roger »

I 9 fall av 10 så är det glidpinnarna som oken hänger på som kärvar och ger denna effekt. Det man gör för att förhindra det är att ta ner och smörja upp dessa pinnar varje gång man byter belägg. Se även till att dammskydden till glidpinnarna är hela och inte släpper in skit.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Anettebosis skrev:Jahaja,

fan va dyrt det är med nya reservdelar. Vet inte ens om jag behöver några. Har bromsar som ligger an och kraftigt ojämn bromsverkan. Lossade framhjulen och det satt lite fast. Mycket kvar på beläggen dock. Men jag kunde inte se några skrikplattor eller något. Tyckte inte heller att monteringen av beläggen var förtroendeingivande. Såg lite rattligt ut.

Frågan är nu: varför ligger bromsarna på? Man kan köra men känner att bromsarna ligger an, särskilt vi mycket liten fart. Skulle det räcka med att byta packningar i oken och rengöra dem? Finns det kanske också någon slags nippel/backventil för oljan? Tänkte att det kanske var anledningen till att bromsarna inte släpper ordentligt...

Man får helt enkelt börja en praktiskt felsökning. EN skruv räcker att lossa för att få loss både oket och klossarna på din bil. ;)

Det är massor med grejer som kan göra att bromsarna ligger på. Fastrostade klossar, kärvande kolv pga rost, kärvande glidpinnar oxå pga rost, defekt bromsslang.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Anettebosis
Kontakt:

Inlägg av Anettebosis »

Vart bor du Pierre W? ;)
Jag kommer gärna och hälsar på...

Har tagit ner bägge oken fram, beläggen och alla glidpinnarna. Lät oken hänga kvar, borstade rent beläggen och tog bromsfett på dem där de rör sig, tog nytt fett på glidpinnarna. Allt såg helt och fint ut. Kanske inte så mycket fett på pinnarna men det fanns där och det var rent.

Min Lillemormor, som ägde bilen före mig, har skött precis varenda service. Hon har till och med lämnat in bilen för byte av däck och lampor. Vartenda kvitto finns kvar. Så jag tror att man har skött byten (eller vad tror Pierre W?). Man får väl lita på verkstaden ....?

Vad jag undrar över är vad man inte byter? Finns det något slags backventil som ser till att oken släpper när man släpper pedalen eller vad händer? Allt ser fint ut. Lite rostiga ok men det är det ju på alla bilar...

Fast jag behövde lossa två skruvar per ok. :) Men det gjorde inget. De var inte rostiga eller svårlossade...
PartyBoy
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Inlägg av PartyBoy »

Har du tillgång till en stor polygrip så prova att trycka tillbaka kolvarna i oken! Förmodligen har ju nån kolv fastnat, alt. en dålig bromsslang! En rep.sats till bromsoken är inte så dyr jämfört med ett nytt, men är du inte så händig med bilar, låt din verkstad renovera dom!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
Anettebosis
Kontakt:

Re: Bromsarna ligger an på Corolla 1.3, -94 EE101 - FIXAT!!!

Inlägg av Anettebosis »

:P
Det var en sak som jag inte tagit med i beräkningen - min farfars änka som ägde bilen före mig låg på sjukhus en tid på hösten och då stod bilen stilla. Kanske rostade oken ihop då...

Har bytt bägge oken nu mot nya, utbytes från Mekonomen. Nya monteringssatser ingick och bilen är som ny med ett enda litet undantag - när man svänger åt vänster så är det något som skrapar. Fullt rattutslag alltså. Jag tycker det låter som något mot bromsskivan men sambon säger att det låter som om däcket tar i någonstans. Men hallå! Varför skulle det göra det nu helt plötsligt???

När jag bytte bromsoken märkte jag att skivorna liksom är lite för stora för hjulbultarna. De passar inte perfekt utan "sladdrar lite" innan man monterar fast däcken. Ska det vara så? Eller är det någon som satt dit skivor från en större modell?

Nu skall jag polera upp och sälja bilen för jag behöver något större. Byte kombi eller rav4 mot corollan, någon?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: Bromsarna ligger an på Corolla 1.3, -94 EE101 - FIXAT!!!

Inlägg av Neblade »

Brukar vara rätt stora hål för skruvarna på bromsskivor. Men de centreras ju på navet så det har ju ingen betydelse om de kan "glappa"/rotera lite. De låses ju fast på friktion när du skruvar på hjulet.

Angående att det skrapar, det är inte bromsskölden(plåtartikeln bakom skivan) som fått sig en liten knuff som skrapar emot när du svänger? Det är det första jag tänker på om det började när du renoverat bromsar. Prova att böja den något inåt och se om det hjälper. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar