Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen
Jag har en trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen. Har bytt olja i lådan men upplever den trögväxlad mellan 1-2 och 2-1 speciellt när den är kall. Lite jobbigt när man kommit till första korsningen och får lov att stanna för att släppa fram andra trafikanter. Ska man sedan iväg och har en bil bakom en så har det hänt flera gånger att bakomvarande tutat för jag tar tydligen för lång tid å växla till tvåan. Lkadant är det när jag ska sakta ner och växlar ner. Det går bra tills ettan ska i. Jag kanske e långsam å svag men har ju inte upplevt nått sånt trögväxlat sen jag körde traktor. Visst e de kraftiga grejer i Avensisen med sina 400 NM men iaf. Jag undrar om ni som har likadan bil upplever likadant eller e de jag bara som är van gamla Toyotor som gått långt och allt är "inkört"?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen
Hade en pegga 207 HDI 08a samma probs där med vid kall. hopplös på vinter gick fan knappt att växla. Dock så stog den i varmgarage mest.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Riv av damasken över spaken och ta en titt, det finns en "klack" till backspärren som tar emot lite granna även när ettan ska i. Det går att fila till denna lite så ettan går i lättareDale skrev:Jag har en trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen. Har bytt olja i lådan men upplever den trögväxlad mellan 1-2 och 2-1 speciellt när den är kall. Lite jobbigt när man kommit till första korsningen och får lov att stanna för att släppa fram andra trafikanter. Ska man sedan iväg och har en bil bakom en så har det hänt flera gånger att bakomvarande tutat för jag tar tydligen för lång tid å växla till tvåan. Lkadant är det när jag ska sakta ner och växlar ner. Det går bra tills ettan ska i. Jag kanske e långsam å svag men har ju inte upplevt nått sånt trögväxlat sen jag körde traktor. Visst e de kraftiga grejer i Avensisen med sina 400 NM men iaf. Jag undrar om ni som har likadan bil upplever likadant eller e de jag bara som är van gamla Toyotor som gått långt och allt är "inkört"?

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- fireblade
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
En fråga bara..... Varför lämnar du inte bara in den på verkstaden....? Du har ju garanti..?Dale skrev:Jag har en trögväxlad Avensis -08 med stora dieselen. Har bytt olja i lådan men upplever den trögväxlad mellan 1-2 och 2-1 speciellt när den är kall. Lite jobbigt när man kommit till första korsningen och får lov att stanna för att släppa fram andra trafikanter. Ska man sedan iväg och har en bil bakom en så har det hänt flera gånger att bakomvarande tutat för jag tar tydligen för lång tid å växla till tvåan. Lkadant är det när jag ska sakta ner och växlar ner. Det går bra tills ettan ska i. Jag kanske e långsam å svag men har ju inte upplevt nått sånt trögväxlat sen jag körde traktor. Visst e de kraftiga grejer i Avensisen med sina 400 NM men iaf. Jag undrar om ni som har likadan bil upplever likadant eller e de jag bara som är van gamla Toyotor som gått långt och allt är "inkört"?
- Swecap
- Pay User
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Tänkte bara kolla om du haft i av denna olja.
Description Low viscosity gear oil
Partnumber 08885-81001
Viscosity 75W
Packaging 1 l bottle
API GL
MSDS Sheet n° 402
Allt annat brukar det bli trögt av.
Description Low viscosity gear oil
Partnumber 08885-81001
Viscosity 75W
Packaging 1 l bottle
API GL
MSDS Sheet n° 402
Allt annat brukar det bli trögt av.

Corona RT40 -66
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Kontaktperson: Håkan
Precis, Dieselns 6vxl låda är väldigt känslig på olja.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Ska kolla den.PierreW skrev:Riv av damasken över spaken och ta en titt, det finns en "klack" till backspärren som tar emot lite granna även när ettan ska i. Det går att fila till denna lite så ettan går i lättare
Har det och fått oljan bytt mot Castrol Eco MTF 75W och så länge de e garanti vill jag inte pilla i prylarna för mycket.fireblade skrev:En fråga bara..... Varför lämnar du inte bara in den på verkstaden....? Du har ju garanti..?
Jag får ta ett snack med Toyota igen. Ska nog se om de finns någon annan kärra som man kan testa å se om dom e likadana.
Daniel Nämnd 070-6298598