Kanske det första som du tittat på men iaf. Sensorn för bromsvätskan sitter väl även på Toyota i behållaren? Om det börjar blinka när du pumpar på pedalen med bilen igång bör det väl i så fall tyda på att nivån sjunker under sensorn i behållaren?
Pedalen ska bli stum när du inte har bilen igång, bromsservot är beroende av motorn för att fungera.
Som alla andra skrivit - Testa att lufta, fylla på vätska om det behövs och slutligen kolla om skivan fortfarande är ok.
Bromsproblem
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
- Bilmodell: Avensis D4D
- Årsmodell: 8
- PostOrt: Rönninge
- Land (Country): Sverige
-
- Inlägg: 189
- Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Re: Bromsproblem
Ingen kolv i något ok, eller belägg som fastnat? Bromsar kan bli jävligt knepiga då!
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Bromsproblem
Inte för jag vet så himla mycke men om vi antar det är nya belägg fram och gamla slitna bak. Om man trampar på bromsen så trycks det väll ut bromsvätska till alla hjulen samtidigt? Om de då börjar ta först fram då beläggen är tjockare och sen kommer bakbromsarna med tunnare belägg så har man ju kanske mer spel mellan "Nu börjar det bromsa fram" och " Nu börjar det bromsa bak" mot om bromsbeläggena är lika slitna eller finns det någon form av regleringstjosans? En del bilar har ju lastavkänningsgrejjer som känner om skuffen är full eller inte för att reglera bromskraften på bakbromsarna.
PS. De blev ju så på min Carina när jag bytte fram. Hmm, ska nog fasiken kolla beläggena bak me.
PS. De blev ju så på min Carina när jag bytte fram. Hmm, ska nog fasiken kolla beläggena bak me.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Bromsproblem
Nej klossarnas tjocklek påverkar inte pedalens slaglängd vid bromsning då dom alltid ligger an lite granna mot skivan.Dale skrev:Inte för jag vet så himla mycke men om vi antar det är nya belägg fram och gamla slitna bak. Om man trampar på bromsen så trycks det väll ut bromsvätska till alla hjulen samtidigt? Om de då börjar ta först fram då beläggen är tjockare och sen kommer bakbromsarna med tunnare belägg så har man ju kanske mer spel mellan "Nu börjar det bromsa fram" och " Nu börjar det bromsa bak" mot om bromsbeläggena är lika slitna eller finns det någon form av regleringstjosans? En del bilar har ju lastavkänningsgrejjer som känner om skuffen är full eller inte för att reglera bromskraften på bakbromsarna.
PS. De blev ju så på min Carina när jag bytte fram. Hmm, ska nog fasiken kolla beläggena bak me.
Själv hade jag börjat med en urluftning av systemet. Sen nån rejäl inbromsing så ABSen får jobba. Just Rav4 vet jag kunde bete sig lite udda efter att man pressat in kolvarna i oken. Verkar vara nått med ABS enheten. Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Har hört nått om en intern övertrycks i ABS enheten som släpper på trycket men är inte helt hundra på de.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Bromsproblem
Asch då. Jag som trodde jag kommit på nått. Ska testa med en rejäl inbromsning på Carninan med å se om de blir bättre.PierreW skrev:Nej klossarnas tjocklek påverkar inte pedalens slaglängd vid bromsning då dom alltid ligger an lite granna mot skivan.
Själv hade jag börjat med en urluftning av systemet. Sen nån rejäl inbromsing så ABSen får jobba. Just Rav4 vet jag kunde bete sig lite udda efter att man pressat in kolvarna i oken. Verkar vara nått med ABS enheten. Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Har hört nått om en intern övertrycks i ABS enheten som släpper på trycket men är inte helt hundra på de.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: Bromsproblem
Ska testa att låta bromsarna jobba på en grusväg och se om det blir lite bättre...PierreW skrev:Nej klossarnas tjocklek påverkar inte pedalens slaglängd vid bromsning då dom alltid ligger an lite granna mot skivan.Dale skrev:Inte för jag vet så himla mycke men om vi antar det är nya belägg fram och gamla slitna bak. Om man trampar på bromsen så trycks det väll ut bromsvätska till alla hjulen samtidigt? Om de då börjar ta först fram då beläggen är tjockare och sen kommer bakbromsarna med tunnare belägg så har man ju kanske mer spel mellan "Nu börjar det bromsa fram" och " Nu börjar det bromsa bak" mot om bromsbeläggena är lika slitna eller finns det någon form av regleringstjosans? En del bilar har ju lastavkänningsgrejjer som känner om skuffen är full eller inte för att reglera bromskraften på bakbromsarna.
PS. De blev ju så på min Carina när jag bytte fram. Hmm, ska nog fasiken kolla beläggena bak me.
Själv hade jag börjat med en urluftning av systemet. Sen nån rejäl inbromsing så ABSen får jobba. Just Rav4 vet jag kunde bete sig lite udda efter att man pressat in kolvarna i oken. Verkar vara nått med ABS enheten. Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Har hört nått om en intern övertrycks i ABS enheten som släpper på trycket men är inte helt hundra på de.
Ska bes på tisdag så jag hoppas att bromsarna är som dom ska.
Toyota Rav4 D4D -03
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 05 nov 2024, 10:08:01
- Bilmodell: RAV 4 2021
- Årsmodell: 2021
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Bromsproblem
Har en RAV4 från 2021 Efter service och att jag kört ca 100 mil larmar bilen för bromsproblem ABS ur funktion PCS och EPB allt ur funktion stanna på säker plats och kontekta återförsäljare Bromsar har jag men utan alla hjäpfunktioner som ABS osv. Detta är andra gången det händer efter service dessutom har jag fått sevice på två olika verkstäder så det är nog inte relaterat till verkstaden. Första gången det hände åtgärdades problemet genom att lufta bromsarna för det hade kommit in luft i systemet (det borde vara omöjligt) Har läst om övertryck i ABS systemet vilket avhjälps genom luftning men vad kan jag göra för att problemet inte uppstår igen efter service.