Tänkte skicka upp en liten projekttråd här, har kanske inte så mycket att skriva om men om intresse för mitt hobbyfordon finns så kanske tråden blir lång.
Historien börjar egentligen redan 2001 eller 2002 nånting när jag för första gången snubblade över en AW11 men det blev inte nån affär då pga jag och säljaren hade olika åsikter om vad den bilen var värd:D
Efter den titten så köpte jag en 200sx och lekte med fram tom 06 då den såldes för att jag tänkte köpa en finare bruksbil istället, trodde att jag hade lekt av mig det värsta...
Det tog inte så lång tid innan det började klia lite i fingrarna, kändes rätt tomt att bara äga en bil... Sen är det så att jag aldrig har glömt bort den där MR2:an, tycker det är en ball bil. Mittmotor samt 80-tals design lockar mig på något skumt sätt.
Sagt o gjort, vara bara till att börja jaga bil, hittade en i Stockholm som jag åkte upp och tittade på men den var i rätt risigt skick i lacken samt att den knackade oroväckande i motorn kall. Jag åkte hem utan bil och det var skönt det för jag har i efterhand fått reda på att motorn rasade för nya ägaren strax efter köpet. Har absolut inget emot att handla bil med knackande motor men då ska priset vara därefter.
Efter lång blocketdammsugning kom tillslut min bil ut till försäljning, en 85:a. Flyttgodsimporterad från USA i mitten av 90-talet, Topplockspackningen var gången stod det i annonsen, bilen startade inte. Den hade en dåligt lagd lack. Men det var trots allt en komplett AW11 som bara stod en timmes färd hemifrån. Var ju bara till att låna en släpvagn och åka o hämta.

Väl hemma så var det ju till att försöka komma fram till vad jag hade köpt. Visade sig vara en bil i ett i mina ögon väldigt fint skick för att vara tillverkad 1985 i Japan. Det finns absolut ingen rost under och knappt inte nånting på karossen heller. Det som är trist är att bilen nån gång under sin livstid har blivit omlackad utan att man har demonterat några lister utan bara maskerat runt dem:(
Med ett friskt batteri och några nya tändstift startade faktiskt eländet, så jag testkörde lite och passade på att besikta bilen innan garageperioden inleddes. Bilen gick genom med blankt papper förutom nerslag på att det saknades varselljus fram.
Nu är vi nånstans runt februari 2008.
När jag körde med bilen kunde jag inte hitta några direkta fel på topplockspackningen däremot hade tempmätaren spelet och pendlade upp och ner som 17, efter lite felsökning kom jag fram till att felet ligger i mätaren så jag har för tillfället gjort en fullösning med en separat vattentempmätare. Om någon har ett instrument liggandes till en aw11 får ni gärna höra av er...
Ett annat fel var att det var olja i kylvätskan, det betyder ju oftast att packningen är kass men efter lite felsökning så insåg jag att oljekylaren var boven i dramat, sitter en "termos" på dessa bilar en vatten/oljekylare.
Efter att ha förbikopplat oljekylaren så verkade bilen fungera.
Men vad är det för slags projektbil om man inte skruvar något med den? Med tanke på att jag köpte den till i mina ögon rätt pris och jag ändå hade planerat att riva maskinen så gjorde jag det iaf, mest för att slippa chansa och kanske bli ståendes mitt i sommarsäsongen, det är inget roligt nämligen.
Så planen var att skicka ur maskinen och byta packningar,ringar, kamrem och vattenpump.
Det var bara till att städa ur garaget och sätta igång. Nu såg det väl tillräckligt anständigt ut för att kunna riva ur en maskin.

Bara rulla in bilen och börja palla upp:


Säljaren ljög ju inte när han sa att avgaset var nytt... Fick förövrigt med diverse bra att ha grejer, fyllde bagaget på vectran. Fick bl.a annat med ett shortshift kit, renoveringssats till fördelaren, renoveringssats till elhissen på högersiden som hugger.

Som synes så var den rätt skitig och ful i motorrummet. Kan ju förövrigt redan nu säga att jag inte är någon putsmänniska. Jag gör så gott jag kan men jag orkar inte hålla på som man gjorde när man var ung och rengjorde och lackade minsta lilla detalj. Men jag ska försöka att varje sak som jag pillar sönder och sätter ihop igen ska se lite bättre ut än innan iaf.

Det är en helt klart enkel bil att plocka ur motorn på, inte många saker att plocka bort innan man kan sänka motorn, snart såg det ut såhär ovanifrån.

Då var det ju bara till att rulla fram motorlyften, eller motorsänken kanske man ska säga?


Snart stod den stadigt på golvet.

För er som blir osäker på min säkerhet kan jag ju visa att jag har besiktade verktyg...

Och snart satt motorn uppsatt i stativet(tack som f-n Preben för inhandlingshjälpen)

Tar väl och fortsätter kasta in lite bilder från motorrenoveringen.
Känns som att jag hittade orsaken till det chippande ljudet vid gaspådrag...

Utöver den saknade skruven så var det även en spricka i grenröret som ngn klåpare hade svetsat så det såg ut som fan. Missade att ta kort på det men det är nu svetsat med pinnsvets med gjutjärnspinne samt ordentligt förvärmt.
Motorn börjar se lite naken ut.

Den hade ju sölat lite olja...

Även fördelaren läckte en hel del. Renoveringssats till den fick jag med av tidigare ägaren. Bytte Lager,packbox samt o-ring en lugn dag på jobbet så det har jag tyvärr inga bilder på.

När jag plockade bort veven stötte jag på det första oväntade. Vevlagrena var tämligen slitna. Som tur var hade veven klarat sig men jag blev lite ledsen ett tag:) Var bara till att beställa nya lager.

När jag kikade på de gamla lagrena så märkte jag att det verkade vara 3 olika fabrikat på lager

Men var tog motorn vägen?

Bestämde mig för att ta med grejerna till jobbet så jag har bättre tvättmöjligheter där, känns lite fel att stå och tvätta oljiga motordelar och låta resterna rinna ut i trekammarbrunnen...
Passade även på att plocka ur ventilerna, rengöra dem och byta ventiltätningar samt självklart slipa in ventilerna. Som vanligt när man gör ett maratonmek så glömmer man totalt bort att folk uppskattar kort på det man gör. Har bara kort på hur det såg ut efteråt tyvärr.

Förbränningsrum.

Det var allt för ikväll...
Fortsätter väl lite till, är trött på att bygga staket...
När allt är tvättat o klart är det väl dags för lite färg?

Här gapar det tomt... Här ser ni min fullösning på den felaktiga oljekylarröret, den städintresserade ser att det är ett dammsugarrör


Den skarpsynte såg även på den förra bilden att en bussning till växelviren var kass.
Fick gräva runt en stund i lådorna innan jag hittade en lösning på det.

Blev jäkligt bra faktiskt, hade 2 lager i precis rätt utvändiga dimension, vara bara till att lägga mellan en bricka på varje sida för att bredden skulle bli rätt. Funkar kanon.
Passade även på att montera short shift kitet som jag fick med när jag köpte bilen.
Bort med mittkonsolen o vad híttar vi där?

Lossa skruvarna o vänd upp o ner på hela skiten...

Gammal spak bredvid ny kartong...

Och till sist spakarna bredvid varandra, syns inte mycket skillnad men jag tycker den blev trevligare att växla, körde dock knappt ingenting innan jag bytte spak så jag har svårt att jämföra egentligen...

Dags att lägga i veven...

Som jag skrev längre upp i tråden så satt det vevlager av tre olika fabrikat i motorn


Dålig bildkvalitè men lagerspelet är bra...

Det visade sig att alla lagerspel stämde med standardlager, kändes skönt att få det bekräftat. Iom att Toyota kör med lösa axiallager som inte jag är så van vid passade jag även på att mäta upp axiallagerspelet bara för att känna mig säker på att allt stämde.

Även det spelet låg klart inom toleransvärdena. Nu kan man sova lugnt:D Rengjorde kolvarna, monterade nya kolvringa, kolvringsgapen var rätt från början, slapp justera ringarna nånting. Glömde självklart ta kort på det momentet. men här sitter iaf vevstakar+kolvar i blocket.

Ny vevaxeltätning monterad...

Oljepump samt oljesugrör monterat.

Sen svor jag en stund och plockade sedan bort oljesugröret igen för att kunna få dit skvalpplåten...

Sumpen återmonterad, bottendelen klar:D

Motorn vänd på rätt köl igen, ny vattenpump och kamremsspännare monterad.

Börjar ju äntligen se ut som en motor igen, så jäkla skönt...




Nu är det rätt nära...

Kabelpiska monterad, motor klar att hinkas i bilen...

Det har efterfrågats lite bilder på bilen, så här kommer ett gäng. Notera att jag inte är någon fotograf och jag har bara en billig kamera men ni ser ju iaf hur bilen ser ut(förhoppningsvis).

Bilen ur den vinkeln jag gillar bäst...

Här ser man tidigare ägares bättringar på förardörren


Lamporna i fronten är ett 20minutersfix en kväll för att sbp tyckte att jag behövde ha varselljus. Sitter inga parkerings/varselljus på AW11 original. Skulle vilja ha en annan lösning men vet inte vad jag ska sätta dit. Iom att min bil är en amerikaimport så har jag positionsljus på sidorna isället... De passade jag också på att koppla in, får se vad farbror blå säger...


Och så här ser insidan ut... Jag vet att jag behöver dammsuga bilen


Nu har det hänt lite igen, betoning på lite:D

En uppsättning bättre begagnade svängartofflor ska pryda orginalfälgarna...

Tänkte försöka att svänga lite nästa helg i Bilsport Superstage. Egentligen var planen att uppgradera chassiet mer innan men jag köpte en traktor istället och då räckte inte pengarna till bilen:D Men den är hyggligt stadig iaf:D
Slänger med en bonusbild på när syrrans grabb lånade bilen en sväng o självklart fick ragg direkt...
