Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Toyota Previa
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Motala
- Land (Country): Sverige
Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder
I förra veckan började motrolampan lysa var inne till Toyota i dag och pröjsade dem 300 kronor får att få reda på att följande var orsaken:
P1155 A/F Sensor Heater Circuit bank 2 sensor 1. Någon som har bild på vart den sitter och vet vart man kan komma över en sådan sensor till ettt vettigt pris. Toyota ville ha 2500 för den samt 500 för att byta den.
Sedan var det en kod till som hade samband med ovanstående och det är
p0125 Insuffucent Coolant temperatur for closed loop controll
Sedan sade de att bilen skulle dra mer bränsle dock och gå sämmre kan faktiskt säga att den går snålare nu än tidigare och är piggare vid accelaeration än förut. Det är en automat. förut har den legat på 1,2 vid blandad nu ligger han på 0,9.
De sade med att lampan endast tänds då bilen är kall men det stämmer ej den tänds då bilen är varm med.
Har testat o kopplat bort batteri polen och då nollas lampan och den tänds i bland men inte alltid så därför tycker jag dessafel verkar mystiska.
Någon som kan hjälpa till med idder och förlsag samt gärna har en bild framifrån på motor som kan visa vilken sensor det är frågan om om man skall byta den menar jag.
Samt om någon i så fall kan få fram vad reservdelsnummret är så vore man tacksam och det svenska nammnet för den
P1155 A/F Sensor Heater Circuit bank 2 sensor 1. Någon som har bild på vart den sitter och vet vart man kan komma över en sådan sensor till ettt vettigt pris. Toyota ville ha 2500 för den samt 500 för att byta den.
Sedan var det en kod till som hade samband med ovanstående och det är
p0125 Insuffucent Coolant temperatur for closed loop controll
Sedan sade de att bilen skulle dra mer bränsle dock och gå sämmre kan faktiskt säga att den går snålare nu än tidigare och är piggare vid accelaeration än förut. Det är en automat. förut har den legat på 1,2 vid blandad nu ligger han på 0,9.
De sade med att lampan endast tänds då bilen är kall men det stämmer ej den tänds då bilen är varm med.
Har testat o kopplat bort batteri polen och då nollas lampan och den tänds i bland men inte alltid så därför tycker jag dessafel verkar mystiska.
Någon som kan hjälpa till med idder och förlsag samt gärna har en bild framifrån på motor som kan visa vilken sensor det är frågan om om man skall byta den menar jag.
Samt om någon i så fall kan få fram vad reservdelsnummret är så vore man tacksam och det svenska nammnet för den
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Re: Previa 2002 Motorkontroll lampa lyser ibland med felkoder
P0125 fick vi på mammas avensis efter att ha kopplat in en lambdasond (universal) fel (fel polaritet).
A/F sensor, alltså sensor för luft/bränsleblandningen, det borde innebära en lambdasond det också, väl? Eller? Biltema isåfall, skarva sladdarna, se färgkoder på lambdapower.co.uk
A/F sensor, alltså sensor för luft/bränsleblandningen, det borde innebära en lambdasond det också, väl? Eller? Biltema isåfall, skarva sladdarna, se färgkoder på lambdapower.co.uk
-
- Bilmodell: Previa
- Årsmodell: 2001
Har samma problem på min 2001. Toyota beställde hem fel sensor så jag har inte fått den bytt, frågan är vad den gör? Har kört 300 mil utan att märka någon skillnad innan lampan tändes. De verkade inte tycka att det var en viktig funktion på min verkstad. Finns det en billigare lösning vore man glad.
-
Kollade lite på skrotars hemsida nu på en bränsleluft lamda det fanns några stycken så man undra rju som sagt vilken den är är ej den som har tummen mitt i handen o priserna var från 500 och uppåt där
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Ja, det låter konstigt, dom brukar heta Oxygen sensor annars, så det känns virrigt. Nån annan kanske har bättre koll. Men lambdasensorer från biltema funkar bra om det är en sån du ska byta.
Vilken det är , om det är en lambda, så är det inte lätt att veta utan toyotas skisser, det behöver inte finnas nån logik.
Vilken det är , om det är en lambda, så är det inte lätt att veta utan toyotas skisser, det behöver inte finnas nån logik.
-
Han på toyota sade det är totalt 4 stycken men han talade inte om vilken som är Bank 2 sensor 1 två stycken sitter högt upp på motorn i alla fall. fann skiss på http://www.toyodiy.com/parts/p_E_200112 ... _8401.html och då finns det två stycken som heter Air fuel samt 2 stycken som heter Oxygene.cheetah1 skrev:Ja, det låter konstigt, dom brukar heta Oxygen sensor annars, så det känns virrigt. Nån annan kanske har bättre koll. Men lambdasensorer från biltema funkar bra om det är en sån du ska byta.
89467-28040 samt 89467-28030 ena står det LH efter och den andra står det RH efter
-
ingen som kunde hjälpa till med vilken som är den sensorn som felindikerar?
Hej, har precis haft min previa-01 hos toyota pga av samma felkoder som din, det var syresensorn som sitter överst till vänster när du står framför bilen och tittar ner i motorrummet, jag har ett foto jag kan maila dig om du vill, fick inte in fotot här på forumet!!!!!!! jag fick sensorn utbytt på garanti då jag nyligen köpt bilen ... så något pris eller reservdelsnummer har jag inte.
Mvh Mats
Mvh Mats
-
Nu fick jag hjälp med vilken det är så den är beställd skall komma i morgon tisdag undrar lite smått om jag måste in till toyota och nolla datorn efter men har bytt den elelr skall det kännas av automatiskt?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Lossa minuspolen på batteriet innan du börjar att byta sensorn, så har styrboxen nollat sig när du är klarrobbes skrev:Nu fick jag hjälp med vilken det är så den är beställd skall komma i morgon tisdag undrar lite smått om jag måste in till toyota och nolla datorn efter men har bytt den elelr skall det kännas av automatiskt?

Be en bön för att gängorna i sensorn inte skär. Underlättar om grenröret är kallt vid byte för din egen skull mest

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?