Ojämn bromsverkan (trummor)
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Ojämn bromsverkan (trummor)
Besiktigade just och fick med nöd och näppe igenom Avensisen. Det är trummor bak, och fick 1,3 /1,8 i bromsvärde.
Har ingen aning om historiken vad gäller tidigare byte av bromsbackar på bilen, men skulle inte förvåna mig om det aldrig är bytt... Bilen har gått 13000mil.
Hur länge brukar backarna hålla? Vid ojämn bromsverkan, vad brukar man normalt åtgärda. Räcker det med med nya backar och monteringssats, eller är det stor risk att jag även behöver byta hjulcylindrarna? Har ingen erfarenhet av trumbromsar själv sedan tidigare...
Har ingen aning om historiken vad gäller tidigare byte av bromsbackar på bilen, men skulle inte förvåna mig om det aldrig är bytt... Bilen har gått 13000mil.
Hur länge brukar backarna hålla? Vid ojämn bromsverkan, vad brukar man normalt åtgärda. Räcker det med med nya backar och monteringssats, eller är det stor risk att jag även behöver byta hjulcylindrarna? Har ingen erfarenhet av trumbromsar själv sedan tidigare...
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Ojämn bromsverkan (trummor)
Sist jag bytte nått med trummor var det på en Carina som då hade gått närmare 20 tusen mil på samma belägg. Det vara bara att byta belägg och monteringssats. Borstade rent och blåste bort dammet runt dom rörliga delarna. Prylarna verkade då röra på sig som dom skulle. Mycket beror nog på körsättet med och jag tror det är lastkännare så har man tungt bak tar bromsarna mer och de sliter på beläggen mer naturligtvis.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
Både jag och frugan kör väldigt lugnt, och har dessutom inte lastat mycket heller. Men så har vi ju bara ägt bilen 1,5år ungefär. Men så bromsbackar kan hålla så länge?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Vår Avensis -01 har gått 36000 mil ca, och går på original bromsbackar. Senaste besiktningen lite drygt 33000 mil perfekta bromsvärden bak.
Å andra sidan är det nog större risk för problem om man kör "väldigt lugnt", än om man ser till att bromsa hårt några gånger då och då.
Å andra sidan är det nog större risk för problem om man kör "väldigt lugnt", än om man ser till att bromsa hårt några gånger då och då.
-
Jasså, ok... men vad kan då tänkas vara fel när man har ojämn bromsverkan? Kan det räcka att öppna, rengöra, slipa ur trumman lite och kanske ev. motionera hjulcylindrarna lite?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Speedo skrev:Jasså, ok... men vad kan då tänkas vara fel när man har ojämn bromsverkan? Kan det räcka att öppna, rengöra, slipa ur trumman lite och kanske ev. motionera hjulcylindrarna lite?

Daniel Nämnd 070-6298598
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Japp, ta isär och kika så att allt ser ok ut, gör rent och smörj upp!
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
-
Ok, will do... tack för alla tips!
-
33000mil och 9år på samma backar, och helt perfekta bromsvärden låter ju fantastiskt bra. Vad exakt låg bromsvärdena på, kommer du ihåg?cheetah1 skrev:Vår Avensis -01 har gått 36000 mil ca, och går på original bromsbackar. Senaste besiktningen lite drygt 33000 mil perfekta bromsvärden bak.
Gör både och... dvs, kör väldigt lugnt OCH bromsar hårt några ggr då och då, just för att motionera bromsarna.cheetah1 skrev:Å andra sidan är det nog större risk för problem om man kör "väldigt lugnt", än om man ser till att bromsa hårt några gånger då och då.
For till en polare ikväll som har skruvat lite mer än jag och plockade lös trumman. Var lite strul då det (förståss) blivit en viss kant på trumman som backarna hakade fast i. Fick dock lös den till slut. Väl där inne så gick kolvarna i bromscylindern mycket lätt, inga problem där. Det var endel damm och rost, men det borde väl inte påverka effektiviteten spec mycket kan tyckas. Backarna var inte slut, men helt klart märkbart nötta jämfört med några andra nya polaren hade liggandes. Mest anmärkningsvärt var nog dock att beläggen verkade vara på väg att lossa från backarna, i ändarna. Så av den anledningen kommer jag köpa nya backar och monteringssats. Är det rekommenderat att köpa sådana här grejer original eller funkar ex. Mekonomens lika bra?
Känner mig dock fortfarande osäker på vad felet egentligen är. 1,3/1,8 är ju ganska stor skillnad. Tittar jag på tidigare besiktningar har alltid vänster back haft lite sämre värde, men bara kring 0,2.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Just trummor brukar ju klara sej ganska bra när dom inte används så mycket, till skillnad från skivor, så på en bruksbil föredrar jag nog nästan trummor bak.
Det där med kanten på trumman är en klassiker, ibland får man verkligen vålda loss trumman så grejer går sönder, tex kan själva beläggningen lossa från backarna som du skriver.
Jag skulle ha köpt original om dom inte var riktigt dyra, toyota brukar ha bra priser på bromsgrejer, och då VET man att det är schysst sen.
Finns det ingen justering ? typ en skruv i nederkant mellan backarna eller så ? bra länge sen man skruvade med trumbromsar nu, mins knappt ens när jag hade en bil med trummor sist, kanske min gamla CRX ?
..Går grejerna lätt käns det som en justeringssak.
Det där med kanten på trumman är en klassiker, ibland får man verkligen vålda loss trumman så grejer går sönder, tex kan själva beläggningen lossa från backarna som du skriver.
Jag skulle ha köpt original om dom inte var riktigt dyra, toyota brukar ha bra priser på bromsgrejer, och då VET man att det är schysst sen.
Finns det ingen justering ? typ en skruv i nederkant mellan backarna eller så ? bra länge sen man skruvade med trumbromsar nu, mins knappt ens när jag hade en bil med trummor sist, kanske min gamla CRX ?

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se