Lamdafel toyota previa 01 2,4 aut.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rickard735
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 1
PostOrt: 91060
Land (Country): Sverige

Lamdafel toyota previa 01 2,4 aut.

Inlägg av Rickard735 »

Hejsan Ala toyota ägare börjar med ett fint inlägg angående lamdasonder
Blir inte riktigt klok på syrrans bil
Hennes motorlampa tänds ibland sen lyser EN gång har den slocknat av sig själv
en kille med en odb mätare sa att det var lamda soden som spökade
det jag kan sähaga om den är att jag själv tycker att den är lite svag men det är ju en hanska tung bil +aut.
När lampam är tänd och man startar den från kall så både bluddrar den och känns svag?!

dom var iväg på en tripp på 4-500 mil nu med detta fel med full bil och packbox och inga bekymmer förutom lampan som lyser förstås. snitt 1 liter per mil alltså verkar den gå jäkligt snålt

Var i vecka och bes bilen nollade med batterikabeln innan vi körde in bilen med följande värden
co 0,1 Co 2500 0.0 Hc 052 Lamda 1.00
Alltså UA
Men vad i helvete är det som spökar har jag förstått det rätt att den har 4 sonder 2 st syresonder och 2 st Lamdasonder?

Vilken är vilken och vem ger detta problem?
Är lite för snål för att lägga upp det toyota vill ha för då byter väl dom rubbet
Hade tänkt prova med en lamda son från biltema att börja med men som sagt vad är vad
eller kan felet vara nåt annat?
MVhRickard
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Lamdafel toyota previa 01 2,4 aut.

Inlägg av PierreW »

Ingen idé att spekulera. Du måste ju fått en felkod?
Oftast är det förvärmningen på sensorn som spökar och sätter felkod, men som sagt FELKODEN ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Rickard735

Inlägg av Rickard735 »

han sa lamda sonden felkoden har jag inte och sen om man skulle testa är alla fyra likadana sonder eller eller är dom man ser dom 2 översa syresonder dom har doch 4 st kablar
Har dock ej varit under och sett hur månha kablar det går till sonderna som sitter under bilen

Upptäckte dock nu när jag tog bilen att den går riktigt uselt när den är helt kall efter ca 2-300 meter då går den normalt låter då samtidigt att den ej levererar nog mycket bensin vid kallstart och nåt sånt vet jag ej om det finns nån typ kallstart eller om det sköts av lamdasonderna.
om det är nån annan sond som sköter kallstarten skulle man inte få en felindikering på felsökningen?
Dessutom tokpressade jag bilen den orkade knappt växla upp till 2:an men ingen motorlampa tändes så bilen tycker att allt är normalt
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

PierreW skrev:Ingen idé att spekulera. Du måste ju fått en felkod?
Oftast är det förvärmningen på sensorn som spökar och sätter felkod, men som sagt FELKODEN ;)
Som sagt, inte lönnt o hålla på o gissa sig fram.
Få felkoden/koderna utlästa, lyser/lyste motorlampan så finns där en kod.
Man kan lika gärna byta ut hela bilen i delar annars. ;)

F-ö så går motorn på det så kallade limphome systemet när lampan lyser. Alltså förprogrammerade Bör-värden och inte på de aktuella Är-värdena.
Därför skall man inte köra länge med lampan tänd då det kan ge en massa följdskador pga att motorn går fett eller snålt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Rickard735

Inlägg av Rickard735 »

Men går den på limphome läget även när lampan inte lyser?
den släcktes både av mig med att ta bort batteripolen och med odb apparaten
robbes
Bilmodell: Toyota Previa
Årsmodell: 2002
PostOrt: Motala

Inlägg av robbes »

Rickard735 skrev:Men går den på limphome läget även när lampan inte lyser?
den släcktes både av mig med att ta bort batteripolen och med odb apparaten

HAde sjä'lv så med en previa 02a automat, Toyota i Örebro tog trehundra för att läsa av felkoden och de talade om vad felet var och man fick koden med. Sedans kulle det gå på ett antal tusen att byta den som var fel på. Men jag kontaktade en skrot som min far har kontakter med så jag fick en princip nya lamda/syre för 500 kronor ink frakt och böt den själv nu är alla koder nollade och borttagna och ingen lampa lyser o bilen går på 0,89 stadstrafik vilket är snålt tycker jag för en automatare och så stor bil
Rickard735

Inlägg av Rickard735 »

Lustiga med den bilen är ju att den går fint och snålt trots lampan lyser!
dom åkte tur och retur norrland till holland 5 st i bilen med packning och med takbox monterad
drog ganska exakt 1.0 l per mil och det är ju bra på så stor bil
Det jag kan märka är att den är svag när den är kall efter ett par hundra meter så blir allt normalt

Dom berättade också nu i kväll att den ibland när man ger full gas att den ibland helt plötsligt tappade kraften halvägs vid omkörningar :clap:
allt detta oavsett om den förbannade motorlampan lyser

Hade hoppats att nån här visste vilken av dom 4 sonderna som var vilken?
får väl fara dit igen med bilen och läsa av den och se till att vara där
Är det nån som testat biltemas läsare som dom har
Skriv svar