Anledningen till detta bilköp är främst att åka billigt, då jag försatt mig i en lite marig sits som innebär veckopendling på omkring 12mil enkel väg. Jag har funderat mycket på vilken bil som skulle få ersätta min Carina E med 3S-FE motor, som är en 2.0L maskin på ca. 130hk.
Finner effekten ganska lagom, det duger till omkörningar samtidigt som det går att köra ganska snålt. Efter en tid med detta åkande, blir det mer en utmaning att pressa förbrukningen neråt än att hinna fram ett par minuter tidigare. Så vad skulle det då bli för bil, jag har tittat på många alternativ allt från de minsta plåtlådorna till de lite större med komfort.
Kompromissen jag kom fram till är modellen ni kan läsa i rubriken. Sista årsmodellen av AT200, som är lite av en snikmodell av 6e generationens Celica. Den har en 7A-FE motor på 1.8L & ca. 115hk, en maskin som är känd för att vara snål & hittas mer ofta i första generationens Avensis.
Kanske inte förstahandsvalen som bruksbil för många, men då jag tämligen sällan nyttjar baksätet till annat än bagage tror jag det kommer fungera bra. Bara jag vänjer mig med att öppna bagageluckan istället för bakdörren.
Lite historia för bilen, är att den är importerad till vårt avlånga land från Tyskland år 2000. Då modellen aldrig såldes i Sverige. De första två åren bytte bilen ägare ganska regelbundet, främst mellan olika bilhandlare. När bilen så rullat sina 1700 fösta mil, köpte den tidigare ägaren bilen år 2002. En lite äldre herre som likt vi andra gillar Toyota & hade haft den här bilen som andra bil fram till nu. Bilen har idag rullat 13 200mil, & väldigt lite de senaste åren.

En annan sak som var lite roligt, är att han var in med bilen & fick ett unichip monterat 2002. Det vill säga en form av piggybacksystem, som går in & manipulerar signalerna från original ECU. Där körde de bilen på rullar & plockade ut 133hk, & det är främst på högre varv skillnaden tillkom. Inget som den tidigare ägaren sades märkt någon större skillnad på, men det händer faktiskt något efter 5000rpm. Är det någon som vet när varvstoppet slår i som standard på dessa bilar?
Efter att köpet var klart var en lite mer grundlig provkörning på sin plats. En provkörning som inte gick ut så hårt, då jag fastnade i kön ut från stans enskilt största industri. När jag så genomlidit krypkörningen, & stilla sittande en lite längre tid gick färden ut på landsbygden. Efter att ha behärskat mig & gasfoten några kilometer, var det så dags att kugga ner för att känna om det var något ryt i den lilla ekonomispisen. Var det nu jag skulle bli besviken & ställa mig frågan varför jag köpt en bil som ser snabb ut men inte är kvickare än en vässad permobil? Eller var det nu jag skulle bli positivt överraskad & undra varför den lilla motorn aldrig var ett alternativ på svenska marknaden? Ja, den frågan sög jag på ett par kilometer till med skräckblandad förtjusning.
Men så öppnade vägen upp & en oförlåtlig raksträcka låg framför mig. Nu var det så dags, koppla & ner på trean, ska det testas ska det göras ordentligt. Den lilla rovan svarade ganska direkt med ett oförskämt angenämt insugsljud, samtidigt som allt var ytters odramatiskt. Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka, förrän jag tittade ner på hastighetsmätaren & insåg att jag körde betydligt fortare än vad ordningsmakten skulle ha överseende med!
Vägen fortsatte ut i obygden, med en hel del gaspådrag. När tanken helt plötsligt slog mig, soppan... Mätaren låg fortfarande i topp, en bit ovanför full-sträcket. Oron att mätaren kanske rent av var trasig, även fast jag tycker mig fått veta alla brister på bilen, slog mig. Vid det här laget hade jag närmare till en mack långt ut i ingenmansland än att vända, så resan fortsatte på mer eller mindre helspänn. Någon täckning på mobilen var naturligtvis heller inte något att förlita sig på, om det värsta skulle inträffa.
Jag tog mig till macken utan missöden. Börjar tanka, pumpen börjar klicka, vad tusan. Provade en gång till, klick & igen, klick klick. Fortsatte så ett par gånger & började tro att något var stopp i påfyllnadsröret, tills dess att soppan börjar välla över mynningen. 5L fick jag i, upp & ovanför röret, irritationen släppte till en lättnad & glädje. Ser inte bättre ut än att jag köpt mig en riktig ecoRacer!
Innan färden vände hem, blev det ett par godisbitar handlade på byns affär, en sån där gemytlig, där kassörskan hälsar på kunderna med förnamn & vägrar falla in i den dagliga stressen.

Framtidsplanerna för bilen sträcker sig just nu till att se över skicket, som ser rätt så lovande ut så här långt. Tyvärr var inte rostskydd så högt prioriterat i slutet av 90-talet, men rosten ser inte ut att ha fått fäste under ännu. Så det jag kommer att göra, är att lägga på en omgång rostskyddsmassa, & spruta lite rostskyddsmedel där jag kommer åt.
Jag har även plockat upp samtliga bromsar & smort upp dem, tyvärr råkade jag på ett missöde. Då glidpinnen till oket höger bak behagade att gå av, men det är bättre den gjorde det nu än vid ett senare tillfälle. Så det är den första åtgärden just nu. Hoppas bara det inte blir allt för besvärligt att jaga rätt på en ny, samt få ut stumpen som sitter kvar i okhållaren. Tips mottages gärna, men jag kommer att prova borra fast en skruvutdragare som första försök!
Efter detta är färdigt, så kommer något roligare att prioriteras. Någon form av stereoprojekt kommer det att bli, hur omfattande vet jag dock inte riktigt än. Det beror mycket på hur mycket tid & entusiasm jag kommer att besitta fram över.
Mycket text & lite bilder, men nyförvärvet har inte genomgått någon direkt fotosession ännu. Blev en taskig bild med mobilkameran under depåstoppet, rödfärgen gör sig tyvärr inte alls rätt på denna bild. Men det kommer säkert bli fler & bättre med tiden.

Slutligen så rotade jag runt lite i bilen, för att se hur jag skulle kunna bygga ljud utan att inskränka på det bagageutrymme som erbjuds. Jag hittade detta bakom förardörren, i bakskärmen om så säger. Är det någon som vet vad det är för något?

Det var allt för nu, men titta gärna på min köpesannons & hör av dig om det är något du har som ligger. Och jag hoppas texten fick död på någon minut hos dig som bevisligen tagit dig ända hit