Elantenn fastnar/går upp förlångt. Camry 98a

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
petter1001
Årsmodell: 0

Elantenn fastnar/går upp förlångt. Camry 98a

Inlägg av petter1001 »

Hej

Elantennen på min Camry 98 fastnar i övre läget. Om man slår till lite lätt på toppen så går den ner av sig skälv. Om man gör det innan motorn hunnit stanna. Annars kan man trycka ner den med handkraft.

Den går upp som den ska, men jag tycker den trycker till för mycket på slutet, som om den inte känner att den har gått i topp. den är även lite glapp i botten (antenn foten) när den är uppe. Man kan även snurra den, ska man kunna det?

Om jag stoppar den när den är på väg upp så stannar den direkt och motorn blir tyst. Den åker även ner av sig själv då.

Ok ska förtydliga :)

Den går upp. Den går ner om man har stoppat den innan den nått toppen. Den går ner om man slår till den lite lätt på toppen. Motorn går när den ska gå ner men antennen rör sig ej.

Vad kan det vara för fel? jag har smörjt den med sprayen jag köppt på toyota och torkat av den osv.

MVH

Petter
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Elantenn fastnar/går upp förlångt. Camry 98a

Inlägg av PierreW »

Hej.

Mekanismen består av ett plastband med kuggar och en motor med ett kugghjul som driver det hela.
Vanligt som attans att kuggarna på plastbandet går av eller blir så slitna att kugghjulet "slirar" = antenn funkar inte helt hundra.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
petter1001

Inlägg av petter1001 »

Ok tack för info.

Ok så vad göra, vill inte lägga massor med pengar på detta. Kan man göra så att antennen inte går upp hela vägen i topp. Så att den sedan har lättare att gå ner.

Någon som har erfarenhet av detta. Kanske klämma ett av "rören" så att den inte matar upp i topp. För den fungerar ju om man stoppar den med handen när den är på väg upp. Då går den ner. Kanske värt att prova ialla fall?
petter1001

Inlägg av petter1001 »

Fick det att fungera :)

Eftersom det verkar som att den inte kan dras ner efter att gått i topp. Men den åker ner om man stoppar den lite innan.
Så fixade jag så att dom två sista spröten helt enkelt går lite trökt. Torkade bort smörjmedel och klämde och böjde lite..

Så nu åker den inte längre helt i topp och kan därför åka ner av sig själv.. Fungerade ialla fall dom femton test körningarna.......
Skriv svar