Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Greenbay
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 10:09:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Inlägg av Greenbay »

Min nyinköpta Avensis har nu rullat 10500 mil. Jag har ingen uppgift på om kamremmen blivit bytt eller ej.
Bilen är alltid servad på auktoriserad Toyota-verkstad, så om det finns ett tidsintervall borde ju det vara gjort. Hur vet jag det?
Vad händer med motorn om remmen går?
/Greenbay
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Inlägg av PierreW »

Greenbay skrev:Min nyinköpta Avensis har nu rullat 10500 mil. Jag har ingen uppgift på om kamremmen blivit bytt eller ej.
Bilen är alltid servad på auktoriserad Toyota-verkstad, så om det finns ett tidsintervall borde ju det vara gjort. Hur vet jag det?
Vad händer med motorn om remmen går?
/Greenbay
Det ska inte hända nått med motorn.

12000mil eller 8år har jag för mig det är.
Inget som kräver raketforskarutbildning att byta ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Inlägg av cheetah1 »

Mja, den lär ju stanna rätt omgående, men dom allra flesta av toyotas motorer är såkallade non-interference, så det blir ingen ventilsallad/svampodling/vad man nu vill kalla det, så det är ingen fara så.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Mja, den lär ju stanna rätt omgående, men dom allra flesta av toyotas motorer är såkallade non-interference, så det blir ingen ventilsallad/svampodling/vad man nu vill kalla det, så det är ingen fara så.
Ja den går ju inte utan rem såklart....

Det trodde däremot en kund jag skulle byta kamrem åt, han kom ut i verkstan och sa att jag inte skulle sätta dit nån ny rem.
Han tyckte bytet var så dyrt så han ville slippa de nästa gång.
Visst de kan jag göra sa jag, och gav honom ett visitkort till Assistancekåren :lol:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Inlägg av Pugho »

Tryck in kopplingen så fort remmen går av bara.. Har för mig att oljepumpen drivs av kamremmen och då lär trycket försvinna omedelbums.
Köpte f ö själv en celica (3SGE iofs..) med ett kamdrev som lossnat för ett tag sen och det var bara att hänga på drev och rem igen och tuta och köra.
____________________________
Mikael Cedergren
Greenbay
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 10:09:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbrott 3S-FE, vad händer då?

Inlägg av Greenbay »

Tackar för svaren!
Bara att börja med en inköpslista då.
Och det behövs inga särskilda specialverktyg för att byta remmen?
Jag har meckat en hel del med volvomotorer, främst de i aluminium, så handlaget finns nog, men verktygen?
/greenbay
Skriv svar