Det började med att det luktade bensin när jag tankade fullt. Har kört så ett bra tag men nu när jag ändå var och höll på med bromsarna så tänkte jag försöka fixa även detta. När man tar bort plastskyddet (som f ö sitter med 5 plastpluttar som är i stort sett omöjliga att återanvända, man måste köpa nya) så ser man varför, hela nedre delen av tankröret samt dess fästplatta är fullständigt täckt med jord och annat. Jag fick säkert bort en liter dynga!
Under detta så är allt brunfärgat och efter att ha putsat försiktigt med stålborsten så ser man att röret är nästan av! Jag tätade med den produkt som PP har och Jula säljer och det blev faktiskt tätt men jag inser att röret är så skadat att det snart kommer att gå helt av, det fanns 4 hål på både fram- och baksidan.
Först undrar man: vad kan ett tankrör kosta? En mindre förmögenhet kanske?
Tydligen är detta ett vanligt fel och jag hörde från Toyota att man hade bytt "massvis" av dessa.
Javisst, men hur? Alla skruvskallarna på fästplattan (tror det var 6 st) är så otroligt angripna att det nog är en omöjlighet att få dit en nyckel och även om det skulle gå så är det väl runt 95% chans att bulten går av när man försöker lossa den.
Hur gör verkstäderna? Tar dom ner hela tanken och borrar ur de bultar som går av eller försöker man göra det på plats?
Eller byter man även tanken? Att sitta med 6 avdragna bultar känns inte kul. Att ta rondellen känns inte som ett alternativ, det är ju en bensintank det handlar om....
Ni som har bytt eller jobbat på en verkstad där man bytt; berätta hemligheten!