Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 499
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Inlägg av Nizzehult »

Upptäckte just att Mekonomen m fl säljer ett påfyllningsrör för strax under en femhundring. Som väl egentligen är tänkt till AE92 men det borde gå att använda. OK det är bara sista delen - den som sitter i tanken - men den övre delen brukar sällan vara rostig. Skarva med en fet slangstump bara.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Inlägg av Vesa »

Ungefär så. :thumbup:
Varför ska Europiska Motor Toyota ha 2000:- för ett påfyllnadrsör när ingen kommer att köpa den, vore bättre att ta 300:- med en god marginal.
Så man börjar fundera vem så tjänar på detta :?:
Vill inte peka ut nån just nu. :twisted:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Inlägg av Glenn »

Var ju därför jag skrev att tanken måste vara väl ventilerad :)

Jag föredrar dock att mjuklöda i dessa fall, är den så rostig så är det enklare att löda än svetsa, och det håller bra. störree hål lappar man med mässingsplåt eller helt enkelt stålplåt. ..Stor lödkolv eller gasolbrännare, mycket fluss och sen tenn.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Inlägg av Pugho »

En bekant brukar "foffa" hojtankar när han ska svetsa i dem.. Ställer tanken på ena sidan av en husknut och sig själv runt knuten. Sen sticker han in en tändsticka i påfyllningshålet. Ett par gånger brukar han få göra det, sen är det grönt. Givetvis sköljer han ur tanken först och låter den torka men det finns alltid ångor kvar.

Annars kan man ånga ur tanken med en bil. Dra en slang från avgasröret ner i den tömda tanken och låt stå så ska det inte vara nån fara att svetsa i tanken efter en halvtimme på tomgång.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 499
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Nästan avrostat tankrör Corolla, hur byter man?

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev:Var ju därför jag skrev att tanken måste vara väl ventilerad :)

Jag föredrar dock att mjuklöda i dessa fall, är den så rostig så är det enklare att löda än svetsa, och det håller bra. störree hål lappar man med mässingsplåt eller helt enkelt stålplåt. ..Stor lödkolv eller gasolbrännare, mycket fluss och sen tenn.
I dessa fall är nog oftast röret bortom all räddning och eftersom man smart nog har gjort en löstagbar platta med rör som sitter på tanken så är det nog där man ska lägga krutet, alltså byt ut den delen helt.
Det finns en slags tätningsmassa på tub som är tänkt för bensintankar och annat och den har jag provat flera gånger med gott resultat! På min bil tror jag dock att skadan är för stor för att det ska gå, röret kommer förre eller senare att gå av - så rostigt är det!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar