missljud
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: missljud
Ja du, hur långt är ett snöreglenn-h skrev:Jag har ett sjungande ljud i bakvagnen på min Rav4 02 är det något lager som måste bytas eller

Kan du beskriva det mer ingående, oljud i bakvagnen kan ju vara allt från en oljetorr Slutväxel till ett Fågelbo i handbromstrumman.
Förstå mig rätt, vill inte vara bitchig eller så, men sånna här "kunder" fanns det gott om.
På arbetsordern kunde det stå, "lyssna efter oljud".
Ehmm ok, ingen bil låter den andra lik pga däcktryck, fabrikat osv osv.
Pratar man sedan med kunden ansikte mot ansikte så var det ju en helt annan grej när man sög ur lite mer info och ställde frågor om oljudet, tog med kunden på provtur etc etc.
Så åter igen, vilken typ av oljud är det, när uppstår det, är det hastighetsberoende,
ökar det vid sväng åt nått håll eller när man bromsar/accelererar?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2
- PostOrt: Västervik
- Land (Country): SWE
Ljudet är inte hastighetsberoende, inte vid sväng åt något håll och det spelar ingen roll om jag kör på sommardäck eller vinterdäck det sjunger alltid,pratade med verkstaden här och dom pratade om pinjonglager eller hjullager. Det har ökat och är nu irriterande. Ljudet finns direkt från noll till hundra kilometer i timmen även vid högre hastighet.
Pinjong lagret brukar bara låta på drag inte när du släpper gasen tror mer på hjullager.
-
Du tror inte på en slutväxel med lita olja?. Tack för ditt svar om hjullagret, är det vanligt att det går efter 18000 mil.
Eftersom att jag bytt flera bakhjulslager på den modellen så tror jag mer på det.
-
Tack så mycket för tipset, är det ett vanligt koniskt lager eller typ ett framhjulslager. Ett koniskt kan jag byta själv men inte om det är ett likadant som fram.
Ser ut ungefär som det här kan sitta fastrostat ganska duktigt i bromsskölden.
http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P34947.aspx
http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P34947.aspx
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Gå nu inte och byt hjullager det första du gör. Du åker i en bil med en växellåda och tre differentialer, den väsnas lite mer i drivlinan än en framhjulsdriven bil.
Fråga: Hur skulle du säga att ljudet låter i förhållande till ljudet som uppstår när man backar en normal bil?
Fråga: Hur skulle du säga att ljudet låter i förhållande till ljudet som uppstår när man backar en normal bil?
-
Ungefär likadant men lite dovare har blivit högre det sista året