Misstänker att kondensatrorn som sitter ovanpå fördelaren håller på att ge sig och ringde till en märkes verkstad. De skulle ha 1100:- för den. Finns det någon som vet om om man kan hitta den här: efa.se och löda lite själv och spara lite pengar?
Edit: Efter att ha kollat runt lite vad det kostar med en kondesator till andra bilar så ligger toyota lite i överkant. De kostar runt 20:- till 40:- på olika sidor. Kan det vara så att de har knappat in fel vara? Förra året så skulle de ha 15000:- för fördelarlock, med kablar.... Han förstod nog inte att han hade knappat in hela fördelaren, utan tyckte bara att det lät lite dyrt.
Kondensator Camry -88
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kondensator Camry -88
- Bilagor
-
- camryn.jpg (28.83 KiB) Visad 1896 gånger
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Kondensator Camry -88
Sitter ingen kondensator på din bil som har någon större inverkan på bilen då den har brytarlöst tändsystem. Sitter det en kondensator så fungerar den endast som störningsskydd.
Vad har du för bekymmer med bilen?
Vad har du för bekymmer med bilen?
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Re: Kondensator Camry -88
Problemet är att den dör när den blir varm. Slår aldrig fel. När temp nålen går över till att stå normalt så dröjer det inte många minuter innan den dör. Den har en förkärlek till rondeller och korsningar (när jag växlar ner), men det händer även på raksträckor med jämnt varv på motorn. När man sen försöker starta den så vill den inte. Kan ta 30 sekunder til 5 minuter innan den hoppar igång igen.
Efter att den går igen så är det väldigt olika om/när den dör igen. Har bara kört den fyra ggr efter att den började krångla, då bara korta streckor för att lista ut när/varför den dör.
Har kollat över alla insugs slangar och de är täta och sprickfria. Rotor/fördelarlock/kablar/tändstift/tändspole är bytt.
Ska försöka mig på att använda diagnos systemet imorgon och se vad det ger.
Efter att den går igen så är det väldigt olika om/när den dör igen. Har bara kört den fyra ggr efter att den började krångla, då bara korta streckor för att lista ut när/varför den dör.
Har kollat över alla insugs slangar och de är täta och sprickfria. Rotor/fördelarlock/kablar/tändstift/tändspole är bytt.
Ska försöka mig på att använda diagnos systemet imorgon och se vad det ger.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Kondensator Camry -88
Hur exakt dör den? Är det även under gaspådrag, eller bara på tomgång? Tvärdör eller hostar den till?
Re: Kondensator Camry -88
Den har aldrig dött under gas på drag. Bara jämn gas eller vid nerväxling. Den bara stendör.
Re: Kondensator Camry -88
Har nu varit ute och kollat fel koder. Den blinkar först en gång, sen två gånger. Sen är det e lång pause och det startar om.
Enligt min gamla Haynes bok, så ska det vara felkod 12.
Circuit and system: *RPM signal
Diagnosis:
*No "NE" signal to the ECM within several seconds after the engine is cranked.
*No "G" signal to the ECM two times in succession when the engine speed is between 500 rpm and 4000 rpm.
Trouble areas:
*Distributer circuit
*Distrubitor
*Starter signal circuit
*Igniter circuit
*Igniter
*ECM
Det enda som jag inte vet vad det är är starter signal circuit och vad man kan göra åt det.
Samt om det kan vara fel på själva fördelaren?. Har ju bytt allt som är i den. Men kan det vara så att fördelaren (klumpen som går in i motorn) är trasig?
Enligt min gamla Haynes bok, så ska det vara felkod 12.
Circuit and system: *RPM signal
Diagnosis:
*No "NE" signal to the ECM within several seconds after the engine is cranked.
*No "G" signal to the ECM two times in succession when the engine speed is between 500 rpm and 4000 rpm.
Trouble areas:
*Distributer circuit
*Distrubitor
*Starter signal circuit
*Igniter circuit
*Igniter
*ECM
Det enda som jag inte vet vad det är är starter signal circuit och vad man kan göra åt det.
Samt om det kan vara fel på själva fördelaren?. Har ju bytt allt som är i den. Men kan det vara så att fördelaren (klumpen som går in i motorn) är trasig?