Dåligt fäste trots nya märkesdubbdäck

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Dåligt fäste trots nya märkesdubbdäck

Inlägg av Speedo »

Har lite funderingar. Kan vara inbillning, men tänkte kolla med er ändå.
(alla däck som nämns nedan är dubbdäck)

När jag köpte min -02 Avensis kombi våren 2009, så satt det gamla vinterdäck på den. Gjorde en fyrhjulsinställning på Toyota och köpte direkt nya Michelin X-Ice North från en lokal däckhandlare till bra pris. Var dock inte så imponerad av fästet och såg också att däcken var nästan två år gamla.

För familjens säkerhet bestämde jag mig så inför denna vintersäsong att köpa nya däck igen, och köpte då testvinnarna Nokian Hakka 7. Bättre fäste, ja, men har ändå tyckt att det inte varit kanon. Spec idag tänkte jag på det när jag var ute och körde. Släpper ganska lätt/fort både vid gas, broms, och i kurvor på småvägar vill den lätt få "fyrhjulssläpp" i sidled i relativt låga farter.

Till saken hör att original sitter det 195/60R15, men däcken jag köpt har varit 185/65R15, dels pga. pris och att mina sökningar pekat mot att det blir lika eller bättre fäste med smalare däck på vintern.

Funderade lite på däcktrycket. Brukar alltid ligga snäppet över rekommenderat, men tog nu ikväll ner det från 2.3/2.4bar till rekommenderade 2.2bar. Sedan är ju rek trycket för 195-däck, så 185:or kanske egentligen skall ha ännu lägre?

Vad jämför jag då med? Jo, har en Mazda 626 från 1990 med Fulda däck från 2005, och upplever fästet där lika bra, om inte tom bättre...

Några idér om vad det kan bero på, eller är det något med Avensisens kaross/platta/upphängning som gör att fästet upplevs sämre?
Senast redigerad av Speedo den fre 11 feb 2011, 18:48:31, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Dåligt fäste trots nya märkesdubbdäck

Inlägg av Dale »

Hmm, intressant. Däck är fantastiska. Att bilar beter sig olika på samma däck å tvärt om vet nog dom flesta. Första gången jag upptäckte det var när jag hade några dubbfria Michelin på en Volvo 264GLE automat 1480 kg rwd, 155 hk / 240 Nm som gick kanon och när dom satt på en Nissa Bluebird manuell 1240 kg fwd, 102 hk tog den sig knappt fram. Har testat lite på mina Toyotor fram och tillbaks.

Test på Carinan på 1340 kg fwd, 158 hk / 186 Nm
  • Dunlop SP Winter Sport M2 friktion 215/50R16 (Germany) - Bäst på allt utom is.
  • Nokian Hakkapelitta 4 dubb 205/55R16 (Finland) - Bra på is och snöig vinterväg men is på asfalt eller torr asfalt var ingen höjdare. Känns som bilen är för lätt eller nått å man åker på dubben trots olika lufttryck.
  • AGI Sarek 2 dubb 185/65R15 (Sweden) - Slirar och halkar runt så fort man tittar på gasen.
Test på Celican på 1520 kg 4wd, 242 hk / 305 Nm
  • Dunlop SP Winter Sport M2 friktion 215/50R16 (Germany) - Totalt värdelösa. Går inte ens bra på torr asfalt.
  • Nokian Hakkapelitta 4 dubb 205/55R16 (Finland) - Bra på allt
Avensisen på 1610 kg fwd, 177 hk / 400 Nm har jag ett par vinterhjul (Bridgestone Noranza 2 dubb 205/55R16 94T XL) som går bra överallt med. Har dock inte kunnat testa Avensis hjulen på Carinan eller Celican då de e 5x4,5 tum bultmönster på Avensisen mot 5x100 mm på dom andra.

Förvarar mina däck svalt och mörk. Dock har jag inte 100 koll på tillverkningsdatumena på däcken. Vet inte vad det är som gör det men på en framhjulsdriven bil har man ju svårt å göra något åt axeltrycket som säkert påverkar väghållningen. Lufttryck kan man ju testa å de har du liksom jag gjort och man hittar ju till slut det "bästa" just då för den last man har i bilen. Om hjulvinklarna står rätt så bör dom ju inte behövas justeras om man byter däck kan man tycka. Manuell eller automatisk växellåda kan nog påverka om man är lite ryckig i växlingarna med manuell låda. De som jag tyckte var lite underligt var att Dunlopdäcken gick så pass bra på Carinan men inte alls på Celican. Breda däck blir ju lågt marktryck men motorn i Carinan kanske e så svag att den inte orkar slira loss. ;-) Sen att Nokia dubbdäcken var det tvärt om med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Detta inlägg gjorde jag på ett annat forum när en diskussion ang dubb vs dubbfritt kom upp.
Tyckte det kunde passa in här i denna tråd. ;)

PierreW skrev:Vad många inte tänker på är hur satans kass ett dubbdäck är på asfalt vid undamanöver eller tvärnit. Vid hårt gaspådrag också för den delen.
(Har gått förarutbildningar osv där vi gjort i princip alla saker man kan göra med en bil, plus att jag inte fyllt 30 ännu och bor på landet haha)

Min personliga upplevelse är att ett dubbdäck på asfalt tappar ungefär lika mycket i grepp som ett dubbfritt gör på is,
när man jämför dem på de viset, om ni förstår vad jag menar.

Sen tror jag största problemet med att folk har "upplevelsen" att ett dubbdäck är SÅ HIMLA bra jämfört med ett utan dubb.
Är att folk är ute i sista minuten med sina däckbyten på hösten/vintern.
Ett däck måste gå minst 50mil på barmark oavsett om det är nytt eller gammalt för att "få igång" och mjuka upp gummit.
Dubbfria däck lever ju på mönstret i alla lägen, därav extra viktigt med inkörningen.
Ett dubbdäck däremot kan upplevas som bättre då det har sina dubbar som greppar redan från början.

Sen en grej till, det kan räcka att "köra fast" alltså spinna hej vilt på blank-is för att skapa en hård "hinna" på slitbanan,
som sedan på nytt måste slitas ned på barmark. Detta gäller både dubbade och dubbfria däck,
så länge man kör omkring med denna "hinna" så tappar man avsevärt med grepp.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo

Inlägg av Speedo »

Tack för era mycket intressanta svar.

Jag har alltid enbart kört dubbdäck, så det är ingen jämförelse med friktionsdäck på något vis. Att fästet är sämre på asfalt är jag medveten om, men det stör mig inte spec mkt då det jag vill åt är att minska det sämsta fästet man utsätts för, och det är ju på is. Man jämnar ut skillnaderna i fäste mellan olika underlag skulle man kunna säga...

Det där med inkörning av däck vet jag om, men har kanske varit lite dålig på i det avseendet att köra på barmark i säsongs starten. När jag köpte nya däcken nu så hade det redan hunnit bli vinter, så det kan faktiskt vara så att däcken skulle behöva "ruggas upp" lite mer. Nytt för mig var faktiskt att man kan få en hinna av att spinna... aldrig tänkt på det.

Att det kan vara så olika vilka däck vissa bilar gillar blev jag också förvånad över. Trodde det handlade om marginella skillnader. Man tycker att om ett däck är bra, så är det bra (på alla bilar). Inget dom verkar ta hänsyn till i de stora däcktesten heller?

Skulle även vara intressant att höra vad ni andra Avensisägare har för däck, och hur ni upplever fästet? Samt hur ni ser på breda jämfört med smala vinterdäck?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Jag har också noterat att samma däck på två olika bilar kan kännas helt olika, samma sak gäller motorcyklar i ännu högre grad.

Däremot dubbat vs odubbat, skulle aldrig falla mej in att köra odubbat, jag har testat två gånger, det blir inte fler, usch.

torr asfalt: odubbade vinterdäck funkar bra, dubbade fungerar marginellt sämre
våt asfalt: se ovan
lös snö: I princip ingen skillnad, här är det bara mönstet som jobbar
packad snö: odubbade funkar sädär, dubbade fungerar bra
is: stanna hemma om man kör odubbat, och hyfsat med dubbat.

Med andra ord, annat än dubbat finns inte på kartan för min del.. det finns helt enkelt ingen anledning, allt är ungefär samma eller sämre.

På ST205'an körde jag också dunlop SP winter sport dom åren jag körde vinter efterssom jag fick med helt nya sådana när jag köpte den,
dom var totalt värdelösa så fort det var is.. På min gamla honda hade jag också odubbade fast äldre dubbisar.. dom var helt värdelösa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo

Inlägg av Speedo »

Hmm... Har kört några dagar nu och tror tammetusan det blev bättre fäste sedan jag släppt ut ungefär 0.2bar på samtliga däck... Skulle kunna vara lite inbillning eller utetemperaturen, men jag tror inte det bara är det. Visste isåfall inte att det kunde vara så känsligt med övertryck i däcken. Ecodriving förespråkarna brukar ju rekommendera höjt tryck i sommardäck såväl som vinterdäck. Men det är klart, om däcktillverkarna optimerar för ett visst däcktryck så...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Speedo skrev:Hmm... Har kört några dagar nu och tror tammetusan det blev bättre fäste sedan jag släppt ut ungefär 0.2bar på samtliga däck... Skulle kunna vara lite inbillning eller utetemperaturen, men jag tror inte det bara är det. Visste isåfall inte att det kunde vara så känsligt med övertryck i däcken. Ecodriving förespråkarna brukar ju rekommendera höjt tryck i sommardäck såväl som vinterdäck. Men det är klart, om däcktillverkarna optimerar för ett visst däcktryck så...
Ecodriving. Hmm, klart de drar mer bränsle om friktionen/fästet är bättre. Har man klistriga däck eller klistrig bana drar fordonen ännu mer bränsle men jeklar va bra fäste man har.
Daniel Nämnd 070-6298598

Användarens profilbild
nikwal
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Inlägg av nikwal »

Det sitter dubbfritt på supran nu och jag köpte nya pirelli dubbdäck till colten, nu är väl iofs inte det nåt supermärke sådär men jag tycker ändå inte att dom är så mycket bättre än mina gamla regummerade torrspruckna dubbdäck utan dubb som jag körde på innan. inte heller så jäkla mycket bättre än suprans gamla torra åretrunt däck. en sak att notera dock , åretruntdäcken funkar skapligt men inte om det blir kallt, och det ska man ju tänka på med alla däck.. är det 30minus får man nog slanta upp rätt bra om det ska funka.. (och den ekonomin finns inte för mig även om jag skulle vilja).
E85 wants to be free!
Speedo

Inlägg av Speedo »

Dale: Nja, håller nog inte riktigt med dig där om att friktion = rullmotstånd. "Klistriga däck" är ju en sak. Men lågt däcktryck ökar nog rulllmotståndet av andra anledningar.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Speedo skrev:Dale: Nja, håller nog inte riktigt med dig där om att friktion = rullmotstånd. "Klistriga däck" är ju en sak. Men lågt däcktryck ökar nog rulllmotståndet av andra anledningar.
Högre friktion kräver mer kraft/energi å energi drar ju soppa. Klistriga där ökar ju friktionen. Står en del på http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktion men man ska ju inte tro allt som står på internet. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598

Skriv svar