Handbromsen har fastnat
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 18 feb 2011, 22:53:10
- Bilmodell: toyota picnic
- Årsmodell: 98
- PostOrt: partille
- Land (Country): Sverige
Handbromsen har fastnat
Besiktade bilen idag, en picnic från -98. Tyvärr hängde sig handbromsen på ena bakhjulet, vajern är inte spänd. Hur gör man? Har aldrig pillat med bromstrummor tidigare.
-
- Inlägg: 195
- Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
- Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Ankarsrum
- Land (Country): Sverige
Re: Handbromsen har fastnat
Hej Slöjdmajen... Ja det är bara att bita i det sura äpplet och hissa upp bilen, plocka ned handbromsen på bägge sidor,,,, (Innanför trummorna) sen rengöra och kolla hur det står till med handbromsbackarna.... Vid mycket slitage så byter du dom såklart....
men annars pså görs allting rent, jag brukar använda tryckluft för rengöring, och kopparpasta för smörjning.....
Sen har du även på mitten under karossen, en vantskruv..... Den kopplar samman handbromsspaken med just handbromsspakarna... Kolla funktionen i dessa, smörj med kopparpasta så det glider lätt.....
När du har fått ihop allting, så kan man oftast justera handbromsbackarna genom bromstrumman... Finns ett litet inspektionshål för justering.... I det hålet har du en tandad mutter som du spänner upp backarna emot trumman.... Se till att ta lika mycket...
Nu i vintertid kan du lätt kolla jämnheten också, då du ger dej ut på en mindre väg, gärna oplogad... Kör lite lagom lugnt... drar i handbromsen.... Du ser då jämnheten i bromsarna.... Justera efter behov...
men annars pså görs allting rent, jag brukar använda tryckluft för rengöring, och kopparpasta för smörjning.....
Sen har du även på mitten under karossen, en vantskruv..... Den kopplar samman handbromsspaken med just handbromsspakarna... Kolla funktionen i dessa, smörj med kopparpasta så det glider lätt.....
När du har fått ihop allting, så kan man oftast justera handbromsbackarna genom bromstrumman... Finns ett litet inspektionshål för justering.... I det hålet har du en tandad mutter som du spänner upp backarna emot trumman.... Se till att ta lika mycket...
Nu i vintertid kan du lätt kolla jämnheten också, då du ger dej ut på en mindre väg, gärna oplogad... Kör lite lagom lugnt... drar i handbromsen.... Du ser då jämnheten i bromsarna.... Justera efter behov...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Handbromsen har fastnat
Ett tips är att vara väldigt noga med att lägga allting i en bestämd ordning, gärna på en pappskiva eller liknande, och märka upp hur allt satt. Ta gärna bilder med en digitalkamera. Det kan även vara bra att ha tillgång till en sprängskiss över bromsen innan du river isär.
När du ändå har isär grejerna tycker jag att det är lämpligt om du passar på att byta backarna och kanske även cylindrarna om du orkar, så att du slipper göra det vid senare tillfälle. Trumbromsar är nämligen inte roliga alls att plocka isär, en fantastisk massa delar, fjädrar och stag och knaster och grejer, jämfört med skivbromsar som i princip består av skivor, ok (vilka består av hus, kolv och tätning) och belägg.
När du ändå har isär grejerna tycker jag att det är lämpligt om du passar på att byta backarna och kanske även cylindrarna om du orkar, så att du slipper göra det vid senare tillfälle. Trumbromsar är nämligen inte roliga alls att plocka isär, en fantastisk massa delar, fjädrar och stag och knaster och grejer, jämfört med skivbromsar som i princip består av skivor, ok (vilka består av hus, kolv och tätning) och belägg.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 18 feb 2011, 22:53:10
- Bilmodell: toyota picnic
- Årsmodell: 98
- PostOrt: partille
- Land (Country): Sverige
Re: Handbromsen har fastnat
Jag plockade av bromstrumman i lördags och konstaterade till slut att det var vajern som hade fastnat i yttre kåpan" (kan det heta så?) Antagligen har den rostat fast och det skedde väl inte förra veckan gissar jag. Troligtvis har det kommit in fukt mellan kåpan och slangen. Dessutom är backarna rätt ojämnt slitna så jag borde egentligen byta ut dom, men det är ju snorkallt i garaget och fingrarna pallar inte 10 minus speciellt länge. Det får bli till våren.
En granne hjälpte mig med lite rostlösare i söndags och sen har jag inte haft tid att kolla på skiten. Fråga; hur smörjer man vajern så detta inte inträffar igen? Kopparpasta är väl inte så bra ihop med gummi?
Nu ska jag ut o se om vajern har lossat
Daniel
En granne hjälpte mig med lite rostlösare i söndags och sen har jag inte haft tid att kolla på skiten. Fråga; hur smörjer man vajern så detta inte inträffar igen? Kopparpasta är väl inte så bra ihop med gummi?
Nu ska jag ut o se om vajern har lossat
Daniel
