Generatorn glöder - vad är detta?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Generatorn glöder - vad är detta?

Inlägg av Nizzehult »

Upptäckte att det lät och glödde(!) inifrån generatorn igår. Men den laddade fortfarande.
Han nu öppnat den och det ser ut ungefär som någon har svetsat runt de tre skruvarna (den högra har jag petat bort detta på).
Vad har hänt? Är det något som fattas eller kan man fixa det genom att bara rengöra och dra åt skruvarna igen?
Det är en Corolla -90 som gått 27' mil.

Bild
[/URL]
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
PartyBoy
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Generatorn glöder - vad är detta?

Inlägg av PartyBoy »

Duuu! Byt du den!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Byta vad - generatorn? Ja visst, jag har faktiskt en i reserv men jag är nog så nyfiken på vad som har hänt med denna och om det går att laga.
För det mesta går att laga. Det är min grundinställning. :mrgreen:

Jag kan tänka mig att detta är diodbryggan? Som, via skruvarna(?) leder ström men då dessa blivit oxiderade eller nåt så uppstod värme?
Men vad är det egentligen för materiel som har brunnit - eller rättare sagt: glött?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Uppdatering: detta är diodbryggan, heter "rectifier" på engelska.
Den går att byta. Det som har hänt är att en diod har lossnat och blivit varm och värmen har spridit sig till övriga delar.
Rent teoretiskt skulle man kunna byta enskilda dioder men det känns jobbigt.
Värre är att två av skruvarna drogs av så man måste sära på hela generatorn och byta dessa (troligen borra ur dem och byta ut mot bultar).
Om man orkar.

Tur jag har en reservgenerator. ;)
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar