Byte av "hasplåt" på avensis 03-06?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ashystyle
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Byte av "hasplåt" på avensis 03-06?

Inlägg av ashystyle »

Tjena,

Jag undrar om någon här har bytt hasplåten (plast) på en avensis 03-06?
Plastskyddet som skyddar motorn underifrån. Vart kan man köpa denna plastskydd?
Jag har sökt efter den på bildelsbasen.se, men det verkar inte som att någon har den.
Måste nog byta den så snart som möjligt för att den hoppar ner nu när man kör något snabbt på motorvägen :(
http://www.speedyshare.com/files/276476 ... vensis.jpg
Är det ett jobb för toyota/verkstad eller kan man hissa upp bilen på "gör det själv hall" och byta ut den själv?

Tack!
Senast redigerad av ashystyle den mån 28 mar 2011, 17:56:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Byte av "hasplåt" på avensis 03-06?

Inlägg av PierreW »

Hej och välkommen hit.

Har du krupit under och kollat hur det verkligen ser ut?

Den där plasten satt löst på var och varannan Avensis, speciellt vintertid, den sitter nämligen bara med plast-clips i bakkant.
Den går att få fast igen, har aldrig någonsin bytt en sådan "hasplåt", är den sprucken och trasig så har det alltid gått att lappa ihopa den igen,
mest lämpligt genom att göra lite hål och sätta ihop den igen med exempelvis buntband.
Sen brukar man fästa den med skruv, brickor och mutter istället för plast-clipsen :thumbup:

Så ladda batteriet till skruvdragaren och stoppa fickorna fulla med självborrande plåtskruv, M6 skruv med brickor och muttrar så ska du nog få fason på den jäkeln ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ashystyle
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Inlägg av ashystyle »

Tackar!

Jo, Efter antal gånger då den har hoppat ner på motovägen tog jag en närmare titt på den igårnatt.

Det verkar som att det är 2 delar om jag inte har fel. Den vänstra delen verkar vara hel och behöver nog inte bytas ut. Men däremot den högra delen har skadats av att den skrapats lägnst marken på motorvägen. En bit som slitits bort helt enkelt.

Hur som helst, jag tog bruntejp och tejpade för hålet och tejpade sedan plasten underifrån mot nedre delen av stötfångaren. Så jag tror att nu borde den hålla ett tag och jag hoppas att ingen högtryck ska komma in och trycka ner den igen.

Ringde toyota idag och fick höra att högra delen går på 2k ink moms. Då tänkte jag att det kanske är värt och köra det med försäkringen (självrisk 3k tror jag) och då kan toyota väl fixa både höger/vänster plast samt nedre grill som jag igår, råkade pajja lite grann? =)
Kalle_B
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): SE

Inlägg av Kalle_B »

Låter som Avensis består av samma "Kinderegg-lösning" som på Corollan. Bara tunna plastbitar dåligt ihopsatta. :thumbdown: Definitivt inte byggt för svensk vinter. Vet inte hur det är med andra bilmärken, är det samma dåliga lösning där?
Tyvärr har utvecklingen verkligen gått bakåt de senaste 100 åren när det gäller hållfastheten på karossen :thumbdown:
Vi bytte det mesta under fronten förra vintern, och nu är det en mindre plastbit som gått sönder igen. Det får väl bli tejp o buntband, det går inte att köpa nya svindyra plastbitar vare år det har varit snö.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Konstigt, tycker aldrig det är nån plast som har lossnat på nån Toyota vi har ägt. Däremot brukar det hänga och skräpa under diverse Volvo och BMW man ser utmed vägarna...
Skriv svar