Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hej, har fått nya problem med Previan hoppas på att någon här kan komma med råd och åtgärdsförslag.
Problem 1. vid gaspådrag ( segdragning) på högväxel så spikar motorn, ungefär som om tändningen vore för hög på en gammal fögasarmotor ( typ Volvo 140 ). så fort automatlådan växlar ner och varvtalet ökar så upphör spikningen. Vad gör man åt detta?
Problem/fråga 2 , har tänkt byta ut orginalstereon men förlorar ju då bensinförbrukningsmätaren som jag gillar bra, finns det något annat sätt att koppla in en mätare som visar informationen från databoxen? jag har köpt ett odbinterface som jag kopplat till en liten bärbar dator men den slår ifrån hela tiden och visar därmed inte realtidsmätning!! har jag fel interface eller fel programvara i datorn tro?
Ja, är det i Sverige så säljs det inte under 95 oktan längre, så det kan vi väl hoppas på. Det är klart, har den stått länge så tappar bensinen i oktantal, men inte så det borde börja kunna knacka, tycker jag. Dessutom borde väl en Previa -01 ha knacksensor som styr ner tändningen om det börjar knacka?
Registreras det nån felkod (=motorlampa, kolla så den funkar när du vrider på tändningen) när den knackar?
Nej, jag tänkte om Previan kanske möjligen är gjord för 98 oktan (eller något mellan 95 och 98). Min Model-F t.ex. kräver 98. Men det här var bara en liten tanke.
Hej, jag har kört på 95 ända fram tills för en vecka sen , då hällde jag i 98oktan, hade då halvtank kvar, kanske märkte en liten skillnad... inga felkoder och motorlampan funkar , ska fortsätta med 98oktan ett tag till och se om det funkar , sen när den nya bensinen E10 ersätter 95oktan så är man väl tvungen att köra på 98 alltid.
Blev lite nyfiken Vossen. Menar du att det inte är fråga om någon spikning alls, utan att det bara är ljud från högtryckspumpen? Vad beror det i såfall på att ljudet kommer bara vid segdragning?
Hej, har fortfarande problem med att det"spikar" vid segdragning, när jag nyligen hällde i en flaska STP oktanbooster i tanken så upphörde ljudet i ca: 20 mils körning, sen har det återkommit, känns som databoxen förskjuter tändningen till att vara för hög, kan man justera på något sätt?
Voxen: hur ser högtryckspumpen ut och var sitter den? tänkte undersöka om det kan vara den som låter ...
Jag har ända sedan jag köpte bilen haft ojämn o låg tomgång , Toyota har kollat ett par ggr och säger att dom inte hittar nåt fel. TIPS mottages.