Yaris drar mycket bensin

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Annnan
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Yaris drar mycket bensin

Inlägg av Annnan »

Har nyss fått en Yaris, bensin 1.33 -10. Men jag tycker att den drar fruktansvärt mycket! Bor förvisso i Dalarna så det är kallt nu, och jag kör mest ganska korta svängar på 40-80sträckor. Den drar i snitt 0.89 enligt färddatorn. Är det normalt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Yaris drar mycket bensin

Inlägg av PierreW »

Annnan skrev:Har nyss fått en Yaris, bensin 1.33 -10. Men jag tycker att den drar fruktansvärt mycket! Bor förvisso i Dalarna så det är kallt nu, och jag kör mest ganska korta svängar på 40-80sträckor. Den drar i snitt 0.89 enligt färddatorn. Är det normalt?
Lita inte 100% på färddatorn, den räknar konstigt och funkar inte riktigt bra i vårt kalla klimat.
Räkna på tankningarna istället ;)
Sen drar en helt ny bil alltid mer bränsle än en som gått ett par tusen mil. Det tar tid innan allt går lätt osv.
Och det är oftast halvsyntets olja i växel-lådan och i motorn.
Det är klart en bidragande faktor till högre förbrukning.

I övrigt så vore kanske en motorvärmare att fundera på :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Annnan

Inlägg av Annnan »

PierreW skrev: Lita inte 100% på färddatorn, den räknar konstigt och funkar inte riktigt bra i vårt kalla klimat.
Räkna på tankningarna istället ;)
Sen drar en helt ny bil alltid mer bränsle än en som gått ett par tusen mil. Det tar tid innan allt går lätt osv.
Och det är oftast halvsyntets olja i växel-lådan och i motorn.
Det är klart en bidragande faktor till högre förbrukning.

I övrigt så vore kanske en motorvärmare att fundera på :thumbup:
Aha, okej.. Ska tanka upp lite och räkna då! Tack för tipset. Trist att man inte kan lita på den, men det kanske är så på alla bilar i vårt klimat..
Den har bara gått typ 200mil, får se hur det blir när den gått lite mer då ;-)

Motorvärmare är tyvärr inte aktuellt.. Det finns ingen nu och det är en firmabil + att jag inte har någon stolpe på parkeringen. Men annars hade det ju varit bra ;-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Man kan aldrig lita helt på färddatorn, tyska bilar brukar vara värst på att visa fel dock.

Det ger ju mer en hint om förbrukningen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Annnan

Inlägg av Annnan »

Glenn skrev:Man kan aldrig lita helt på färddatorn, tyska bilar brukar vara värst på att visa fel dock.

Det ger ju mer en hint om förbrukningen.

Ja nej.. men i jämförelse med tillverkarens siffror så skiljer nästan 0.3L! Hursom så tkr jag den drar mycket.. men jag ska prova att räkna på takningar istället. Tycker jag tankar jämt
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

0,3 låter iofs som lite väl stor diff..

har du rätt hjul på ? ..tyvärr så hjälper det ju inte att räkna mellan tankningarna heller om man inte har det, för då går ju vägmätaren fel med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Annnan

Inlägg av Annnan »

Glenn skrev:0,3 låter iofs som lite väl stor diff..

har du rätt hjul på ? ..tyvärr så hjälper det ju inte att räkna mellan tankningarna heller om man inte har det, för då går ju vägmätaren fel med.
Enligt tillverkaren "ska" den dra
Blandad körning (l/100km) 5,1
Landsvägskörning (l/100 km) 4,5
Stadskörning (l/100 km) 6,2

I färddatorn står det att den drar "AVG. L/100KM 8.9"

Ja jag tror då att jag har rätt hjul (hoppas), de är iaf vad som kom från firman ;-)
labbeekberg
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 9

Inlägg av labbeekberg »

Annnan skrev:
Glenn skrev:0,3 låter iofs som lite väl stor diff..

Enligt tillverkaren "ska" den dra Blandad körning (l/100km) 5,1
Landsvägskörning (l/100 km) 4,5
Stadskörning (l/100 km) 6,2

I färddatorn står det att den drar "AVG. L/100KM 8.9"

Ja jag tror då att jag har rätt hjul (hoppas), de är iaf vad som kom från firman ;-)
Otroligt min Yaris drar inte mer en 0,55 vid blandad körning, men det första 1500 milen drog den mer men aldrig över 0,70 och då har jag ensådandär låsas automat.
Senast redigerad av Neblade den tor 21 apr 2011, 20:24:25, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Justerade, då texten hamnat inom citeringen av tidigare inlägg
Skriv svar