Vacuum problem mr2 turbo.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av falkfan »

Tjena, Nyrligen skaffat mig en mr2 turbo 91a. Den går jäkligt fint och rent. laddar runt 0,5 bar som den ska antar jag? men märkte idag att vid tomgång visar ladd / vacuum mätaren ett vacuum på ungefär 50 hg-cm, och vad jag har lyckats googla mig till borde jag ha runt 20?
Någon som har tips på vad det skulle kunna vara som är fel?

mvh Johan.
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av falkfan »

En bild på pärlan med skumt vacuum -_-
Bild
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av KACE80 »

Jäklar vilken fin MR2:a du fått tag på där :D
Jag måste in på Garaget å kolla den :thumbup:
Anton

Jo en grej till, original så laddar inte turbon 0,5 utan futtiga 0,6bar så något skumt e de med din :?
Anton
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av falkfan »

Tackar jäkligt nöjd är jag :) undrar ifall det bara k[*]an vara tryckmätaren som är kass? Har fixat en fcd och en boostcontroller, men vill ju först veta att den funkar som den ska innan jag börjar pillra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av Glenn »

Är det originalmätaren ? den skulle jag ju inte lite på alls.. speciellt inte med FDC inkopplad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av falkfan »

Nejdå, är en ifrån realcar om den är pålitlig lr ej det vet jag inte. Sen har jag ännu inte kopplat in min fcd och boostcontroller pga att jag är lite orolig att det är något strul med motorn pga mitt höga vacuum.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av Cyrix »

Vad menar du med höga vakum?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av falkfan »

Vid tomgång visar nålen 50-55 som jag då tror är vakum i insuget? och vid full belastning 0,5 bar ladd. Har en sådan mätare
Bild
Användarens profilbild
falkfan
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:30:51
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
Ort: Ludvika

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av falkfan »

Där löste jag mitt "vakum problem" jag som inte fattade att det skulle vara 20 inHg och inte 20 cmhg, ojoj man får skämmas ibland, bara ett lite för lågt ladd kvar att fundera på -_-
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vacuum problem mr2 turbo.

Inlägg av Cyrix »

Tycker allt verkar helt normalt. ca 0,5-0,6 bar är standard laddtryck.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar