Bromsar Corolla
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Bromsar Corolla
Hej. Har en Corolla 2003 där ett bromsbeägg bak kärvar, antingen på glidytorna eller i kolven. Båda känns lika knepiga då jag bytte belägg i höstas och gjorde rent ordentligt samt att jag bromsar hårt regelbundet, för att slippa såna här problem. Ska samtidigt smörja upp handbromsen men är lite osäker på hur jag gör? Finns det nån kunnig person här som kan bistå med lite info, gärna med bilder tack?
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Bromsar Corolla
Hej, det är mer eller mindre standard fel på Corolla att kolven fastnar i Oket bak, då är det renovering båda sidor som gäller tyvärr.no-one-else skrev:Hej. Har en Corolla 2003 där ett bromsbeägg bak kärvar, antingen på glidytorna eller i kolven. Båda känns lika knepiga då jag bytte belägg i höstas och gjorde rent ordentligt samt att jag bromsar hårt regelbundet, för att slippa såna här problem. Ska samtidigt smörja upp handbromsen men är lite osäker på hur jag gör? Finns det nån kunnig person här som kan bistå med lite info, gärna med bilder tack?
Men även att Ok-hållaren rostar rejält under de små bläcken som klossen ligger an mot är vanligt. Lättare att åtgärda dock.
Handbromsen smörja, nja det behövs normalt inte öppnas, tar den bra och lika på båda hjulen så är det bäst o låta den vara.
Av egen erfarenhet så kan den vara lite små djävlig att justera tillbaka rätt efter att man haft borta skivorna.
Jag brukar använda handbromsen som färdbroms nån gång emellanåt inne i stan osv så grejerna får röra sig.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Re: Bromsar Corolla
Hej Pierre och tack för svar. Om det nu är kolven som kärvar lite, räcker det då inte med gammaldags motionering samt försiktig smörjning under damasken ? Vad menar du med renovering? 

- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Bromsar Corolla
Köp renoveringssats på toyota, med nya packboxar samt damskyddsdamask till kolven + samt renoveringssats till gliddel (om oket har det)
Pressa ut kolven/kolvarna, gör rent (utan att repa), montera packbox och smörj packboxen(gummi) med medföljande bromsfett för gummidetaljer, sätt ihop allt igen med den nya dammskyddsdamasken. Finns det gliddel på oket ska denna renoveras också: ta isär, smörj glidpinnarna med samma fett som kolven, byt dammskydd och sätt ihop.
Jag brukar passa på att byta avluftningsnipplar samtidigt som jag avluftar bromsarna. Finns inget värre än att bryta av luftnipplarna bara för att någon sparat några kronor på att inte köpa nya nipplar. Och var rädd om bromsslangen när du arbetar med bromsoket! Tänk på att undvika oljor och pastor som gummi inte tål, tex bör kopparpasta undvikas nära gummi.
Är man osäker på bromsrenovering så ska man lämna in det till en seriös verkstad, bromsarna är det viktigast man har på bilen.
Ang. handbroms så håller jag med Pierre om att det sällan är problem om man använder prylarna ibland. Och blir det problem brukar det oftast vara höljet till handbromsvajern som är skadat vilket innebär att man behöver byta hela vajern.
Pressa ut kolven/kolvarna, gör rent (utan att repa), montera packbox och smörj packboxen(gummi) med medföljande bromsfett för gummidetaljer, sätt ihop allt igen med den nya dammskyddsdamasken. Finns det gliddel på oket ska denna renoveras också: ta isär, smörj glidpinnarna med samma fett som kolven, byt dammskydd och sätt ihop.
Jag brukar passa på att byta avluftningsnipplar samtidigt som jag avluftar bromsarna. Finns inget värre än att bryta av luftnipplarna bara för att någon sparat några kronor på att inte köpa nya nipplar. Och var rädd om bromsslangen när du arbetar med bromsoket! Tänk på att undvika oljor och pastor som gummi inte tål, tex bör kopparpasta undvikas nära gummi.
Är man osäker på bromsrenovering så ska man lämna in det till en seriös verkstad, bromsarna är det viktigast man har på bilen.

Ang. handbroms så håller jag med Pierre om att det sällan är problem om man använder prylarna ibland. Och blir det problem brukar det oftast vara höljet till handbromsvajern som är skadat vilket innebär att man behöver byta hela vajern.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Re: Bromsar Corolla
Hej Mattias och tack för svar. Ursäkta om jag är tjatig, men mitt förslag om motionering är inget att tänka på alltså? Känns surt att behöva lämna in den för renovering som berättar om, då jag inte vågar mig på ett sådant jobb själv. Men jag kollar nog glidytorna mellan belägg och ok först iaf, det är väl vettigast?
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Bromsar Corolla
Kärvande gliddel är ju lättast att göra iordning, då slipper man ju ta byta bromsvätska och avlufta. Så det kan ju vara klokt att ta loss oket och se om det löper lätt i gliddelen.
Motionering av kolv kan göra skillnad, men jag tror att det är en relativt tillfällig lösning. Men det kostar bara tid att prova. Att det kärvar mellan belägg och ok har jag aldrig varit med om, men det är ju en möjlighet också, värt att kolla.
Motionering av kolv kan göra skillnad, men jag tror att det är en relativt tillfällig lösning. Men det kostar bara tid att prova. Att det kärvar mellan belägg och ok har jag aldrig varit med om, men det är ju en möjlighet också, värt att kolla.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 189
- Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Re: Bromsar Corolla
Jag har under mina 6 år som Toyotamekaniker aldrig råkat på en enda kolv som fastnat i bak på en Corolla! Detta är ju dock ingen omöjlighet! Vanligaste är ju att att beläggen rostat fast i bygeln eller att den ena glidpinnen (den med gummit) burnat! När du ändå håller på så ta av skivorna och gör rent! Slipa av eventuella rostkanter inuti skivorna (trummorna) annars blir det till slut nästan omöjligt att få av dom utan att förstöra så mycket som finns, hur mycket du än skruvar in justeringarna!
---------------------------
Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
- Bilmodell: Auris 1,2T
- Årsmodell: 2017
- PostOrt: Karlstad
Re: Bromsar Corolla
Jag har gått på TV-reklamen om Laga.se, och köpt 2 "nya" ok som tydligen bara gått runt 300mil. Ansåg att den som ska hjälpa mig byter oken snabbare än att göra renovering av båda. Hoppas jag har tagit rätt beslut.? Vad kan jag göra själv med oken innan jag lämnar in bilen? Ska jag smörja kolvarna med bromsolja eller Bräklube på spray? Kan jag ha Bräklube på tub på glidpinnarna? Är det smart att smörja gummidetaljerna med sånt som man har på t.ex. dörrarnas gummilister för att förlänga gummits ålder?
Måste jag byta beläggen om jag nu bytte dom i höstas, eller är jag snål som föreslår det?
Måste jag byta beläggen om jag nu bytte dom i höstas, eller är jag snål som föreslår det?
