E 10 eller blyfri 98 ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Lasse G
Bilmodell: Avensis 2,0 Executive MDS
Årsmodell: 2010
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

E 10 eller blyfri 98 ?

Inlägg av Lasse G »

Hej. Snart börjar bensinbolagen att byta ut 95 oktan blyfri mot den ganska så omtalade E 10.
Säkert inget fel på den men det pratas ju en hel del om att den torkar ur gummislangar, packningar mm och att bilen också drar mer bränsle.
Jag har funderingar på att börja tanka min Avensis 2,0 (152 hk) årsm 2010 med blyfri 98 eftersom jag fått för mig att bilen mår bättre av denna.
Är det någon där ute som vet om det är rätt eller fel.

Mvh

Lasse G
SHySwe
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: E 10 eller blyfri 98 ?

Inlägg av SHySwe »

Fel är det väl bara för plånboken?

Själv har jag noterat en liten, ännu oförklarad, höjning av förbrukningen på gammelsaaben i vår. Kan det vara så att dom redan börjat späda ut 95:an?
Kommer att mappa den för E85 i sommar, då det ändå är så det ska bli.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

E10-införandet är tydligen uppskjutet pga diverse problem.. men det kommer säkert förr eller senare.

98 är nog säkrare, men jag vete 17 om jag skulle vara så orolig för E10.. för min del är det strunt samma dock,
saabarna går även på E10 enl tillverkaren, och celican tankar jag alltid 98 i ändå.

Själv har jag f.ö noterat en minskning i förbrukning på saaben, fast det beror nog mer på att starterna inte är lika kalla nu..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Lasse G
Bilmodell: Avensis 2,0 Executive MDS
Årsmodell: 2010
PostOrt: Eskilstuna

Inlägg av Lasse G »

Helt klart är 98:an fel för plånboken (som alla andra bränslen i pumparna). Men är det inte så att bilen drar så pass mycket mindre med 98 i tanken jämfört mot E 10 aå att det blir dött lopp rent ekonomiskt ? Jag kör så pass lite så det mest intressanta är vilket bränsle motorn mår bäst av.
srylul skrev:Fel är det väl bara för plånboken?

Själv har jag noterat en liten, ännu oförklarad, höjning av förbrukningen på gammelsaaben i vår. Kan det vara så att dom redan börjat späda ut 95:an?
Kommer att mappa den för E85 i sommar, då det ändå är så det ska bli.
Skriv svar