Hej. Snart börjar bensinbolagen att byta ut 95 oktan blyfri mot den ganska så omtalade E 10.
Säkert inget fel på den men det pratas ju en hel del om att den torkar ur gummislangar, packningar mm och att bilen också drar mer bränsle.
Jag har funderingar på att börja tanka min Avensis 2,0 (152 hk) årsm 2010 med blyfri 98 eftersom jag fått för mig att bilen mår bättre av denna.
Är det någon där ute som vet om det är rätt eller fel.
Mvh
Lasse G
E 10 eller blyfri 98 ?
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: E 10 eller blyfri 98 ?
Fel är det väl bara för plånboken?
Själv har jag noterat en liten, ännu oförklarad, höjning av förbrukningen på gammelsaaben i vår. Kan det vara så att dom redan börjat späda ut 95:an?
Kommer att mappa den för E85 i sommar, då det ändå är så det ska bli.
Själv har jag noterat en liten, ännu oförklarad, höjning av förbrukningen på gammelsaaben i vår. Kan det vara så att dom redan börjat späda ut 95:an?
Kommer att mappa den för E85 i sommar, då det ändå är så det ska bli.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: E 10 eller blyfri 98 ?
E10-införandet är tydligen uppskjutet pga diverse problem.. men det kommer säkert förr eller senare.
98 är nog säkrare, men jag vete 17 om jag skulle vara så orolig för E10.. för min del är det strunt samma dock,
saabarna går även på E10 enl tillverkaren, och celican tankar jag alltid 98 i ändå.
Själv har jag f.ö noterat en minskning i förbrukning på saaben, fast det beror nog mer på att starterna inte är lika kalla nu..
98 är nog säkrare, men jag vete 17 om jag skulle vara så orolig för E10.. för min del är det strunt samma dock,
saabarna går även på E10 enl tillverkaren, och celican tankar jag alltid 98 i ändå.
Själv har jag f.ö noterat en minskning i förbrukning på saaben, fast det beror nog mer på att starterna inte är lika kalla nu..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 04 jan 2011, 11:33:15
- Bilmodell: Avensis 2,0 Executive MDS
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: E 10 eller blyfri 98 ?
Helt klart är 98:an fel för plånboken (som alla andra bränslen i pumparna). Men är det inte så att bilen drar så pass mycket mindre med 98 i tanken jämfört mot E 10 aå att det blir dött lopp rent ekonomiskt ? Jag kör så pass lite så det mest intressanta är vilket bränsle motorn mår bäst av.
srylul skrev:Fel är det väl bara för plånboken?
Själv har jag noterat en liten, ännu oförklarad, höjning av förbrukningen på gammelsaaben i vår. Kan det vara så att dom redan börjat späda ut 95:an?
Kommer att mappa den för E85 i sommar, då det ändå är så det ska bli.