Hög tomgång på Celica st165 -88 med jordnings problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grusmacka
Bilmodell: Celica GT-Four

Hög tomgång på Celica st165 -88 med jordnings problem

Inlägg av grusmacka »

Hej,
bilen har ända sedan jag bytte motor på den i höstas/vintras haft en för hög tomgång. När man startar den så ligger den på ca 1500-1600rpm och efter ett tag (någon/några min) så går den ner till 1050-1100rpm och håller sig hyffsat stabil där nere sedan om man inte gasar. Efter att man gasat till så lägger den sig på ca 1500rpm igen för att efter några sekunder gå ner till 1050-1100rpm... Jag har Ohm mätt Idle Speed Controller (ISC) och Throttle Position Sensor (TPS) och det är enligt specifikation. Jag ska också säga att jag inte har några läck på vacuumslangarna (tror jag iaf) då jag har sprayat som en galning med startgas för att hitta läckor.

Det jag funderar på är om jag har dålig/ingen kontakt med jord till styrboxen eller någonstans för om jag använder blinkers så dippar spänningsmätaren på instrumentpanelen varje gång blinkerslampan lyser. Även dioderna som visar om man kör ekonomiskt eller ej tappar också ork när blinkers lampan lyser.

Kan detta jordfel vara relaterat till att tomgången är puckad? Vart bör jag leta efter den saknade/dåliga kontakten tror ni? Vart jordar man ECU tex?

Mkt tacksam för svar! =)