Jag behöver hjälp av någon kunnig person. Kan en kamkedja gå av på en corolla -01? Ska den spännas vid vissa intervall? Och isåfall typ när? Vad skulle hända med 1,6 L motorn om den skulle gå av?
Mycket tacksam för svar...
Toyota Corolla Kamkedjeras????
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Corolla Kamkedjeras????
Rent generellt brukar kamkedjor låta riktigt illa i några tusen mill innan dom faktiskt går av, om dom ens gör det..
Vet inte om det är nåt speciellt med just dern motorn dock.
Vet inte om det är nåt speciellt med just dern motorn dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota Corolla Kamkedjeras????
Klart den KAN gå av, men det är väldigt väldigt ovanligt. Antagligen kommer nåt annat gå sönder på bilen som gör den skrotfärdig innan kedjan får en chans att gå av.
Det är automatisk spännare, och den smörjs av motoroljan, så sålänge oljenivå och oljebyten sköts som föreskrivet ska det inte vara några som helst problem.
Och jag har hört (men vissa här säger att det inte stämmer, så lita inte på det) att alla Toyotas bensinare är non-interference, dvs att ingenting händer när rem/kedja går av, sålänge dom är omodifierade.
Nuere frukost, gomorron!
Det är automatisk spännare, och den smörjs av motoroljan, så sålänge oljenivå och oljebyten sköts som föreskrivet ska det inte vara några som helst problem.
Och jag har hört (men vissa här säger att det inte stämmer, så lita inte på det) att alla Toyotas bensinare är non-interference, dvs att ingenting händer när rem/kedja går av, sålänge dom är omodifierade.
Nuere frukost, gomorron!
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Toyota Corolla Kamkedjeras????
Att dem går av utan förvarning har jag aldrig hört eller varit med om.
Det som skadar kedjorna i första hand är låg oljenivå, eller ja egentligen är det inte kedjan själv som tar stryk, utan löp och sträck-skenan.
Dessa har en slityta av backelit eller nått liknande och när den har slitits ned för mycket då kan inte kedjan bli sträckt nog.
Detta brukar visa sig genom extra mycket rassel vid kall motor då kedjan löper mot metall istället för slitmaterialet på skenorna.
Även VVTi systemet blir påverkat då ECU:n inte kan justera ventilernas öppningstider på insugskammen som den vill, då brukar man få en felkod på de.
Motorn brukar även tappa lite effekt och bli allmänt trött, vanligt fel på oljedrickande ZZ motorer som gått lite för länge med låg nivå.
Det finns ju tyvärr ingen oljenivå varningslampa utan endast en som varnar om trycket blir för lågt,
då brukar det oftast vara för sent att endast fylla på olja och köra vidare utan att nåt skadats i motorn tyvärr.
Det som skadar kedjorna i första hand är låg oljenivå, eller ja egentligen är det inte kedjan själv som tar stryk, utan löp och sträck-skenan.
Dessa har en slityta av backelit eller nått liknande och när den har slitits ned för mycket då kan inte kedjan bli sträckt nog.
Detta brukar visa sig genom extra mycket rassel vid kall motor då kedjan löper mot metall istället för slitmaterialet på skenorna.
Även VVTi systemet blir påverkat då ECU:n inte kan justera ventilernas öppningstider på insugskammen som den vill, då brukar man få en felkod på de.
Motorn brukar även tappa lite effekt och bli allmänt trött, vanligt fel på oljedrickande ZZ motorer som gått lite för länge med låg nivå.
Det finns ju tyvärr ingen oljenivå varningslampa utan endast en som varnar om trycket blir för lågt,
då brukar det oftast vara för sent att endast fylla på olja och köra vidare utan att nåt skadats i motorn tyvärr.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?