nya bensinen e 10 till starlet98

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
bodil
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 98

nya bensinen e 10 till starlet98

Inlägg av bodil »

Jag har en starlet 98 och på information om vilka bilar som kan tankas med e10 så står det bilar tillverkade efter 1998 min starlet är tillverkad dec 97 vad är skillnaden på modellen när det bara skiljer sig några veckor? Tror ni jag kan tanka med e10?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: nya bensinen e 10 till starlet98

Inlägg av PierreW »

Yarisen kom ju 99 och tog över efter Starleten.
Och vad jag vet så har 1,3liters motorn (4E-FE) varit den exakt samma sen Starleten kom i det utförandet.
Alla byggda i Japan med samma Spec, så nån skillnad skulle jag då inte påstå att de är.

Är väl nån siffernisse som inte läst ordentligt. Dem har säkert nån lista de går efter och den stämmer säkerligen inte helt hundra med verkligheten.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
bodil
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 98

Inlägg av bodil »

Så detta betyder att jag kan tanka e10 när det blir aktuellt? Jag gillar verkligen min lilla Starlet så detta gör mig glad! Hade tänkt sälja den annars för jag tycker det blir för klyddigt att tanka med bensin som inte finns överallt!
Tack för hjälpen! :P
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Det vi tankar idag är ju E5 redan, och det går ju uppenbarligen bra. I västa fall kommer ju 98 oktan ha 5% etanol sen, så då får du väl tanka det istället. Kan inte vara många mackar som inte har 98?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

På grund av IDIOTER till politiker är 98 utrotningshotat, efterssom våra IDIOTPOLITIKER införde en lag som säger att ett visst antal procent (ganska högt) av alla bensinbolags mackar MÅSTE tillhandahålla "miljöbränsle", oavsett om det säljer eler inte, så tvingades alla små mackar konvertera sin 98 till E85, trots att det säljer sämre.. det lönade sej förstås inte att gräva ner en tank till för ytterligare ett bränsle.

I storstäderna fins det väl 98 ganska lättilgängligt, men på landsbygden kan man få åka långt. Efterssom celican går som en påse nötter på 95 så får man verkligen välja mack när man ska tanka :/

I andra länder (finland tex tror jag) har man dock noterat en kraftig ökning av 98-försäljningen eftter att man infört E10, så det kanske gör att det blir lättare för mackarna att motivera det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar