Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Prius

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PeterII
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 23 maj 2011, 15:09:18
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2005

Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Prius

Inlägg av PeterII »

Hej!

Varje år när jag byter till sommardäck så ökar min bränsleförbrukning kraftigt (från ca 0,5 till 0,57). Detta trots att jag har större sommardäck än vinterdäck. Det borde ju bli tvärtom tycker jag. Är det någon som har en idé om vad det kan bero på och vad som jag kan göra?

Samtidigt så ökar också vägbruset. Det har iochförsig ökat succesivt under det senaste året så det är nog inte enbart däckens fel. Finns det något bra sätt att förstärka ljudisoleringen? En rejäl filt i bagaget hjälper ju bara till en viss del...

Tack!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av Pugho »

Olika däck rullar olika tungt helt enkelt.. Har du samma lufttryck i däcken? Sen kanske det spelar in hur du kör på vintern resp. sommaren. Åtminstone min högerfot tenderar att bli lite tyngre när det finns mer grepp..
Sen kanske priusen har lite temperaturberoende egenheter som att eldriften blir effektivare med lägre utetemperatur? Ingen aning faktiskt... men känns rimligt..
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av Glenn »

PeterII skrev:Hej!

Varje år när jag byter till sommardäck så ökar min bränsleförbrukning kraftigt (från ca 0,5 till 0,57). Detta trots att jag har större sommardäck än vinterdäck. Det borde ju bli tvärtom tycker jag. Är det någon som har en idé om vad det kan bero på och vad som jag kan göra?
Hmm, med risk för tankevurpa så borde det väl stämma iofs, större hjul gör att vägmätaren registrerar kortare sträcka jämfört med vad
du faktiskt har förflyttat dej, vilket borde ge en högre förbrukning när du räknar på vad mätaren säger.

..Sen kanske sommardäcken är bredare också ? isåfall ökar både friktion och luftmotstånd, plus att det kan vara stor skillnad mellan däck och däck, sådana där "fuel saving" däck sparar ju faktiskt bränsle, sen att dom låter illa och är kassa på vått underlag är ju en annan sak (varierar nog lite dock)
Samtidigt så ökar också vägbruset. Det har iochförsig ökat succesivt under det senaste året så det är nog inte enbart däckens fel. Finns det något bra sätt att förstärka ljudisoleringen? En rejäl filt i bagaget hjälper ju bara till en viss del...
Om ljudet ökat så är det ofta listerna som börjar förlora spänsten, brukar dock vara dyrt att köpa på toyota.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av PierreW »

Pugho skrev:Olika däck rullar olika tungt helt enkelt.. Har du samma lufttryck i däcken? Sen kanske det spelar in hur du kör på vintern resp. sommaren. Åtminstone min högerfot tenderar att bli lite tyngre när det finns mer grepp..
Sen kanske priusen har lite temperaturberoende egenheter som att eldriften blir effektivare med lägre utetemperatur? Ingen aning faktiskt... men känns rimligt..

Att en genomvarm motor på vintern går både snålare och bättre är väl bekant för de flesta med lite bil/motor intresse.

Kall luft tar mindre plats än varm luft och innehåller alltså mer syre räknat på volym, mindre luft krävs då för att få ut samma effekt ur motorn jämfört med varm luft.
Mindre luftmassa genom LMM (Luftmassemätaren) = mindre mängd bränsle insprutat i motorn.

Ang vägbruset så är det fruktansvärt däckpåverkat, en del däck är skit rent ut sagt vad gäller ljudnivå.

Men om du nu har en 05a så bör väl originaldäcken blivit bytta iallafall en gång får vi hoppas, Michelindäcken som sitter på från fabrik är riktig dynga enligt mig.
Endast gjorda i ett syfte, att gå så lätt som möjligt på vägen och bidra till låg förbrukning.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av Pugho »

Glenn skrev: Hmm, med risk för tankevurpa så borde det väl stämma iofs, större hjul gör att vägmätaren registrerar kortare sträcka jämfört med vad
du faktiskt har förflyttat dej, vilket borde ge en högre förbrukning när du räknar på vad mätaren säger.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Där har vi nog den största faktorn beträffande bränsleåtgången. Du läste noggrannare än jag. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av PierreW »

Vore kul att veta vad för däck du kör på, vinter resp sommar, fabrikat och dimensioner.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av xxargs »

sommardäck är bredare med större frontyta mot luften, pressar undan mer luft innan mönstret går i backen mm. och detta ger klart märkbar högre förbrukning, en viktig sak är att hålla däcktrycket i den övre kanten av rekommendationerna då ett mer deformerat däck skapar mer inre värme och drar mer kraft att rulla fram
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av cheetah1 »

Det är nog knappast ytan mot luften ("våt yta") och luftmotståndet som påverkar bränsleförbrukningen i normala hastigheter, snarare är det så att ett bredare däck har mer gummi som nuddar asfalten, alltså högre rullmotstånd. Det beror även till stor (kanske större?) del på mönstrets utformning, gummiblandning med mera, men för oss som håller oss under säg 150 km/h och dessutom har största delen av däcken inkapslade i hjulhus lär inte luftmotståndet spela nån större roll.

Kan tillägga att när jag bytte från vinterdäck till sommardäck på Raven så sjönk bränsleförbrukningen från 0,96-1,05 på färddatorn, till 0,79-0,84. Detta trots 20 mm bredare däck och vid samma omkrets.
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av xxargs »

det är nog flertal olika faktorer som bestämmer varav några olika faktorer bli lite mer dominerande beroende på vilken däck och hur man kör...

vinterdäck med ordentlig mönster och mjuk gummi kan arbeta mer (och blir varmare) och rulla tyngre, ganska mycket bredare sommardäck än använda vinterdäck har större frontyta mot luft och rullar tyngre, speciellt i högre farter etc. etc.

för min del så rullar vinterdäcken lättare än sommardäcken och jag vet många andra upplevt samma sak, men det finns också exempel på tvärt om.

Att gå från i underkant pumpade däck till pumpade till högsta rekomenderade tryck kan ge uppåt 0.1 l/mil i besparing och är en billig åtgärd som verkligen betalar fort tillbaka. Jag tycker inte att slitaget ändrar sig speciellt mycket, dvs. mitten slits inte ut fortare bara för att det är högre tryck i däcken.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Vägbrus och kraftigt ökad bränsleförbrukning för en Priu

Inlägg av Pugho »

Tröghetsmoment är också något som kan spela in på bränsleförbrukning när man jämför sommar- och vinterdäck. Till sommardäcken har man gärna stora aluminiumfälgar med ganska stort tröghetsmoment, och till vinterdäcken lätta små plåtfälgar med mindre tröghetsmoment. Självklart går det åt mer soppa att accelerera sommardäcken än vinterdäcken.
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar