Rytmiskt dunkande från Celica GT4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
engan
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Rytmiskt dunkande från Celica GT4

Inlägg av engan »

Hej! :)

Upptäckte för några dagar sedan ett rytmiskt dunkande ljud, såsom "dunk-dunk-dunk-dunk-dunk-dunk", som verkar komma underifrån bilen vid stadigt varvtal kring 1900 rpm. Vid högre eller lägre varvtal hörs inget ljud förutom då gasen släpps tvärt men då hörs enbart ett eller två dunk. :?

Dunkandet är hastighetsberoende och uppträder på alla växlar. Ljudet är så tydligt att det känns i fötterna när jag kör.

Är det någon som har en idé vad det kan vara eller saker jag borde kolla?

Bilen är en Celica ST185 GT4 RC '91.
Användarens profilbild
engan
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje

Re: Rytmiskt dunkande från Celica GT4

Inlägg av engan »

Nu är efter vidare undersökning problemet identifierat! Visade sig att ett främre hjullager var helt fantastiskt sopslut. :wtf: Hur det kunde bli så dåligt utan att jag hört något malande i kurvorna har jag inget bra svar på.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Re: Rytmiskt dunkande från Celica GT4

Inlägg av Glenn »

Ja, främre hjullager brukar man ju kunna ställa diagnos på just genom att det låter olika beroende på hur man svänger.

Just hjullagren är ju iofs ett vanligt problem på GT4'orna.. fast tja, problem och problem, det är ju en slitdel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar