Drivaxeldamask Celica GT4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Drivaxeldamask Celica GT4

Inlägg av engan »

Hej! :)

Upptäckte en trasig yttre damask på drivaxeln vänster fram och med tanke på vad en ny axel kostar på toyota fick det bli ett byte. Att få ut själva axeln visade sig vara relativt enkelt men vad jag inte kan förstå är hur jag får loss den yttre drivknuten från axeln?

Har provat med lite allt möjligt såsom: bända med två kofötter från varsitt håll, slägga med litet mellanlägg i trä, osv. Men den släpper inte.

Vad jag har förstått sitter rzeppaleden (yttre) i splines med en liten ring som låser på insidan så enda sättet att få loss den är med våld, stämmer detta?
Är det någon som har något tips på hur jag kan få loss den utan att ta till vinkelslip eller liknande?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivaxeldamask Celica GT4

Inlägg av Glenn »

Iaf på ST165 så är inte drivknuten avtagbar, iaf sa toyota det till mej när jag skulle köpa damask, så min plan var att använda en delbar damask, men sen bytte jag in bilen istället.

vet ej hur det är på ST185.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Drivaxeldamask Celica GT4

Inlägg av engan »

Spännande! Det finns damasksats att köpa på toyota med både inre och yttre damask och lite klämmor så det borde gå tycker jag. :?

Jag kan se att ledens inre del, det där krysset, glappar lite i splinesen så det måste vara någon typ av axiell låsning där inne som gör att jag inte får isär den.
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Drivaxeldamask Celica GT4

Inlägg av ST185 »

Dela på innre knuten istället är lättare, där går det att ta bort låsringen.
Det går att få lös yttre knuten men man brukar bara få en chans, dra
fast drivaxeln i ett skruvstäd, dra knuten utåt å slå ett kraftigt slag mot
knuten där den sitter på axeln. Misslyckasman brukar det bli grader å nästan
omöjligt att få isär. Underlättar om man är 2.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Drivaxeldamask Celica GT4

Inlägg av engan »

Ahaa! Tack för infon! Nu löste det sig!
Tog bort den inre knuten, fick pilla en del med låsringen, annars flöt det på bra. Är väl lika bra jag passar på att rengöra och fetta om inre knuten också när jag ändå är där. Är inget fel på yttre knuten så den får sitta där den sitter. ;)
Skriv svar