Köpte en Corolla Verso för ett år sedan på Toyota med Toyota KvalitetsGaranti.
Enligt försäljaren Så hade bilen blivit servad som den skulle etc.
Idag lämmnade jag bilen på service på samma Toyota, fick då reda på att den aldrig servats på toyota förut..
Enligt TKG så ska den ju bara servas hos Toyota för att TKG ska gälla. Gäller detta bara mig som ny ägare till bilen, eller är det rent historiskt också hur den förre ägaren servade bilen?
Toyota borde väl inte sälja en bil med TKG i annonser och liknande om dom själva vet att den inte har blivit servad korrekt av förre ägaren. Eller har jag bara missuppfattat vilkoren i TKG?
Någon som vet hur det funkar? Någon som haft problem med liknande?
(som tur är är inget trasigt på bilen nu)
fråga kring Toyota TKG
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: fråga kring Toyota TKG
Skumt. TKG gäller på svensksålda Toyotor på max 8 år eller nåt visst antal tusen mil har jag för mig, som har full servicebok från auktoriserade Toyotaverkstäder, och som säljs vidare av auktoriserad handlare.
Vad står det i din servicebok?
Vad står det i din servicebok?
-
- Bilmodell: Corolla Verso
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Nacka
- Land (Country): Sweden
Gäller tills bilen har gått 15 tusen mil, eller är 8 år.
Har en servicebok med stämplar, men inte från Toyota. hos toyota har jag begärt ut verkstadshistoriken och där har den blivit servad av Toyota i rissne en gång precis innan jag köpte den (det var där jag köpte den).
Jag köpte den 2010 och då var den fem år gammal. Den enda service på Toyota var från samma år månaderna innan.
Så frågan är.. Gäller TKG min bil? Enligt vilkoren skall den varit servad av toyota. Men det har inte den förre ägaren brytt sig om. När jag köpte den sade säljaren (toyota) att den var servad som den skulle, samt att TKG gäller för min bil.
Så frågan är. Gäller TKG för en begagnad bil om JAG servar bilen som jag ska hos Toyota, eller krävs det att förra ägaren också gjort detta. Om två (att förre ägaren också skall ha servat den hos toyota) hur kan då Toyota sälja bilen med TKG, i annonser och som svar på frågor, när dom själva vet att den inte varit servad hos dom tidigare och dom inte har historiken.
Eller missupfattar jag allt?
Har en servicebok med stämplar, men inte från Toyota. hos toyota har jag begärt ut verkstadshistoriken och där har den blivit servad av Toyota i rissne en gång precis innan jag köpte den (det var där jag köpte den).
Jag köpte den 2010 och då var den fem år gammal. Den enda service på Toyota var från samma år månaderna innan.
Så frågan är.. Gäller TKG min bil? Enligt vilkoren skall den varit servad av toyota. Men det har inte den förre ägaren brytt sig om. När jag köpte den sade säljaren (toyota) att den var servad som den skulle, samt att TKG gäller för min bil.
Så frågan är. Gäller TKG för en begagnad bil om JAG servar bilen som jag ska hos Toyota, eller krävs det att förra ägaren också gjort detta. Om två (att förre ägaren också skall ha servat den hos toyota) hur kan då Toyota sälja bilen med TKG, i annonser och som svar på frågor, när dom själva vet att den inte varit servad hos dom tidigare och dom inte har historiken.
Eller missupfattar jag allt?
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
TKG följer med på köpet när du köper en Toyota som är minst 24 månader gammal hos någon av våra auktoriserade Toyotaåterförsäljare. Garantin gäller tills bilen är 8 år räknat från första registreringsdatum, eller tills den har gått 15.000 mil. TKG gäller under förutsättning att underhållsservice och eventuella reparationer har utförts var 1.500 mil eller minst en gång per år hos auktoriserad Toyotaverkstad. Garantin gäller inte för senare ägare om du skulle sälja bilen privat.
Källor
http://www.toyota.se/own/kvalitetsgaranti/
http://www.toyota.se/own/kvalitetsgaranti/villkor.aspx
Sen kan säljaren antingen ljugit eller varit felinformerad. Om säljaren varit felinformerad kan det vara svårt att motbevisa men om säljaren är seriös och ärlig bör det inte vara några problem. Tyvärr är det alldeles för vanligt att säljare vill bli av med prylarna å få in så mycket pengar som möjligt. :-/
Källor
http://www.toyota.se/own/kvalitetsgaranti/
http://www.toyota.se/own/kvalitetsgaranti/villkor.aspx
Sen kan säljaren antingen ljugit eller varit felinformerad. Om säljaren varit felinformerad kan det vara svårt att motbevisa men om säljaren är seriös och ärlig bör det inte vara några problem. Tyvärr är det alldeles för vanligt att säljare vill bli av med prylarna å få in så mycket pengar som möjligt. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Bilmodell: Corolla Verso
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Nacka
- Land (Country): Sweden
Fick svar av en säljare på Toyota i Rissne.
Du har TKG på din bil. TKG gäller bara för dig inte nästa brukare. TKG gäller först när en auk toyota verkstad(äger bilen) har gjort kontroll alt service på bilen.
Så kort och gott så kan du vara helt lugn. TGK gäller tom bilen är 8år alt / 15000mil vilket som först uppnås.
..
Sålänge JAG sköter service på Toyota efter köpet. Hur föregående ägare innan Toyota tog in bilen har skött sin service spelar alltså ingen roll.
Jag har skrivit ut mailet i alla fall.. Och tänker spara det i serviceboken om det skulle uppstå disskutioner
Tack alla för att ni hjälpt till att bringa klarhet!
Du har TKG på din bil. TKG gäller bara för dig inte nästa brukare. TKG gäller först när en auk toyota verkstad(äger bilen) har gjort kontroll alt service på bilen.
Så kort och gott så kan du vara helt lugn. TGK gäller tom bilen är 8år alt / 15000mil vilket som först uppnås.
..
Sålänge JAG sköter service på Toyota efter köpet. Hur föregående ägare innan Toyota tog in bilen har skött sin service spelar alltså ingen roll.
Jag har skrivit ut mailet i alla fall.. Och tänker spara det i serviceboken om det skulle uppstå disskutioner

Tack alla för att ni hjälpt till att bringa klarhet!