Trasig AC - hur felsöka
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Trasig AC - hur felsöka
Hej, ACn har lagt av på sambons Corolla 1,4 årsm 2002. Händer ingenting när ac knappen trycks in föruom att den börjar lysa. Hur felsöka? Hur kan man se om kompressorn kopplas in som den ska? (vet var kompressorn sitter) Saknar tyvärr översikt över säkringarna kan man hitta en sån någonstans på nätet?
Tacksam för hjälp det är 30grader ute nu...
Mvh
Magnus
PS. Skulle tro att det finns någon liknande tråd på detta forum men sökfunktionen verkar vara lätt efterbliven (ac och corolla ignoreras som sökord...) eller är det jag som är efterbliven... hur som helst så hjälp mig gärna hitta rätt i så fall.
Tacksam för hjälp det är 30grader ute nu...
Mvh
Magnus
PS. Skulle tro att det finns någon liknande tråd på detta forum men sökfunktionen verkar vara lätt efterbliven (ac och corolla ignoreras som sökord...) eller är det jag som är efterbliven... hur som helst så hjälp mig gärna hitta rätt i så fall.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Trasig AC - hur felsöka
AC:n startar inte om det är för lite köldmedia, och det är nog det vanligaste felet. Är det inte det så brukar det vara kompressorproblem eller kopplingen till kompressorn som inte drar, och i vilket fall är det isåfall jobb för en kyltekniker. Att det är nåt elfel är nog inte så vanligt (tyvärr, för det hade varit mycket billigare att fixa).
Har köldmediet läckt ut kan man hoppas på att det är nån O-ring som har givit upp, men ibland händer det att exempelvis kondensorn går sönder (den lever ett ganska farligt liv främst på bilen framför kylaren), och det är inte heller billigt. I vilket fall som helst är man skyldig att göra läckprovning/sökning om gasen har läckt ut, och för att få ett bra resultat mer eller mindre måste man vacuumsuga innan man fyller på nytt eftersom luften och framförallt fukten som annars finns i ledningarna orsakar för höga tryck och temperaturer, och dessutom bryter ner oljan i systemet.
Förstår att det inte låter alls roligt, men tyvärr är det så det ligger till.
Har köldmediet läckt ut kan man hoppas på att det är nån O-ring som har givit upp, men ibland händer det att exempelvis kondensorn går sönder (den lever ett ganska farligt liv främst på bilen framför kylaren), och det är inte heller billigt. I vilket fall som helst är man skyldig att göra läckprovning/sökning om gasen har läckt ut, och för att få ett bra resultat mer eller mindre måste man vacuumsuga innan man fyller på nytt eftersom luften och framförallt fukten som annars finns i ledningarna orsakar för höga tryck och temperaturer, och dessutom bryter ner oljan i systemet.
Förstår att det inte låter alls roligt, men tyvärr är det så det ligger till.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Trasig AC - hur felsöka
Är det kopplingen behöver man ju kanske inte blanda in en kyltekniker, brukar gå att se med blotta ögat om den drar eller ej också.
fast emst troligt är nog som sagt att den inte startar pga för lite köldmedium..
fast emst troligt är nog som sagt att den inte startar pga för lite köldmedium..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Trasig AC - hur felsöka
Ja just, kompressorn sitter med flexibla slangar va? Då går det ju att byta koppling utan kyltekniker om man vill och kan.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
Re: Trasig AC - hur felsöka
Om bilen är från 2002 och inte har varit på AC-service hela den tiden så är det inte konstigt om mängden köldmedie börja vara under fungerande nivå.
_alla_ bil-AC läcker mer eller mindre - det finns biltillverkare som anser upp till 60 gram/år som acceptabel läckage och det har varit ett jäkla liv om detta när EU anser att den gränsen skall sättas under (tror jag) 27 gram/år och hela bilidustrin i europa ställde sig som en man och sa att det är omöjligt att komma så lågt i läckage.
mao. det är statistiskt väldigt många bil-AC som behöver fylla på köldmedie redan efter 5 år för att fungera igen trots ingen hittade läckor eller fel.
---
En koll du kan göra själv är att titta på navet på kompressorremskivan om den snurrar eller inte när AC-knappen är på vid max inställd kyla och medel till hög fart på ventilationen en sommardag (över 18 grader)
Snurrar den så är nästa steg att känna med fingrarna på tjocka och smala aluminiumröret som går igenom torpedplåten - normalt sett skall smala röret vara från rumstemperatur till pinkjummet och den tjocka röret kallt (och ännu kallare när man drar av farten på kupéventilationen) dock skall den inte börja frosta. - är smala röret kallare än tjocka röret alternativt smala röret är varmt (typ 45 grader och varmare) så saknas det köldmedie i regel. likadant om man hör att det väser inne instrumentpanenelen i kupén då och då till konstant.
---
om man vill meka mer AC seriöst själv så kan man titta i andra bilforum där bla. saab och BMW har långa trådar angående detta. dock brukar det innebära att man måste köpa manometerställ (inte så dyrt numera) och en vakumpump som kan nå unde 1 mBar absoluttryck - för bilbruk duger Julas Vakumpump - det finns andra som säljer och man kan få både manometerställ och vakumpump för under 2000:-
När det gäller laglighet så får man formellt inte röra AC så länge orginalfyllning eller delar av den finns kvar då den klassas som en kylmaskin - när den är tömd av en akrediterad kylfirma så är det inte längre en kylmaskin och man kan man göra vad man vill med sin AC inklusive att fylla det med drivgas eller propan/isobutanblandning för att få kyla igen - även om det blir kallt så är det fortfarande ingen kylmaskin då den inte är fylld med köldmedie från akrediterad kylföretag.
Då en privatperson formellt inte kan köpa kylmedie på en kylmedieföretag så kan man heller inte bli olaglig om (tom) systemet fylls med drivgas som är avsedd att släppas ut i luften i sin användning eller använda propan/butan-blandning då det är bara akrediterad fyllning av en AC med kylmedie från en kylfirma som gör AC till en kylmaskin igen och därmed går under f-gasreglerna.
Ibland är formalitet bra för seriösa hemmamekare...
---
OBS många av de sk. refillsatserna för AC som man kan hitta på ebay med texten R134a är egentligen en blandning av propan/isobutan (50/50%) - dvs. det man tror är HCF134a i burken är egentligen en gasolblandning och man får verkligen leta i det finstilta innan man ser det!. För själva bil-AC så är gasolblandningen inget problem i de flesta fallen - i många fall så kan det tom. ge något mer kyla, utan det är freonfolket som skriker i högan sky och säger att det är brandfarlig, det fungerar inte och kompressorn kommer att skära. Skitsnack och skrämsel (sk. FUD) mao. - mängderna är små (i jämförelse med bensintankens innehåll) och arbetar i en mycket välventilerad miljö vilket gör att risken för brännbar blandning är mikroskopisk med tanke på hur bil-AC normalt brukar går sönder (för det mesta i läckor som tar månader och år på sig - en reservdunk med bensin i bagaget är betydligt farligare 'bomb' om man skall jämföra)
Ren propan/butan tål utblandad i luft även i ideal förhållande väldigt höga temperaturer innan självantändning (runt 500 grader C ) och har inga problem att utblandad med luft spolas över körsbärsröda glödande ytor utan att självantända (medans R134a har det då det bildas giftiga nedbryningsprodukter som fluorväte) - tex cigarettglöd... det är först vid öppen låga som det kan antändas... medans bensingaser kan självantända sig redan lite vid över 200 grader C och kan tändas av en ciggarettglöd - tänk på det ni som har läckande reservdunkar som doftar bensin och röker i bilen... eller mekar med bränsledningar med trycksatt bensin
Jag har varit aktiv inom den här fältet på olika forum under åren och jag har ännu aldrig någonsin sett någon som skyller en kompressorras på biltema drivgas (den gamla med HCF134a-fyllning)/kylspray eller på gasolblandningar utan är på hela taget väldigt nöjda när man väl tagit steget att meka AC själv då man helt plötsligt har kontroll på något som annars anses lite 'hemligt' och inser att AC-firmorna använder detta till att pungslå folk på pengar.
Men precis som allt annat så måste man läsa på lite och skaffa dom specialverktygen som behövs.
Tex. en hemmamekare kan tillåta sig att vakumpumpa en halvdag eller två om man känner för det - inget som ens riskeras att hända i en AC-shop där allt måste gå fort - och en sak har jag lärt mig iom. pyssel med högvakum (dvs. nivåer under 0.000001 mBar absoluttryck) att gasa av fukt och gaser ur olja och rörväggar - det tar tid, mycket tid, speciellt om det dessutom skall dras igenom en 1/4" slang som är flera meter lång och trassla sig igenom en manomerställs och schraderventilers smala passage innan det når vakumpumpen - 14 dagars pumpning med turbopumpar (med 4" inlopp och max 10 cm 'slanglängd' till kammaren och går ned till 1e-10 mBar) för att nå under 1e-6 mBar är inget ovanligt för en 50 liters kammare om den har varit öppen mot luften länge då det tar tid att få ut all fukt ur porerna ur de avfettade och kliniskt rengjorda rostfria stålytorna...
_alla_ bil-AC läcker mer eller mindre - det finns biltillverkare som anser upp till 60 gram/år som acceptabel läckage och det har varit ett jäkla liv om detta när EU anser att den gränsen skall sättas under (tror jag) 27 gram/år och hela bilidustrin i europa ställde sig som en man och sa att det är omöjligt att komma så lågt i läckage.
mao. det är statistiskt väldigt många bil-AC som behöver fylla på köldmedie redan efter 5 år för att fungera igen trots ingen hittade läckor eller fel.
---
En koll du kan göra själv är att titta på navet på kompressorremskivan om den snurrar eller inte när AC-knappen är på vid max inställd kyla och medel till hög fart på ventilationen en sommardag (över 18 grader)
Snurrar den så är nästa steg att känna med fingrarna på tjocka och smala aluminiumröret som går igenom torpedplåten - normalt sett skall smala röret vara från rumstemperatur till pinkjummet och den tjocka röret kallt (och ännu kallare när man drar av farten på kupéventilationen) dock skall den inte börja frosta. - är smala röret kallare än tjocka röret alternativt smala röret är varmt (typ 45 grader och varmare) så saknas det köldmedie i regel. likadant om man hör att det väser inne instrumentpanenelen i kupén då och då till konstant.
---
om man vill meka mer AC seriöst själv så kan man titta i andra bilforum där bla. saab och BMW har långa trådar angående detta. dock brukar det innebära att man måste köpa manometerställ (inte så dyrt numera) och en vakumpump som kan nå unde 1 mBar absoluttryck - för bilbruk duger Julas Vakumpump - det finns andra som säljer och man kan få både manometerställ och vakumpump för under 2000:-
När det gäller laglighet så får man formellt inte röra AC så länge orginalfyllning eller delar av den finns kvar då den klassas som en kylmaskin - när den är tömd av en akrediterad kylfirma så är det inte längre en kylmaskin och man kan man göra vad man vill med sin AC inklusive att fylla det med drivgas eller propan/isobutanblandning för att få kyla igen - även om det blir kallt så är det fortfarande ingen kylmaskin då den inte är fylld med köldmedie från akrediterad kylföretag.
Då en privatperson formellt inte kan köpa kylmedie på en kylmedieföretag så kan man heller inte bli olaglig om (tom) systemet fylls med drivgas som är avsedd att släppas ut i luften i sin användning eller använda propan/butan-blandning då det är bara akrediterad fyllning av en AC med kylmedie från en kylfirma som gör AC till en kylmaskin igen och därmed går under f-gasreglerna.
Ibland är formalitet bra för seriösa hemmamekare...
---
OBS många av de sk. refillsatserna för AC som man kan hitta på ebay med texten R134a är egentligen en blandning av propan/isobutan (50/50%) - dvs. det man tror är HCF134a i burken är egentligen en gasolblandning och man får verkligen leta i det finstilta innan man ser det!. För själva bil-AC så är gasolblandningen inget problem i de flesta fallen - i många fall så kan det tom. ge något mer kyla, utan det är freonfolket som skriker i högan sky och säger att det är brandfarlig, det fungerar inte och kompressorn kommer att skära. Skitsnack och skrämsel (sk. FUD) mao. - mängderna är små (i jämförelse med bensintankens innehåll) och arbetar i en mycket välventilerad miljö vilket gör att risken för brännbar blandning är mikroskopisk med tanke på hur bil-AC normalt brukar går sönder (för det mesta i läckor som tar månader och år på sig - en reservdunk med bensin i bagaget är betydligt farligare 'bomb' om man skall jämföra)
Ren propan/butan tål utblandad i luft även i ideal förhållande väldigt höga temperaturer innan självantändning (runt 500 grader C ) och har inga problem att utblandad med luft spolas över körsbärsröda glödande ytor utan att självantända (medans R134a har det då det bildas giftiga nedbryningsprodukter som fluorväte) - tex cigarettglöd... det är först vid öppen låga som det kan antändas... medans bensingaser kan självantända sig redan lite vid över 200 grader C och kan tändas av en ciggarettglöd - tänk på det ni som har läckande reservdunkar som doftar bensin och röker i bilen... eller mekar med bränsledningar med trycksatt bensin
Jag har varit aktiv inom den här fältet på olika forum under åren och jag har ännu aldrig någonsin sett någon som skyller en kompressorras på biltema drivgas (den gamla med HCF134a-fyllning)/kylspray eller på gasolblandningar utan är på hela taget väldigt nöjda när man väl tagit steget att meka AC själv då man helt plötsligt har kontroll på något som annars anses lite 'hemligt' och inser att AC-firmorna använder detta till att pungslå folk på pengar.
Men precis som allt annat så måste man läsa på lite och skaffa dom specialverktygen som behövs.
Tex. en hemmamekare kan tillåta sig att vakumpumpa en halvdag eller två om man känner för det - inget som ens riskeras att hända i en AC-shop där allt måste gå fort - och en sak har jag lärt mig iom. pyssel med högvakum (dvs. nivåer under 0.000001 mBar absoluttryck) att gasa av fukt och gaser ur olja och rörväggar - det tar tid, mycket tid, speciellt om det dessutom skall dras igenom en 1/4" slang som är flera meter lång och trassla sig igenom en manomerställs och schraderventilers smala passage innan det når vakumpumpen - 14 dagars pumpning med turbopumpar (med 4" inlopp och max 10 cm 'slanglängd' till kammaren och går ned till 1e-10 mBar) för att nå under 1e-6 mBar är inget ovanligt för en 50 liters kammare om den har varit öppen mot luften länge då det tar tid att få ut all fukt ur porerna ur de avfettade och kliniskt rengjorda rostfria stålytorna...
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Trasig AC - hur felsöka
Det största problemet med propan (R290) i kylsystem är inte risken för självantändning, utan snarare att det kräver andra oljor än R134a, fel olja bryts ner och kan orsaka diverse otrevliga effekter såsom som du nämner kompressorras.
Ett problem med folk som inte vet hur man gör är att man läser att det står "max 32 bar" på klistermärket, så man fyller i 32 bar av nån rolig gas. Då lär det inte heller fungera.
Utöver det är man skyldig att läcksöka om gasen en gång har läckt ut. Lägg gärna till ett stycke om det. Ingenstans i lagen står det att en kylmaskin slutar vara en kylmaskin bara för att den har blivit tömd. Däremot får man mecka med den om man vill, när den är tömd, men ska den driftsättas som kylmaskin igen ska det till kyltekniker.
Kan tillägga att det är tre terminer (60 veckor) utbildning för att jobba som kyltekniker. Det finns en anledning till det. Vad folk som du gör när ni säger "det är bara att mecka själv" är att underminera en hel yrkeskår.
Ett problem med folk som inte vet hur man gör är att man läser att det står "max 32 bar" på klistermärket, så man fyller i 32 bar av nån rolig gas. Då lär det inte heller fungera.
Utöver det är man skyldig att läcksöka om gasen en gång har läckt ut. Lägg gärna till ett stycke om det. Ingenstans i lagen står det att en kylmaskin slutar vara en kylmaskin bara för att den har blivit tömd. Däremot får man mecka med den om man vill, när den är tömd, men ska den driftsättas som kylmaskin igen ska det till kyltekniker.
Kan tillägga att det är tre terminer (60 veckor) utbildning för att jobba som kyltekniker. Det finns en anledning till det. Vad folk som du gör när ni säger "det är bara att mecka själv" är att underminera en hel yrkeskår.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Trasig AC - hur felsöka
Råder lite delade meningar om det dock.cheetah1 skrev:Det största problemet med propan (R290) i kylsystem är inte risken för självantändning, utan snarare att det kräver andra oljor än R134a, fel olja bryts ner och kan orsaka diverse otrevliga effekter såsom som du nämner kompressorras.
Som PRIVATPERSON ? ..tänk på att det är väldigt skilda regler på vad man får göra som privatperson och vad man gör åt andra. (man kan ta RoHS och CE-märkning av elektronik som ett exempel, ej tillämpliga alls när man bygger åt sej själv, producerar man åt andra så måste man följa reglerna.)Utöver det är man skyldig att läcksöka om gasen en gång har läckt ut. Lägg gärna till ett stycke om det. Ingenstans i lagen står det att en kylmaskin slutar vara en kylmaskin bara för att den har blivit tömd. Däremot får man mecka med den om man vill, när den är tömd, men ska den driftsättas som kylmaskin igen ska det till kyltekniker.
Underminerar man alla bilmekaniker med tre års utbildning när man meckar med bilen själv också då ? eller läkare med långa utbildningar om jag förbinder mitt sår själv ?Kan tillägga att det är tre terminer (60 veckor) utbildning för att jobba som kyltekniker. Det finns en anledning till det. Vad folk som du gör när ni säger "det är bara att mecka själv" är att underminera en hel yrkeskår.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Trasig AC - hur felsöka
Lagen gör så vitt jag kan se ingen skillnad på privatpersoner och yrkesfolk, helt enkelt eftersom den ställer krav på att man måste vara yrkesfolk till att börja med.Glenn skrev:Råder lite delade meningar om det dock.cheetah1 skrev:Det största problemet med propan (R290) i kylsystem är inte risken för självantändning, utan snarare att det kräver andra oljor än R134a, fel olja bryts ner och kan orsaka diverse otrevliga effekter såsom som du nämner kompressorras.
Som PRIVATPERSON ? ..tänk på att det är väldigt skilda regler på vad man får göra som privatperson och vad man gör åt andra. (man kan ta RoHS och CE-märkning av elektronik som ett exempel, ej tillämpliga alls när man bygger åt sej själv, producerar man åt andra så måste man följa reglerna.)Utöver det är man skyldig att läcksöka om gasen en gång har läckt ut. Lägg gärna till ett stycke om det. Ingenstans i lagen står det att en kylmaskin slutar vara en kylmaskin bara för att den har blivit tömd. Däremot får man mecka med den om man vill, när den är tömd, men ska den driftsättas som kylmaskin igen ska det till kyltekniker.
Underminerar man alla bilmekaniker med tre års utbildning när man meckar med bilen själv också då ? eller läkare med långa utbildningar om jag förbinder mitt sår själv ?Kan tillägga att det är tre terminer (60 veckor) utbildning för att jobba som kyltekniker. Det finns en anledning till det. Vad folk som du gör när ni säger "det är bara att mecka själv" är att underminera en hel yrkeskår.
Det är oerhört komplexa och långa lagtexter, så jag föreslår att den som är intresserad går in och läser i dessa på egen hand.
F-gasförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070846.htm
EU:s direktiv: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 011:SV:PDF
(Notera gärna att i EU:s direktiv i bilaga 1 finns HFC-134a (dvs R134a) med, så dessa lagar gäller i motsats till vad nån skrev i en annan tråd även för anläggningar som innehåller R134a. Utöver det är gasen förbjuden i nya bilar från och med i år enligt: http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane )
Angående att underminera yrkesgrupper: Jag anser att man underminerar en yrkesgrupp genom att säga till svensson som läser på nätet att "det är jättelätt, det är bara att göra själv". Hade det varit jättelätt hade det inte varit ett yrke. Inte för den sakens skull sagt att man inte kan lära sig saker på egen hand. Det finns många hemmapulare som har fixat elen hemma i villan lika bra som en utbildad elektriker. Det har också funnits många hemmapulare som inte kunde det. Dessa finns dock inte längre. Likväl finns det folk som är jätteduktiga på att skruva på bilar fast dom inte har gått en dag i skola för det. Har också funnits dom som trodde att det var jättelätt att byta bromsbelägg och lufta bromsarna. Dom flesta av dessa finns inte heller längre.
Förstår du hur jag tänker?
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Trasig AC - hur felsöka
Trenden på alla (yrkes-)områden synes ändå rätt tydlig. Allt mer av det som förr hölls som specialyrkeskunskaper övergår till att bli mer och mer känd kunskap hos allmänheten. Ta t.ex. VVS och bygg-el. Förr anlitade man i princip alltid professionella firmor när det gällde det. Det gick överhuvud taget knappt att som privatperson få tag i/köpa VVS-delar. Idag ka man gå in i vilken bygghandel som helst och köpa allehanda rörmaterial/sanitetsutrustnng. På ÖoB finns hyllmetrar med elinstallationsmaterial. Byggprogrammen på TV uppmuntrar och instruerar hur man själv gör sådant som snickare förr vanligen hade hand om osv.
Så det här är nog en trend som kommer att fortsätta. Folk idag har hög utbildningsnivå jämfört med förr, och det är lätt genom all tillgänglig media (i synnerhet Internet) att hitta information och läsa in sig på något ämne.
Detta med AC i bilar är säkert inte alls okomplicerat, men jag tycker ändå det är bra att information nu börjar tränga ut så att inte branschen är totalstängd för oss konsumenter. Tack för ordet.
Så det här är nog en trend som kommer att fortsätta. Folk idag har hög utbildningsnivå jämfört med förr, och det är lätt genom all tillgänglig media (i synnerhet Internet) att hitta information och läsa in sig på något ämne.
Detta med AC i bilar är säkert inte alls okomplicerat, men jag tycker ändå det är bra att information nu börjar tränga ut så att inte branschen är totalstängd för oss konsumenter. Tack för ordet.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: mån 23 nov 2009, 19:01:21
- Bilmodell: Camry och Celica cab
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Falun
- Land (Country): Sverige
Re: Trasig AC - hur felsöka
Från en kyltekniker...
Leta rätt på högtrycksuttaget eller lågtrycksuttaget på din bil. Skruva sedan bort skyddshatten för att komma åt ventilen. Ta ett spettsigt föremål och tryck ner ventilnålen (typ som att pysa på en bilventil). Om det pyser till rejält så har du tillräckligt med köldmedium för att kompressorn ska få startsignal av manöverkretsen. Du hör tydligt hur något i motorn börjar låta annorlunda om du ber någon trycka in ac knappen när du står framför huven o lyssnar. Då är det kompressorn som går till och börjar pumpa. Om ljudet kommer o går med jämna mellanrum så är det förmodligen för lite köldmedium oc kompressorn stannar pga utlöst lågtryckspressostat. När kompressorn stannar så stiger trycket igen och kompressorn går till. Sen börjar proceduren om. Om det pyser lite ur ventilen så är förmodligen trycket för lågt för att kompressorn ska få startsignal. Om det inte pyser alls har du problem. Då har du förmodligen en stor läcka någonstans.
Skulle jag vara som du så skulle jag leta rätt på en kyltekniker som kanske kan hjälpa dig på sidan om. Då blir åtminstone felsökning och ev fyllning billig
Lycka till!
Leta rätt på högtrycksuttaget eller lågtrycksuttaget på din bil. Skruva sedan bort skyddshatten för att komma åt ventilen. Ta ett spettsigt föremål och tryck ner ventilnålen (typ som att pysa på en bilventil). Om det pyser till rejält så har du tillräckligt med köldmedium för att kompressorn ska få startsignal av manöverkretsen. Du hör tydligt hur något i motorn börjar låta annorlunda om du ber någon trycka in ac knappen när du står framför huven o lyssnar. Då är det kompressorn som går till och börjar pumpa. Om ljudet kommer o går med jämna mellanrum så är det förmodligen för lite köldmedium oc kompressorn stannar pga utlöst lågtryckspressostat. När kompressorn stannar så stiger trycket igen och kompressorn går till. Sen börjar proceduren om. Om det pyser lite ur ventilen så är förmodligen trycket för lågt för att kompressorn ska få startsignal. Om det inte pyser alls har du problem. Då har du förmodligen en stor läcka någonstans.
Skulle jag vara som du så skulle jag leta rätt på en kyltekniker som kanske kan hjälpa dig på sidan om. Då blir åtminstone felsökning och ev fyllning billig

Lycka till!