Jag har en sliten Camry -88. På senaste besiktningen fick jag en anmärkning om oljeläckage, hur kan jag lösa detta? Besiktningsmannen trodde(utan speciellt noggrann titt) att det var ventilkoppspackningen? Egentligen ska man väl göra en motortvätt, men är lite skrajsen att göra det då det verkar som att det kan bli problem efteråt.. Några vettiga förslag? ..behöver jag nämna att mina bilmekartalanger inte sträcker sig speciellt långt!
Tacksam för råd!
Camry -88 Oljeläckage
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Camry -88 Oljeläckage
var det en grinig besiktningsman eller var det mycket läckage ? ..vissa besiktningsmän som grälat med frugan anmärker ju bara det är nån droppe olja under motorn, medans de flesta bara slår ner om det RINNER.
Jag skulle ha tvättat försiktigt, se till att bilen står där den inte står ivägen ifall den inte skulle starta bara
..undvik högtryck i motorrummet, och undvik att spruta vatten på elgrejer om du kan.
jag brukar spruta på en blandning av yes (handdiskmedlet) och vatten, vänta lite, kanske borsta med en mjuk borste, och sen skölja med vattenslang med ganska lågt tryck..
Ingen aning om hur enkelt det är att byta ventilkåpspackning på just din bil heller, vilken motor har du ? camryn finns väl med en hel drös olika motorer, S och C-motorer iaf tror jag ? och nån V6'a (VZ ?)
Jag skulle ha tvättat försiktigt, se till att bilen står där den inte står ivägen ifall den inte skulle starta bara

jag brukar spruta på en blandning av yes (handdiskmedlet) och vatten, vänta lite, kanske borsta med en mjuk borste, och sen skölja med vattenslang med ganska lågt tryck..
Ingen aning om hur enkelt det är att byta ventilkåpspackning på just din bil heller, vilken motor har du ? camryn finns väl med en hel drös olika motorer, S och C-motorer iaf tror jag ? och nån V6'a (VZ ?)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Kontakt:
Jag märkte att min motor(3S-FE) i Camryn var oljig på baksidan.Det visade sig att det bara var att dra åt ventilkåpan,alltså dom 4 stora muttrarna runt tändstiftshålen.Det är ju lätt att känna på dom och se om dom sitter löst.
Annars så är det inte jätteovanligt att styrservopumpen läcker olja.
Annars så är det inte jätteovanligt att styrservopumpen läcker olja.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Den info jag kunde hitta om motorn var "motorfamilj" LG-3S-FE-87.. (det är en 2.0 GLI)
Kollade muttrarna vid tändstiftshålen och de verkade sitta åt ordentligt, men det var rätt mkt olja där..
Det är inte så att jag har stora oljefläckar under bilen, men att det är ngt som inte är helt OK är rätt uppenbart då det är rätt mkt olja.. Sen drar den på tok för mkt olja, måste fylla på konstant.
Ngn som har nåra smarta idéer?
Kollade muttrarna vid tändstiftshålen och de verkade sitta åt ordentligt, men det var rätt mkt olja där..
Det är inte så att jag har stora oljefläckar under bilen, men att det är ngt som inte är helt OK är rätt uppenbart då det är rätt mkt olja.. Sen drar den på tok för mkt olja, måste fylla på konstant.
Ngn som har nåra smarta idéer?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Ja, fixar du inte själv att byta ventilkåpspackning är det väl bara att åka till verkstan och få det fixat, det bör inte vara så märkvärdigt på en 3S-FE i en Camry. Hade du haft en V6 hade jag tyckt synd om dig. 
För att identifiera oljeläckor på flygplansmotorer (kolvmotorer) brukade vi tvätta motorn, vänta tills den är helt torr (inte köra den), och sen lägga på ett lager talk på alla ställen där det kan tänkas läcka. Sen göra en motorkörning. Och vips, motorn är vit, utom där den läcker, där är den svart.

För att identifiera oljeläckor på flygplansmotorer (kolvmotorer) brukade vi tvätta motorn, vänta tills den är helt torr (inte köra den), och sen lägga på ett lager talk på alla ställen där det kan tänkas läcka. Sen göra en motorkörning. Och vips, motorn är vit, utom där den läcker, där är den svart.