Gnisslande Gummilister Avensis 2.4 Kombi

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Henrik_s11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005

Gnisslande Gummilister Avensis 2.4 Kombi

Inlägg av Henrik_s11 »

Jag har grymma problem med vad jag tror är gnisslande gummilister vid bagageluckan. tycker att jag har provat allt som går för att få bort eländet. Det har snart drivit mig till ett mindre nervsammanbrott!!

Någon som har någon idé vad det kan tänkas vara? Det låter som gummi-mot-gummignissel.

/Henke
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Gnisslande Gummilister Avensis 2.4 Kombi

Inlägg av PierreW »

Henrik_s11 skrev:Jag har grymma problem med vad jag tror är gnisslande gummilister vid bagageluckan. tycker att jag har provat allt som går för att få bort eländet. Det har snart drivit mig till ett mindre nervsammanbrott!!

Någon som har någon idé vad det kan tänkas vara? Det låter som gummi-mot-gummignissel.

/Henke
Hej, när du kör bilen då antar jag?

Corolla 02- har haft oljud från de 2 små luckorna som sitter på insidan i koffertluckan, dem man tar bort för att byta nummerskyltsbelysning.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Henrik_s11

Inlägg av Henrik_s11 »

PierreW skrev:
Henrik_s11 skrev:Jag har grymma problem med vad jag tror är gnisslande gummilister vid bagageluckan. tycker att jag har provat allt som går för att få bort eländet. Det har snart drivit mig till ett mindre nervsammanbrott!!

/Henke
Hej, när du kör bilen då antar jag?

Corolla 02- har haft oljud från de 2 små luckorna som sitter på insidan i koffertluckan, dem man tar bort för att byta nummerskyltsbelysning.

Hallå!

Precis...Det är när jag kör! Dock inte hela tiden. De kommer och går lite som det vill! Ibland är det bara en lite fågel. Ibland så är det minst 400 småfåglar som kvittrar!
GT4-R
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Inlägg av GT4-R »

Kanske går att spänna lucka.. det brukar ju vara några gumi pluppar som man kan skruva på
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0

Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
PartyBoy
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Inlägg av PartyBoy »

Du får väl stoppa in en god vän i bagaget som kan försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån under färd. Handtagen på bakluckan brukar ju lossna och skramla på avensisen, men det brukar ju inte bli något kvittrande ljud utav det, men känn på dom iaf!
---------------------------
Toyota Mek
Henrik_s11

Inlägg av Henrik_s11 »

Vi har försökt att spänna luckan och det blev inte bättre. Gummiplupparna verkar vara fasta så de går inte att skruva in eller ut. Eller skall man göra detta på nått speciellt sätt?

Har legat i bagaget och lyssnat redan :) Det kommer från höger sida av bagageluckan. Så jag vet vart det är och är rätt säker på att det har med gummiplutten eller gummilisten o göra. Dock så hittar jag ingen lösning.
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Tystnar det om du trycker på luckan när det låter?

Jag har den äldre Avensis karossen (-02) men hade samma problem. Var ett tag sedan jag grejade, men har för mig att jag inte heller hittade något sätt att spänna in luckan på. Det jag däremot gjorde för att lösa problemet var att smörja in listerna och gummistopparna med silikon eller vaselin.
Henrik_s11

Inlägg av Henrik_s11 »

Speedo skrev:Tystnar det om du trycker på luckan när det låter?

Jag har den äldre Avensis karossen (-02) men hade samma problem. Var ett tag sedan jag grejade, men har för mig att jag inte heller hittade något sätt att spänna in luckan på. Det jag däremot gjorde för att lösa problemet var att smörja in listerna och gummistopparna med silikon eller vaselin.

Jag har inte provat att trycka på luckan när det låter tyvärr.

Dock så har jag varit inne på det med silicon eller vaselin. Men vilken av dessa är att föredra då?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Har du inte gjort det redan? Man bör regelbundet smörja in listerna för att dom inte ska spricka sönder och frysa (i synnerhet då vintertid). Finns stift med silicon för det ändamålet som går att köpa i princip överallt där det finns bilgrejer.
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Jag köpte ett "silikon stift" på biltema, som var som en tjock silikonsmet man fick stryka på. Geggigt men blev riktigt bra. Bättre än det tunna blasket som finns på många andra ställen. Gjorde en snabb sökning nu, men hittade inte. Kanske utgått? Men jag brukar varva med vanligt vaselin som också fungerar riktigt bra. Det är ju som ett rent fett utan massa tillsatser som kan förstöra gummit.
Skriv svar