Golvet vattendränkt i Avensis, stopp i dräneringen till AC:n

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
blennmyr
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 27 jul 2011, 21:08:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Golvet vattendränkt i Avensis, stopp i dräneringen till AC:n

Inlägg av blennmyr »

Har en Avensis kombi, 03:a, automat.

Samtliga mattor är blöta, jag har tagit ur bottenpluggarna och fuktar ur bilen. Har tömt kupéfiltret på löv där det satt en hel del. AC:n luktar illa vid start, är rädd att det blivit algbildning i den som slammat igen dräneringen? Fick tips att rensa dräneringsslangen men var sitter den? Jag kan i princip ingenting om bilar.

Har varit på verkstad och kollat så att det inte läcker via rutorna med hjälp av tryckluft och stetoskop. Dräneringen i dörrarna fungerar som den ska.

Tacksam för utförligt svar, gärna med bild om möjligt.
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Golvet vattendränkt i Avensis, stopp i dräneringen till

Inlägg av Stigge »

xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Golvet vattendränkt i Avensis, stopp i dräneringen till

Inlägg av xxargs »

Om det ser ut som corollan (sprängskisserna i länken indikerar det också) så har du utsläppet av kondensvatten igenom torpedplåten på framsidan och i underkanten av detsamma, bakom motorn - lätt att se exakt var om man har en fungerande AC som droppar vatten men i ditt fall förmodligen svårare när det är stopp i slangen då slangändan är klippt nästan jäms av med plåtytan efter att gått igenom en gummibussning.

om du sticker upp saker för rensning - tryck inte för hårt om det tar stopp då om du sticker hål på evaporatorn så blir det väldigt dyrt att fixa...

jag förmodar att du bytt kupefiltret då mycket av odören kan sitta där samt igentäppt sådan filter gör att luften försöker hitta vägar runt filtret och drar in skit den vägen som sedan fastnar på evaporatorns ytor och göder bakterierna där.

om du kör lagom fort med fläkten en jummen sommardag ett antal timmars körning så kommer mycket av odören och bakteriena att sköljas bort och lukten minskar.

det finns AC-rengöring att köpa på biltillbehörsaffärerna tom. på mack ibland men innebär oftast att man måste ta bort kupéfiltret och/eller borra ett litet hål efter fläkten då dessa medel sprutas in är som lätt flyktig skum ungefär som raklödder (och därför inte bör matas in innan fläkten) och som senare är tänkt att fångas upp av evaporatorns flänsar och den vägen fastna och verka på ytorna.

En annan väg som jag sett är att man köper vircon på lantmännen och tar brukslösningen i en blomspruta - ställt in på dimmläge och spruta in en ganska bra dos i insuget till den borttaga kupefiltret och fläkten pådraget. här kan man förmodligen låta dimman sugas igenom fläkten utan större proplem.

vircon är mycket snällare mot aluminium än klorin mm som folk har labbat med för samma ändamål.

kom ihåg - en desinficering med AC-medel på sprayburk eller vircon är alltid en tillfällig historia, lukten kommer tillbaka förr eller senare, främst höst och vår när evaporatorn inte blöder ut så mycket vatten utan bara blir fuktiga och dammet som ändå tar sig igenom kupéfiltret blir kvar på ytorna i evaporator - det bästa man kan göra då är att stänga av AC 5 minuter innan man parkerar bilen så att evaporatorn hinner bli helt torrt - för det är när den står parkerad med en fuktig/blöt evaporator i många timmar framöver som ger den stora bakerietillväxten.
Skriv svar