ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 29 jul 2011, 19:27:45
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 98
- PostOrt: tyresö
- Land (Country): sverige
- Kontaktperson: hans
ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Hej Jag ska byta stötbämpare på en Corolla 99a är det någon som har gjort det och vet hur man gör? Behöver man några specialvektyg etc
Hans
Hans
Senast redigerad av hansbra den fre 02 sep 2011, 10:46:34, redigerad totalt 1 gånger.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
hansbra skrev:Jag har köpt en ny yttre drivknut till mincorolla 98 men den sitter fast med ett C-Clips är det någon som vet hur man tar bort clipset ??
Hans
Hej o välkommen, var har du köpt en yttre knut?
Om jag inte minns helt fel så säljer iallafall inte Toyota lösa yttre knutar.
Då får man en hel drivaxel utan den inre knuten, vilken man flyttar över.
Finns troligtvis inte ens en låsning i yttre knuten, utan den är värmd och sedan pressad på axeln.
Annars är de slå som gäller för att få loss en sådan låsning.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Japp slå hårt nära axeln (inte precis intill för på axeln är det om jag inte missminner mig en klack som sticker ut några millimeter) så borde knuten lossna om det är samma konstruktion som på några år äldre corollor och celicor.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: fre 29 jul 2011, 19:27:45
- Bilmodell: corolla
- Årsmodell: 98
- PostOrt: tyresö
- Land (Country): sverige
- Kontaktperson: hans
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Hej Jag har nu insett att man inte kan få bort c-clipset utan måste med en vinkelslip såga sönder den gamla yttre drivsnuten. Du kan kolla på denna film som visar hur man på en Peuguot men principen är den samma på all drivknutar:
Lägg in denna i URL och kolla. dock på franska :- (
http://www.youtube.com/watch?v=JyJOpnEf-ok
Du behöver inte använda slangklämman som du ser på bilden utan det går bra med att få i den nya c-clipset med 2 skruvmejslar och den mindre storleken ( Be någon hålla ) sedan bankar man på den nya drivknten som du köper på skruvat.se den kostade 611 kr + frakt 29 kr. Det svåraste var att få ut den inre knuten men ta ett bräckjärn och vid falsarna banka utot Virk en tredjedelsvarv på axeln så att deninte kommer ut snett. Det går även om det verekar hopplöst.... Jg vet.
Lycka till
// Hans
Lägg in denna i URL och kolla. dock på franska :- (
http://www.youtube.com/watch?v=JyJOpnEf-ok
Du behöver inte använda slangklämman som du ser på bilden utan det går bra med att få i den nya c-clipset med 2 skruvmejslar och den mindre storleken ( Be någon hålla ) sedan bankar man på den nya drivknten som du köper på skruvat.se den kostade 611 kr + frakt 29 kr. Det svåraste var att få ut den inre knuten men ta ett bräckjärn och vid falsarna banka utot Virk en tredjedelsvarv på axeln så att deninte kommer ut snett. Det går även om det verekar hopplöst.... Jg vet.
Lycka till
// Hans
PierreW skrev:hansbra skrev:Jag har köpt en ny yttre drivknut till mincorolla 98 men den sitter fast med ett C-Clips är det någon som vet hur man tar bort clipset ??
Hans
Hej o välkommen, var har du köpt en yttre knut?
Om jag inte minns helt fel så säljer iallafall inte Toyota lösa yttre knutar.
Då får man en hel drivaxel utan den inre knuten, vilken man flyttar över.
Finns troligtvis inte ens en låsning i yttre knuten, utan den är värmd och sedan pressad på axeln.
Annars är de slå som gäller för att få loss en sådan låsning.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Precis sådär ser clipsen ut på de äldre corollorna och celicorna och jag har aldrig behövt såga sönder en drivknut för att byta en damask t ex.. Banka på rätt ställe så lossnar den. Klart att det kan sitta hårt om bilen har gått långt och är gammal.
Men men.. det kanske ser annorlunda ut på de nya bilarna..
Men men.. det kanske ser annorlunda ut på de nya bilarna..
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Gjorde det där på en kompis mazda för att byta damasker (och rengöra/fetta in knutarna), satan i helvete vilket bankande det var innan dom lossnade..
dessutom knakade knutarna även efteråt också precis som jag sa innan
dessutom knakade knutarna även efteråt också precis som jag sa innan

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Jo, det där har man varit med om... på min Mazda gick den ena att knacka lös, den andra yttre fick kapas sönder. Men innre knuten var superenkel att få lös. Är det inte så på Toyyorna?
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
Pugho skrev:Precis sådär ser clipsen ut på de äldre corollorna och celicorna och jag har aldrig behövt såga sönder en drivknut för att byta en damask t ex.. Banka på rätt ställe så lossnar den. Klart att det kan sitta hårt om bilen har gått långt och är gammal.
Men men.. det kanske ser annorlunda ut på de nya bilarna..
Precis, banka ordentligt och rotera lite efter varje slag så att man inte bara slår på ett ställe. Gärna med en mässingsstång eller liknande som är lite mjuk så ska yttre drivknuten lossna. Har gjort detta flera gånger på Celica ST162:or, och det borde väl vara samma typ av låsning på Corollan (ser ut som på filmen)?
Men dom menar på filmen att det är meningen att man ska behöva kapa sönder drivknuten för att lossa? hmm... Kändes ju väldigt meckigt och tråkigt. Speciellt om man bara ville ta isär byta damask och göra rent ordentligt.
Angående knackande: knackar knuten innan byte av damask kommer den knacka efteråt. Slitage och glappet kommer fortfarande finnas kvar, glappet kan man i regel känna om man drar i drivknuten. Det brukar även gå att se på lagerbanorna om det är ordentligt slitet, när man väl har plockat isär allt.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
@neblade: Visst är det så, och det sa jag också innan vi började, men stället som sålde damaskerna till honnom sa att det kunde räcka med att bara fetta in dom, och det gjorde faktiskt att det blev lite tystare, jag trodde inte det skulle bli nån skillnad alls, å andra sidan var det väl mer grus än fett i dom så bara att få bort det gjorde kanske lite skillnad..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: ta bort yttre drivknut i från drivaxel
@Glenn: Ja det är väldigt sant. Kör man utan fett så blir det ju ett visst glapp och oljud på grund av det. Då kan ju insmörjning göra att det fungerar, åt åtminstone ett tag. 

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88