Dragläge på avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mmedc
Årsmodell: 0

Dragläge på avensis

Inlägg av mmedc »

Hej!

Nyligen köpt en Avensis 2005 och upptäckt att dragläget har ett väldigt litet spel. Motorn varvar upp bara man nuddar gaspedalen. Måste vara jättekänslig på foten, annars står jag och motorskriker vid rondellerna.

Ska det vara så känsligt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Dragläge på avensis

Inlägg av PierreW »

mmedc skrev:Hej!

Nyligen köpt en Avensis 2005 och upptäckt att dragläget har ett väldigt litet spel. Motorn varvar upp bara man nuddar gaspedalen. Måste vara jättekänslig på foten, annars står jag och motorskriker vid rondellerna.

Ska det vara så känsligt?
Dragläget har ju inget med motorns gasrespons att göra.
Har du en 1,8 eller 2,0?

2,0an skiljer sig nämnvärt i motorkaraktären från 1,8an då det är 2 helt olika motorfamiljer.

Ge det lite tid så vänjer du dig och kör så småningom med känsla ;) , bara för skojs skull så undrar jag vad du körde för bil innan?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
mmedc
Årsmodell: 0

Inlägg av mmedc »

Jag hade Opel Astra 98, men har kört många andra nyare bilar. Det är en 1,8 jag köpt. Som det är nu måste jag vara fjäderlätt på gasen. Lyckas rusa motorn även på landsväg vid växling. Kanske är jag som är ovan?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Det är det nog. Jag gör det fortfarande ibland med Raven, och den har jag haft i snart ett år. Min erfarenhet, om än ganska begränsad, är att Toyotor kan vara relativt känsliga i pedalerna i allmänhet, särskilt bromsen om det är första gången man kör en med nödbromsassistans.

Men du vänjer dig, det är jag övertygad om. :)
Skriv svar