Hehe, klart de finns regler. Det gillades inte när jag hade en ringklocka från en telefon under huven på besiktningen iaf. Den lät för klent. Men denna är det nog åt andra hållet. Reglerna säger att det skall vara enstämmigt eller liknande. Rätt vanligt att en del fordon har 2 horn/toner som ljuder samtidigt. Får inte vara så att de spelar (La Cucaracha) eller låter som någon siren (ljudet går upp å ner i tonart).
Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.
Fordon får vara försedda med en backningsalarmanordning som avger ett periodiskt ljud när fordonet backar eller när backväxeln är ikopplad och som har en ljudstyrka som inte får vara större än 75 dBA, när den mäts på ett avstånd av sju meter från fordonets bakre del.
Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.
Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.
Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Igentligen ska dom kolla alla lampor. Jag har har/haft extraljus av något slag på alla mina bilar och alltid haft det. Jag har även fått nedslag på att fjärrljusen inte fungerat för att jag inte då hade hunnit koppla in dom. Det blev en ombesiktning. Antingen skulle jag se till att dom fungerade eller så skulle dom bort. Finns det lampor ska dom fungera annars ska dom bort helt enkelt. Detta oavsett det är dimljus, backljus, varselljus eller orginalljus (bilar med . Halv, parkering, broms, blinkers och skyltbelysning är det som måste finnas och fungera. Troligtvis beror det hela på vem som besiktar och det är väldigt ovanligt att dom kollar fjärrljusen noga men det kan bli ombesiktning.
Jo högt är det.. men om man jämför ett starkhorn och disko som ska ligga mellan 90-115 dB ( fast har det inte blivit en bestämmelse på max 100 dB , hörde något om det iaf.
Iallafall, ibland har Dj´n ett sånt där gasdrivet starkhorn och det hörs ju mer än väl på ett sånt disko..
Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?
Dale : Jo det har hänt att dom frågat mig på bes. om extraljusen funkar.
-Bra, men du har kopplat ur dom nu eller ? - Jo.. - Bra för då slipper vi ställa in ljuset på dom sa besiktningsgubben.
Hade jag låtit dom lysa hade jag fått nedslag på felaktig ljusbild ,enligt han.
Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.
Antagligen menade han att dom skulle stå för högt, då själva mitten på reflektorn på extraljusen sitter högre än
vad bilens strålkastare gör.
Annars kanske han menade att folk oftast riktar ljusen åt olika håll, jag kör med något uppåtriktade och vridna
åt varsitt håll mot dikeskanten för att upptäcka råodjur och annat vilt som envisas med att vara ivägen.