hej
jag har haft stora problem med vindrutan på min nya Avensis.
hittills har rutan spruckit 3 ggr i nedre kanten hela vägen till sidostolparna. Holmgrens bil i Växjö sa till mig at det finns flera sådana fall och att de inväntar besked från Toyota vad som är problem.
Är det någon mer som har samma problem? känner mig hjälplös för Holmgrens bil vill inte göra något t saken, trots att den sista gången rutan sprack var i december 2010, och sedan dess har ingenting hänt.
Tack
Plamme
framrutan spricker Toyota Avensis 2010
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Johnny Blade
- Pay User
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: framrutan spricker Toyota Avensis 2010
Precis på det viset har alla(tror jag) mina Camryrutor(87-91) spruckit.Jag har kommit på att det beror på att snö som smälter på rutan rinner ner i A-stolpshörnen och fryser där.När man sen öppnar huven så mosar man isen mot rutan.
Om det är så på Avensisen har jag iofs ingen aning om.
Om det är så på Avensisen har jag iofs ingen aning om.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
hmm inge probs än i alla fall. Jag har däremot märkt att vatten samlas lätt i nederkant på svarta plasten vid rutan. Fast har din ruta spruckit sommartid också så kan ju det knappast påverkat. I med tjockare ruta toya
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Kan du beskriva lite mer ingående när, var, kördes bilen eller stod den parkerad osv, alltså i vilken situation rutan spruckit.
Har varit med om en hel del "underliga" fenomen, oftast ligger det en helt naturlig och logisk förklaring bakom.
Har varit med om en hel del "underliga" fenomen, oftast ligger det en helt naturlig och logisk förklaring bakom.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jo, jag har carport och bilen är alltid parkerat nattetid där. Det hände i november förra året första gång efter att jag bytt rutan efter stenskott. nya rutan sprack hela vägen under torkarblad, (kan knappt synas om man sitter inne i bilen) . den här modellen har också värmeslinga som går under torkarblad, men jag har aldrig använt den för mina rutor är isfria eftersom jag har carport. Toyota verkstaden (Holmgrens bil i Växjö) har bytt rutan efter reklamation, men den nya rutan höll i ca 2-3 veckor innan det hände igen. Det var riktigt kall vinter 2010/11 men jag vet ej om det har något att göra med kylan, för Toyota verkstad sa till mig att de har haft flera fall att rutan spricker på samma sätt och de tror att felet ligger i tvåkomponentlim som de använder när de monterar ny ruta. De har skickat förfrågan till Toyota och det har inte hänt något sen december 2010